سرنگون کردن یکی از مهمترین و پیچیده ترین پهپادهای آمریکا در چند روز گذشته که حیرت نظامیان و کارشناسان جهان را برانگیخت ، نشان دیگری از پیشرفت علمی جوانان حزب الهی این کشور بود.
حمیدرضا ترقی - یونسکو به چه حقی برای ماسبک زندگی تعریف میکند؟ این سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو و این حرفها،اینها چیزهایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند شانهاش را زیر بار اینها بدهد و تسلیم اینها بشود. به چه مناسبت یک مجموعهی بهاصطلاح بینالمللیای -که قطعاً تحت نفوذ قدرتهای بزرگ دنیا است- این حق را داشته باشد که برای کشورهای مختلف، برای ملّتهای گوناگون، با تمدّنهای مختلف، با سوابق تاریخی و فرهنگی گوناگون، تکلیف معیّن کند که شما باید اینجوری عمل کنید؟ اصل کار، غلط است. اگرچنانچه با اصل کار شما نمیتوانید مخالفت بکنید، حدّاقلّش این است که بِایستید بگویید جمهوری اسلامی خودش ممشیٰ دارد، خطّ وربط دارد، ما سندهای بالادستی داریم، ما میدانیم باید در زمینههای آموزش، پرورش، اخلاق، سبک زندگی چهکار کنیم؛ احتیاج به این سند وجود ندارد.
اجرای مخفیانه سند 2030 مجاز نیست
اینکه ما برویم سند را امضا کنیم و بعد هم بیاییم شروع کنیم بیسروصدا اجرائی کردن، نخیر، این اصلاً مطلقاً مجاز نیست؛ ما اعلام هم کردهایم به دستگاههای مسئول. بنده از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گلهمند هستم؛ آنها باید مراقبت میکردند، نباید اجازه میدادند این کار تا اینجا پیش بیاید که ناچار بشویم ما جلوی آن را بگیریم و ما وارد قضیّه بشویم. اینجا جمهوری اسلامی است؛ اینجا، مبنا اسلام است، مبنا قرآن است؛ اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوبِ ویرانگرِ فاسدِ غربی بتواند در اینجا اینجور اِعمال نفوذ کند. البتّه متأسّفانه اِعمال نفوذ دارند میکنند و از طُرق مختلف وارد میشوند امّا [اینکه] اینجور بهطور رسمی سند به ما بدهند که «تا پانزده سال دیگر باید شما اینجوری بکنید، اینجوری بکنید»، ما هم بگوییم بله، معنی ندارد این کار.17/2/96
سند 2030 ضد استقلال فرهنگی کشور است
مسئلهی «استقلال» هم که من گفتم، خیلی مهم است. حالا همین مسئلهی ۲۰۳۰ -این قضیّهی سند ۲۰۳۰- از همین قبیل است؛ این مسئلهی استقلال است. حالا بعضیها میآیند میگویند آقا، مثلاً فرض کنیم ما تحفّظ دادهایم یا گفتهایم فلانچیزش را قبول نداریم؛ نه، بحث سر اینها نیست. فرض کنیم در این سند، هیچچیز واضح بیّنی هم که مخالف با اسلام باشد وجود نداشته باشد -که البتّه وجود دارد؛ آنهایی که خیال میکنند ما گزارش درست نگرفتهایم؛ نه، گزارشهای ما گزارشهای درستی است- حرف من این است که نظام آموزشی کشور نباید بیرون کشور نوشته بشود؛ حرف من این است. شما میگویید این مثلاً فرض کنید خلاف اسلام ندارد؛ داشته باشد یا نداشته باشد، اینجا ایران است، اینجا جمهوری اسلامی است، اینجا یک ملّت بزرگند. نظام آموزشی ما را چهار نفر در یونسکو یا سازمان ملل یا فلانجا بنشینند بنویسند؟ چرا؟ این همان مسئلهی استقلال است. استقلال ابعادش تا اینجاها است.17/3/96
