نگاه

استفاده از فرصت‌های جدید

در شرایط فعلی با چیدمانی از ترکیب حوادث و رویدادهای منطقه و مواضع تا حدودی متفاوت آمریکا با گروه پنج به علاوه یک، با دو نگاه داخلی و بین‌المللی می‌توان شرایطی از فرصت‌ها را فرض و در نظر گرفت و بر اساس آن به نفع کشورمان بهره‌برداری کنیم.
نصر عزیزی- مواضع اخیر ترامپ در خصوص برجام به لحاظ محتوایی تازگی نداشت ولی از نظر فضاسازی و چالش‌سازی رسانه‌ای و متأثرسازی افکار عمومی داخلی و جامعه بین‌الملل قابل توجه و تأمل است.

غوغاسالاری ایشان که تفاوت‌هایی با هیئت حاکمه قبلی دارد، ناشی از راهبردهای مسبوق به سابقه آمریکا در مقابل کشورمان می‌باشد و از طرفی صحنه گذاشتن بر تأثیرگذاری راهبردهای دفاعی، تهاجمی و مقابله به مثل نظام ما در مقابل آمریکا و هم پیمانانش می‌باشد.

از یک جهت ما باید مسرور باشیم که در دهه چهارم انقلاب استکبارستیزی ما با الهام از نهضت عاشورا گام به گام در حال تحقق است نمونه آن فهرستی از شکست‌های آمریکا در مقابل ما و بخصوص در مقابله با سپاه پاسداران می‌باشد.

در شرایط فعلی با چیدمانی از ترکیب حوادث و رویدادهای منطقه و مواضع تا حدودی متفاوت آمریکا با گروه پنج به علاوه یک، با دو نگاه داخلی و بین‌المللی می‌توان شرایطی از فرصت‌ها را فرض و در نظر گرفت و بر اساس آن به نفع کشورمان بهره‌برداری کنیم. روی سخن با دولت محترم است که از هماهنگی و یکپارچگی و حمایت همه جانبه داخلی استفاده نموده و با درس گرفتن از نقطه ضعف‌های مواضع گذشته در خصوص برجام چند اقدام در دستور کار قرار گیرد:

1- مواضع مدبرانه و حکیمانه تهاجمی در مقابل دولتی عهدشکن و قلدر که به هیچ ملاکی تقید ندارد، یک ضرورت است و بازنگری در مواضع گذشته که هزینه‌های زیادی را برای نظام بدنبال داشت، لازم خواهد بود.

2- در موضوع برجام ضمن توجه به سایر دستاوردهای سیاسی و معنوی، بهره‌برداریهای اقتصادی در رویکردهای تعامل بین‌المللی و رفع تحریمها هدف اصلی بود. حال که آمریکا زیر عهدخودش زده و پای‌بند نیست،‌اتمام حجت با دولت اروپایی در دستور کار باشد و این طور نباشد که آنها دنبال منافع اقتصادی‌شان باشند و ما همچنان بعد از بیست ماه مشغول تعارفات مصطلح بین‌المللی باشیم. دولت آقای روحانی با اتکا به حمایت ملت، باید تکلیف کشورهای ذینفع اروپایی را در برجام یکسره کند و بیش از این از دست دادن زمان به صلاح ما نیست.

3- دولت یکبار دیگر یک نوع بازنگری روی داشته‌ها و منابع و سرمایه‌های داخلی داشته باشد و کارایی و اثربخشی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را بررسی و عرصه‌های بی‌نیازی به خرج و یا تأثیرگذاری روی بازارهای جامعه هدف را بازنگری و در دستور کار قرار دهد چنانچه درصدی از چنین رویکردهایی نمود عینی و عملی داشته باشد، به همان میزان در نوع مواضع آمریکا و اروپایی‌ها اثرگذار خواهد بود و تجربه همین را نشان می‌دهد.

4- تحقق اتحاد و انسجام داخلی نیازمند پیش زمینه‌هایی است که برگ برنده دولت و ایجاد جسارت در برخورد با آمریکا و نوچه‌های داخلی بوده و آن را باید در مواضع انقلابی دولت و سایر نهادها و حساسیت به جریان نفوذ و ته مانده‌های طرفدار غرب و فاصله‌گیری با عوامل و عناصر فتنه و برکناری عناصر بد امتحان داده از مصادر امور و تقویت نیروهای مؤمن و انقلابی و مبارزه قاطع با فساد و رانت‌خواری، جستجو کرد.

5- مردم از هماهنگی رئیس جمهور محترم با سپاه پاسداران خوشحال می‌شوند و حتی کدورت‌های توأم با خطای تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری را نادیده می‌گیرند و یک راه تقویت این است که دولت محترم به جای پیمانکاران خارجی که وعده‌های سرخرمن می‌دهند و با منت و شروط مختلف وعده سرمایه‌گذاری می‌دهند و به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند و آلودگی‌های سیاسی و امنیتی و فرهنگی را با خود دارند، باید به ظرفیت عظیم و بزرگ سازندگی سپاه اعتماد کند و بر استحکام این سد آهنین استکبار‌شکن بیفزایند.

6- به روایت آمار قریب به اتفاق ارتباطات بین‌المللی دولت در چهار سال گذشته غالباً با کشورهای اروپایی و با آنهایی بوده که هماهنگی لازم را با سیاستهای خصمانه آمریکا حفظ کرده‌اند ولی از نظر اقتصادی منافعی برای کشور ما نداشته‌اند. لذا فرصت‌های جدید ایجاب می‌نماید دولت در تعامل بین‌المللی جامعه هدف بازارهای جهانی را تغییر داده و یا در بازنگری‌ها، اولویت‌ها را تغییر دهد و با فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی، از درون هماهنگی‌های بین‌المللی آمار و ارقام ماهانه تراز پرداختهای مثبت و صادرات تولیدات داخلی و تمرکز بر واردات فن‌آوری محور و با حلقه‌های تکمیلی نیازهای داخلی بیرون آید.

https://shoma-weekly.ir/TEv519