نگاه

استبداد مدرن زاییده لیبرال دموکراسی

نسل جدید انقلاب‌های مخملی (velvet revolution) نمایانگر ابتذال لیبرال دموکراسی با نقض حاکمیت ملی کشورها و اقداماتی کودتا گونه به منظور مقابله با اراده اکثریت است.
صالح اسکندری ذوق زدگی برخی روزنامهها داخلی از حوادث اوکراین و تلاش مضحک یک جریان خاص برای شبیه سازی این اتفاقات با برخی موضوعات مربوط به فتنه 88 نظیر رفع حصر سران فتنه بار دیگر بر ادراک ضد عقلانی این جریان از واقعیتهای جامعه اسلامی و وضعیت مردم سالاری دینی ایران صحه گذاشت.

نسل جدید  انقلابهای مخملی (velvet revolution) نمایانگر ابتذال لیبرال دموکراسی با نقض حاکمیت ملی کشورها و اقداماتی کودتا گونه به منظور مقابله با اراده اکثریت است. امروز دموکراسی لیبرال بیش از هر زمان دیگری در بن بست قرار گرفته است.

این در حالی است که مردم سالاری دینی با تولید امواج بیداری اسلامی افقهای جدیدی را پیش روی بشر گشوده است. نوعا اعتقاد بر این است این روند قدرتیابی در کشورهای مخالف آمریکا دارای یک بیماری مادرزادی و صعب العلاج است که با کاهش هیجانات سیاسی و طی گذشت چند سال با ناکارآمدی در اداره کشور مواجه میشود و مشکلات سیاسی و اقتصادی آنچنان عرصه را بر مردم تنگ مینماید که آنها را دوباره به خیابانها میکشاند.

اتفاقی که قبلا در کی یف و بیشکک رخ داده بود.این موضوع طراحان و سناریونویسان انقلابهای مخملی در آمریکا را به این باور رسانده است که تئوری قدرت هوشمند(Smart Power) "جوزف نای” علی رغم اینکه در ظاهر بسیار پخته و بینقص به نظر میرسد اما قادر نیست در بلند مدت به هژمونی آمریکا در دنیا کمک کند. براساس نظریه قدرت هوشمند ایالات متحده با استفاده از دیپلماسی عمومی،جنگ روانی، جذب نخبگان، دامن زدن به نارضایتی ها، جنگ رایانهای، اینترنتی، براندازی نرم، راهاندازی شبکههای رادیویی و تلویزیونی، اعتماد زدایی و شبکهسازی به برقراری نفوذ در بدنه جامعه هدف کمک میکند. این دیدگاه با دستورالعملهای اجرایی که توسط کارشناسان اطلاعاتی آمریکا نظیر "جین شارپ” تهیه شده، تکمیل میشود.

 اما اینکه جامعه اسلامی ایران با کشورهایی نظیر گرجستان، قرقیزستان و یا اوکراین قابل مقایسه است سطحی نگری و ساده اندیشی قیاس کنندگان را فاش میکند. جامعه مسلمان ایران یک جامعه مسلمان هوشمند است که رد پای تصمیمات تاریخی آن در حداقل هزار سال گذشته کاملا مشهود و ملموس است. این جامعه هوشمند در برهههای مختلف تاریخی در نقش یک موجود غیرقابل پیش بینی، فعال و موثر ظاهر شده است و بسیاری از متفکرین و اندیشمندان را به حیرت وا داشته است. با پیروزی انقلاب اسلامی عامل حکومتی پایا و فراگیر در قالب ولایت مطلقه فقیه، استعداد هوشمندی جامعه ایران را بیش از پیش تقویت کرده است. تصمیمات اجتماعی در سه دهه گذشته خط کش مدرجی است که اندازه تکامل و هوشمندی جامعه ایران ر ا به دست میدهد. نقش باورهای مذهبی، عمق ارادت مردم به نظام اسلامی، نعمت بیبدیل ولایت فقیه، هیئات مذهبی، محافل دینی، بسیج مردمی و ... این تصور که میتوان با توسل به چند شبکه اجتماعی نظیر فیس بوک و توئیتر و برودکستهای نوظهور جدید و یا خرج کردن چند میلیارد دلار مثلاپیوندی بین برخی نارضایتیها و جنبشهای خاص ایجاد کرد خیلی خام و آشفته است.

حوادث اوکراین ثابت کرد استبداد مدرن زاییده لیبرال دموکراسی است که در بنبست قرار گرفته ومردم سالاری دینی به واسطه اتصالات آسمانی آن و نعمت بیبدیل ولایت فقیه که همواره در برابر استبداد و دیکتاتوری قرار داشته و دارد علاوه بر آنکه مصون از این آسیب است در عین حال مولد جریانهای
حق
خواه و عدالت طلب بیداری اسلامی در جهان معاصر است. با این حال چنانچه عدهای بخواهند با تنفس در فضای لیبرالیسم وتاثیرپذیری از آن نسخههای اجتماعی و سیاسی برای ملت ما بپیچند به مرور از متن تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه ایران حذف خواهند شد.

https://shoma-weekly.ir/vIsBd5