قبول سند 2030 یعنی ؛سرباز برای غرب درست کردن
لُبّ کلام و جان کلام در این سند ۲۰۳۰ که فصل مهمّی مربوط به آموزش و پرورش دارد، این است که نظام آموزشی باید سبک زندگی را و فلسفهی حیات را بر اساس مبانی غربی به کودک بیاموزد؛ این آن لُبّ کلام در سند ۲۰۳۰ است. یعنی چه؟ یعنی جنابعالی، انسان متدیّن و علاقهمند به کشورتان، علاقهمند به آیندهتان، در کلاس درستان سرباز برای غرب درست کنید.(۲) این که روی سند ۲۰۳۰ این قدر اصرار دارند و کار میکنند، آشکار و غیر آشکار سعی میکنند این را تحکیم کنند بر مناسبات کشورها از جمله کشور ما، این معنایش این است؛ چون دستورات و توصیهها و نکات اصلی موجود در این سند برای آموزش و پرورش این است که آموزش و پرورش باید جوری مناسبات فکری شاگردان را تنظیم کند که فلسفهی زندگیشان، اساس زندگیشان، مفهوم حیات در نظرشان، طبق تفکّر غربی باشد. همین که عرض کردم؛ شما اینجا بنشینید سرباز درست کنید برای انگلیس و فرانسه و آمریکا و بقیّهی این وحشیهای کراواتزدهی ادکلنزدهی ظاهرساز؛ همینهایی که آدم میکشند بدون اینکه خم به ابرو بیاورند، به آدمکش کمک میکنند بدون اینکه خم به ابرو بیاورند؛ میگویند آقا چرا شما به سعودی کمک میکنید؟ میگویند ما به پولش احتیاج داریم؛ میدانند که در یمن چه کار دارد میکند، در عین حال کمکش میکنند. اینها بنشینند آنجا، ما برای اینها در ایران و در کشورهای آسیا و غرب آسیا و کشورهای اسلامی و مانند اینها، سرباز و پشتیبان و رعیّت تربیت کنیم؛[سند] ۲۰۳۰ این است. 11/2/98
طرفداران 2030 ( تقی زاده های) امروزند
آنهایی که پشت سر سند ۲۰۳۰ -سند ۲۰۳۰ یعنی برگرداندن سبک زندگی اسلامی به زندگی غربی- میایستند، همان تقیزادههای امروز هستند؛ البتّه امروز به توفیق الهی جوانهای مؤمن ما و مردم انقلابی ما نخواهند گذاشت این تقیزادهها حرفشان به کرسی بنشیند.1/1/98
نتیجه :
بنابر این اجرا ی سند 2030 بهر صورت در کشور ممنوع و طرفداری از آن درحکم ضربه به استقلال فرهنگی و سیاسی کشور و تربیت سرباز برای دشمن است و هیچ کدام از دستگاههای فرهنگی و اجرائی کشور مجاز به انجام آن نمیباشند .
هشدار: باتوجه به اینکه رهبری طرفداران سند 2030 را تقی زاده های امروز دانستند که درتلاشند سبک زندگی غربی را درکشور اسلامی ترویج و زمینه وابستگی به غرب را دوباره فراهم کنند ؛ بنابر این انتصاب سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش که صراحتا مروج و مبلغ و طرفدار اجرای این سند بوده است اقدامی نادرست و مجلس شورای اسلامی باید با هوشیاری چنین گزینه ای را برای وزارت بشدت رد نماید .
