نگاه

استیضاح برای چیست؟

ای کاش قبل از آنکه دیر شود، رئیس جمهور محترم وزیری رابه مجلس معرفی کند که با رای بالای نمایندگان به خواسته نمایندگان ملت پاسخگو باشد. نه وزیری که دوباره در مجلس رد شود. یا اگر با رای مصلحتی رأی آورد مثل دکتر فرجی دانا عمل کند.

اسدالله بادامچیان- استیضاح خواستار شدن نمایندگان از وزیر است که اقدامات و عملکرد خود را برای آن‌ها شفاف بگوید تا در باره او تصمیم مقتضی بگیرند.

استیضاح حق قانونی نمایندگان مجلس است و وزیر هم حق قانونی دارد که از عملکرد خود دفاع نماید.

وزراء «معرفی شده» رئیس جمهور هستند اما منتخب نمایندگان مردم هستند تا در نظام مردمسالاری منتخب ملت باشند نه منتخب شخص رئیس جمهور و چون رئیس جمهور منتخب ملت است، حق معرفی را به او داده‌اند و حق انتصاب وزراء را به رئیس جمهور نداده‌اند.

امان از اشتباهات

استیضاح امری ساده است اما اشتباه در این است که دولت به جای اینکه آن را امری عادی در جهت انجام وظیفه نمایندگان ملت و وزیر مصوب همین نمایندگان بداند آن را جهت‌گیری علیه دولت بداند!

اشتباه دیگر دولت اینکه به‌جای پاسخگویی آرام به وکلای ملت، درصدد فضاسازی علیه آن‌ها برآید یا به بده بستان‌های اصحاب قدرت و مقام متوسل شود. در حالی که آرام می‌تواند بگوید که اگر رای نمایندگان به ادامه خدمت وزیر بود ادامه می‌دهد، اگر نه فارغ از مسئولیتهای دنیوی و اخروی در سنگر دیگری به خدمت می‌پردازد.

-اشتباه دیگر اینکه اگر مجلس رای داد، علیه منتقدانش، هیاهو کند و اگر رای نداد. با آن برخورد سیاسی، جناحی و سیاسی نماید.

- اشتباه دیگر اینکه در انتخاب سرپرست، کسی را بگمارد که شبه‌‌ همان وزیر باشد و تلقی دهن کجی دولت به مجلس و لجبازی حاصل آید.

- اشتباه دیگر اینکه تصور کند که نمایندگان ملت با شخص وزیر مسئله داشته‌اند در حالی که نمایندگان با عملکرد وزیر به او رأی منفی داده‌اند و دولت به‌جای جبران عملکرد منفی وزیر بخواهد شخصی را عوض کند و‌‌ همان سیاستهای غلط و عملکرد خطا و اشتباه را ادامه دهد که نوعی تقابل با خواست نمایندگان ملت است.

- اشتباه دیگر اینکه دولت به‌جای تصحیح مسیر خود که منجر به استیضاح شده است به‌‌ همان مسیر قبلی با اصرار و بلکه شدید‌تر ادامه دهد.

و سایر اشتباه‌ها و خطا‌ها و...

***

ای کاش

-‌ای کاش دولت هنگامی که متوجه شد که نمایندگان ملت، حتی اگر اقلیت موثری از آن‌ها، وزیر را نمی‌خواهند، قبل از استیضاح به نظر نمایندگان مردم چه اکثریت و چه اقلیت توجه کند و وزیرش را بخواهد که استعفا دهد و وزیری را بیاورد که وحدت و حمایت همه نمایندگان ملت را برای دولت جذب کند.

-‌ای کاش، وزیر به‌جای اصرار در برابر خواست ملت که از طریق خواسته اکثریت نمایندگان ملت مطرح می‌شود، به تمکین در برابر خواسته اکثریت نمایندگان مجلس اقدام کند تا پرونده او مخدوش نگردد.

-‌ای کاش، رئیس جمهور کسی را سرپرست نگذارد که نمایندگان آن را لجبازی دولت در برابر رای نمایندگان ملت تلقی کنند.

-‌ای کاش قبل از آنکه دیر شود، رئیس جمهور محترم وزیری رابه مجلس معرفی کند که با رای بالای نمایندگان به خواسته نمایندگان ملت پاسخگو باشد. نه وزیری که دوباره در مجلس رد شود. یا اگر با رای مصلحتی رأی آورد مثل دکتر فرجی دانا عمل کند.

-‌ای کاش، روزنامه‌های دولت و اصلاح‌طلبان، دولت را تشویق به برآوردن خواسته اکثریت نمایندگان و بسیاری از اقلیت که رای به استیضاح ندادند اما با عملکرد وزیر موافق نبودند، بنمایند.

-‌ای کاش روزنامه ارگان دولت، آن سیاست اشتباه در هفته گذشته را در پیش نگیرد.

-‌ای کاش،‌ای کاش و‌ای کاش!...

حالا چه باید کرد؟

- دولت محترم، وزیری جامع الاطرف و مقتدر به مجلس معرفی کند تا با رأی بالا، خواسته‌های ملت که رفع مشکلات دوران وزیر استیضاح شده است را اجرا کند و عناصری که به هر دلیل منصوب او هستند محترمانه کنار بگذارد و سیاستهای خطای او را جبران کند.

- در صورت معرفی چنین وزیری نمایندگان مجلس با رای بالا، دولت محترم را تقویت کنند و وحدت بین دولت و مجلس را پدید بیاورند.

- این وزیر به منصوبان وزیر قبلی بگوید که آن‌ها مطلوب نمایندگان مجلس نیستند اصراری در باقی ماندن بر مقام نداشته باشند. بلکه تمکین کنند تا به اصطلاح خودشان دموکراسی و به اصطلاح ما مردم‌سالاری محفوظ بماند.

- مطبوعات و رسانه‌های خبری به این فضا کمک کنند و از مواضع جناحی و جریانی و برخوردهای تند، به ویژه از طرف عناصر تندرو و افراطی از هر طرف باشند، پرهیز نمایند.

- وزرای دیگر عبرت بیاموزند که نمایندگان ملت در مسیر انجام وظیفه خود در برابر نظام و مصالح ملت با کسی عقد اخوت نبسته‌اند.

و اما اگر این کار‌ها نشد!

انالله و اناالیه راجعون!

https://shoma-weekly.ir/SE10I1