زیر سؤال بردن پیشرفتهای علمی کشور
ییشرفتهای دانشگاهی به معنای واقعی کلمه چشمگیر است؛ این را نبایستی مورد غفلت قرار داد. اینکه من تأکید میکنم روی این قضیّه، به خاطر جریانی است که راه افتاده، نه فقط در ایران [بلکه] در دنیا، برای کوچک کردن، سبک کردن و بیارزش نشان دادن حرکت عظیم علمی کشور؛ الان در دنیا دارد روی این کار میشود؛ پول خرج میکنند، برنامهریزی میکنند؛ یک نمونهاش این برنامهی ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد است، -که لابد شماها مطّلعید یا مطّلع میشوید- دربارهی ایران در ۲۰۴۰، [سال] ۲۰۴۰ و زیر سؤال بردن پیشرفتهای علمی کشور و کارهای مهمّ دانشگاهی کشور؛ که در اینجا هم کسانی هستند که با آنها همصدایی میکنند، برای گُل زدن آنها بهشان پاس میدهند؛ اینجا هم از این کارها انجام میگیرد.8/3/98
دستاوردهای عظیم علمی دانشگاههای کشور
بنده اصرار دارم تأکید کنم که به هیچ وجه این حرکت مرکّب از خباثت و خیانت، درست نیست؛ دانشگاه به معنای واقعی کلمه پیشرفتهای زیادی داشته، کار بزرگی شده در کشور. حالا اگر بخواهیم با دانشگاه قبل از انقلاب مقایسه کنیم که اصلاً زمین تا آسمان فاصله است؛ دانشگاه پیش از انقلاب، دانشگاه بود منتها ضعیف، بیاثر در مسائل دنیا، در حوزهی علم در بینالملل و بی نام و نشان، محتاج و وابستهی به دیگران -که [برای] خدمات آموزشی و علمی بایستی خیلی اوقات از خارجیها، از غربیها استفاده میشد- آنکه اصلاً قابل ذکر نیست؛ لکن حتّی دانشگاه امروز با دانشگاه ۲۰ سال قبل و ۲۵ سال قبل و ۳۰ سال قبل هم تفاوتهای چشمگیری دارد؛ امروز دانشگاه به معنای واقعی کلمه پیشرفت کرده. به اذعان مراکز رتبهبندی بینالمللی جهانی، تعداد زیاد و قابل توجّهی از دانشگاههای ما جزو دانشگاههای برجستهی دنیا محسوب میشوند. ما امروز چهارده میلیون دانشآموختهی دانشگاهها داریم در کشور؛ چهارده میلیون رقم خیلی بالایی است! همین الان پنج درصد بلکه اندکی بیشتر از پنج درصدِ کلّ جمعیّت کشور، دانشجو داریم که در دانشگاهها مشغول تحصیلند؛ رقم بالایی است.8/3/98
تحقیر علمی توسط دشمنان خارجی و خائنان داخلی
حالا متّهم میکنند -نمیدانم حالا شما این خبرها را [دارید یا نه؛] لابد در جریان قرار میگیرید- هم محصولات علمی ما را، [هم تحصیلکردگان ما را]. مثلاً فلان مقالهنویس مزدبگیر سعودی برمیدارد راجع به محصولات دفاعی پیشرفتهی ما که آدمهای عاقل دنیا را میترساند، مقاله مینویسد و میگوید اینها چیزی نیست، اینها مال دیگران است، مال ایران نیست، مال خودشان نیست! اصلاً نمیشناسند. حالا او که آن [جور میگوید]، آن مقالهنویس خارجی هم -آمریکایی یا اروپایی- به کمک افراد خائن ایرانی، متّهم
میکند این قشر عظیم تحصیلکردهی دانشگاه را، این مجموعهی عظیم اساتید امروز دانشگاه را به کمعمقی و کمسوادی!
پیشرفت علمی در هسته ای و هوا و فضا نقض کننده 2040
اگر اینها کمعمقند، پس غنیسازی بیست درصدِ اورانیوم را چه کسی در این کشور درست کرد؟ پیشرفت در دانش نانو را چه کسی دارد در کشور دنبال میکند؟ پیشرفت در همین سلّولهای بنیادی را که ایشان ذکر کردند، چه کسی دارد در کشور پیش میبرد؟ اینها همه، چشمها را خیره میکند؛ البتّه چشمهای آدمهای وارد و مطّلع و چیزفهم را. بنابراین دانشگاه بحمدالله کار بزرگی را انجام داده
و حتّی همین کسانی هم که با ظاهر غیر سیاسی و باطن سیاسی راجع به مسائل علمی کشور حرف میزنند، در خلال گزارششان ناگزیر اعتراف میکنند به پیشرفتهای علمی کشور. بنابراین این یک حقیقتی است که وجود دارد و ما بر اساس این حقیقت باید فکر کنیم، کار کنیم، برنامهریزی کنیم.8/3/98
سرنگون کردن یکی از مهمترین و پیچیده ترین پهپادهای آمریکا در چند روز گذشته که حیرت نظامیان و کارشناسان جهان را برانگیخت ، نشان دیگری از پیشرفت علمی جوانان حزب الهی این کشور بود.
پروژه ایران 2040 چیست ؟
دانشگاه استنفورد از سه سال پیش برنامه «مطالعات ایران» و معروف به پروژه «ایران 2040» را شروع کرده است، پروژهای که در حوزههای مختلف اقتصادی، کشاورزی، انرژی و... ایران را مورد بررسی قرار داده و جالب اینکه برای پژوهش روی هر کدام از آنها نیز از دانشمندان ایرانی استفاده کرده است. پروژهای که شاید تا پیش از تذکر چندی پیش مقام معظم رهبری درباره آن، کمتر مورد توجه قرار گرفته بود و حالا با توجه به زیرسوال بردن پیشرفت علمی کشور توسط استنفورد در این پروژه که از سوی رهبری مطرح شده، حواسها به آن جمع شده است.
با نگاهی دقیقتر به بیان فوق الذکر رهبر انقلاب درباره این پروژه نکات قابلتوجه ی بدست میآید که سه مساله اصلی از کلیدیترین نکات آن است: 1- براساس گفته مسئول پروژه، دراین مطالعه از تمامی ظرفیتهای علمی و تحقیقی و در اصل محققان کشور برای آینده ایران در سال 2040 استفاده شده است، به این معنا که حامیان این پروژه اطلاعات قابلتوجهی از دانشمندان و محققان داخلی و خارجی ایران در حوزههای مختلف علمی، اقتصادی، پزشکی، صنعتی و... دارند. 2- متن منتشرشده توسط این دانشگاه، در سیاستگذاریها و آیندهنگریهای دستگاههای داخلی «عینا» منتشر شده است، مسالهای که در ادامه به صورت کامل توضیح داده شده است. 3- زیرسوال بردن پیشرفتهای علمی یکی دیگر از نتایج این پروژه است، در بخشی از این پروژه، پیشرفتهای صورتگرفته در حوزه علم ایران را تنها کمی و مربوط به سیاستهای دولتی عنوانشده دانسته و بخش کیفی آن را تایید نکرده است.
چرایی زیرسوال بردن پیشرفتهای علمی توسط پروژه «ایران 2040» استنفورد
درحقیقت استنفورد در گزارشهایی که درباره موضوعات مختلف تعیینشده، منتشر کرده است زیرساختهای ایران را مورد بررسی قرار داده و نکته قابلتامل اینکه هرچند با ابزار علمی و دانشگاهی سراغ این زیرساختها رفته، اما هیچ اشارهای به حوزههایی که ایران توانسته بعد از انقلاب اسلامی در آنها به اوج برسد مانند فناوری نانو، بیو پزشکی وهستهای و... نداشته و با توجیه این مساله که بعد اصلی پژوهش روی اقتصاد است، از آنها چشمپوشی کرده است.
این درحالیست که «ورود کشور به باشگاه انرژی هستهای، ورود کشور به بحث سلولهای بنیادی و استفاده درمانی از آنها، ساخت داروهای نوترکیب، ساخت بسیاری از تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی، ساخت محصولات پیشرفته نانو و... همگی حاصل رشد علمی کشور بوده و توهم نیست. ورود دانشگاههای مختلف کشور در فهرستهای رتبهبندیهای جهانی، یک واقعیت غیرقابلانکار است و این تنها ناشی از رشد علمی کشور است.
تصویر سازی منفی از پیشرفت علمی
در بخش مقالات سایت «مطالعات ایران »دانشگاه استنفورد بخشی از پروژه «ایران 2040» به پیشرفتهای علمی ایران در سالهای اخیر و خروجیهای کمی و کیفی زیر سوال برده شده درحالیکه . طبق گزارشهای اخیر جهانی، ایران با افزایش سالانه تعداد مقالات علمی منتشرشده روبهرو است بهطوری که در سالهای اخیر توانسته در این زمینه چین، کره جنوبی، هند و ترکیه را پشتسر بگذارد.
زیر سوال بردن پیشرفت های علمی کشور بخش دیگر این مقاله است که مدعی میشود اگر پیشرفتی در مقالات وجود داشته به خاطر نویسندگان ایرانی خارج از کشور بوده است :« طبق بررسیهای صورت گرفته، مقالاتی که نویسندگان آن وابسته به موسسهای خارجی بودهاند در مقایسه با نویسندگان داخلی، استنادهای بالاتری حدود دو برابری را کسب کردهاند. سهم مشارکتهای بینالمللی در تولید مقالات از سال 1997 تا 2012 بهطور نسبی کاهش یافته اما از آن سال تا سال 2018 شیب نسبتا رو به بالایی را نشان میدهد که دلیل اصلی آن را میتوان افزایش همکاری ایرانیان با دانشگاههای خارجی عنوان کرد.
انتشار نسخه فارسی گزارشهای «ایران 2040» از سوی دستگاههای تصمیمگیر کشور!
نکته قابلتامل درباره گزارشهای منتشرشده از گزارش «ایران 2040» در سایت دانشگاه استنفورد این است که برخی از این گزارشها بعضا از سوی بعضی دستگاههای تصمیمگیر کشور منتشر شده و در حقیقت جزء راهبردهای کلان ملی تعیین شده است. به عبارت دیگر سازمان برنامه و بودجه و صندوق بازنشستگی کشور عینا پژوهشهای صورتگرفته از سوی این دانشگاه را در قالب «برنامه ملی سازگاری با کمآبی در ایران» و «چشمانداز اقتصادی ایران در سال 2040» منتشر کردهاند و مساله قابلتاسف اینکه این برنامهها بهعنوان اقتصاد مقاومتی هم تلقی شدهاند!
در حقیقت «برنامه ملی سازگاری با کمآبی در ایران» همان برنامه و تحلیل دانشگاه استنفورد 2040 در حوزه آب و امنیت غذایی است، اما سازمان برنامه و بودجه که سال گذشته دست به انتشار این برنامه زده، حتی حاضر به نام بردن از دانشگاه استنفورد هم نشده است.
اجرای مخفیانه سند 2030 مجاز نیست
اینکه ما برویم سند را امضا کنیم و بعد هم بیاییم شروع کنیم بیسروصدا اجرائی کردن، نخیر، این اصلاً مطلقاً مجاز نیست؛ ما اعلام هم کردهایم به دستگاههای مسئول. بنده از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گلهمند هستم؛ آنها باید مراقبت میکردند، نباید اجازه میدادند این کار تا اینجا پیش بیاید که ناچار بشویم ما جلوی آن را بگیریم و ما وارد قضیّه بشویم. اینجا جمهوری اسلامی است؛ اینجا، مبنا اسلام است، مبنا قرآن است؛ اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوبِ ویرانگرِ فاسدِ غربی بتواند در اینجا اینجور اِعمال نفوذ کند. البتّه متأسّفانه اِعمال نفوذ دارند میکنند و از طُرق مختلف وارد میشوند امّا [اینکه] اینجور بهطور رسمی سند به ما بدهند که «تا پانزده سال دیگر باید شما اینجوری بکنید، اینجوری بکنید»، ما هم بگوییم بله، معنی ندارد این کار.17/2/96
سند 2030 ضد استقلال فرهنگی کشور است
مسئلهی «استقلال» هم که من گفتم، خیلی مهم است. حالا همین مسئلهی ۲۰۳۰ -این قضیّهی سند ۲۰۳۰- از همین قبیل است؛ این مسئلهی استقلال است. حالا بعضیها میآیند میگویند آقا، مثلاً فرض کنیم ما تحفّظ دادهایم یا گفتهایم فلانچیزش را قبول نداریم؛ نه، بحث سر اینها نیست. فرض کنیم در این سند، هیچچیز واضح بیّنی هم که مخالف با اسلام باشد وجود نداشته باشد -که البتّه وجود دارد؛ آنهایی که خیال میکنند ما گزارش درست نگرفتهایم؛ نه، گزارشهای ما گزارشهای درستی است- حرف من این است که نظام آموزشی کشور نباید بیرون کشور نوشته بشود؛ حرف من این است. شما میگویید این مثلاً فرض کنید خلاف اسلام ندارد؛ داشته باشد یا نداشته باشد، اینجا ایران است، اینجا جمهوری اسلامی است، اینجا یک ملّت بزرگند. نظام آموزشی ما را چهار نفر در یونسکو یا سازمان ملل یا فلانجا بنشینند بنویسند؟ چرا؟ این همان مسئلهی استقلال است. استقلال ابعادش تا اینجاها است.17/3/96
قبول سند 2030 یعنی ؛سرباز برای غرب درست کردن
لُبّ کلام و جان کلام در این سند ۲۰۳۰ که فصل مهمّی مربوط به آموزش و پرورش دارد، این است که نظام آموزشی باید سبک زندگی را و فلسفهی حیات را بر اساس مبانی غربی به کودک بیاموزد؛ این آن لُبّ کلام در سند ۲۰۳۰ است. یعنی چه؟ یعنی جنابعالی، انسان متدیّن و علاقهمند به کشورتان، علاقهمند به آیندهتان، در کلاس درستان سرباز برای غرب درست کنید.(۲) این که روی سند ۲۰۳۰ این قدر اصرار دارند و کار میکنند، آشکار و غیر آشکار سعی میکنند این را تحکیم کنند بر مناسبات کشورها از جمله کشور ما، این معنایش این است؛ چون دستورات و توصیهها و نکات اصلی موجود در این سند برای آموزش و پرورش این است که آموزش و پرورش باید جوری مناسبات فکری شاگردان را تنظیم کند که فلسفهی زندگیشان، اساس زندگیشان، مفهوم حیات در نظرشان، طبق تفکّر غربی باشد. همین که عرض کردم؛ شما اینجا بنشینید سرباز درست کنید برای انگلیس و فرانسه و آمریکا و بقیّهی این وحشیهای کراواتزدهی ادکلنزدهی ظاهرساز؛ همینهایی که آدم میکشند بدون اینکه خم به ابرو بیاورند، به آدمکش کمک میکنند بدون اینکه خم به ابرو بیاورند؛ میگویند آقا چرا شما به سعودی کمک میکنید؟ میگویند ما به پولش احتیاج داریم؛ میدانند که در یمن چه کار دارد میکند، در عین حال کمکش میکنند. اینها بنشینند آنجا، ما برای اینها در ایران و در کشورهای آسیا و غرب آسیا و کشورهای اسلامی و مانند اینها، سرباز و پشتیبان و رعیّت تربیت کنیم؛[سند] ۲۰۳۰ این است. 11/2/98
طرفداران 2030 ( تقی زاده های) امروزند
آنهایی که پشت سر سند ۲۰۳۰ -سند ۲۰۳۰ یعنی برگرداندن سبک زندگی اسلامی به زندگی غربی- میایستند، همان تقیزادههای امروز هستند؛ البتّه امروز به توفیق الهی جوانهای مؤمن ما و مردم انقلابی ما نخواهند گذاشت این تقیزادهها حرفشان به کرسی بنشیند.1/1/98
نتیجه :
بنابر این اجرا ی سند 2030 بهر صورت در کشور ممنوع و طرفداری از آن درحکم ضربه به استقلال فرهنگی و سیاسی کشور و تربیت سرباز برای دشمن است و هیچ کدام از دستگاههای فرهنگی و اجرائی کشور مجاز به انجام آن نمیباشند .
هشدار: باتوجه به اینکه رهبری طرفداران سند 2030 را تقی زاده های امروز دانستند که درتلاشند سبک زندگی غربی را درکشور اسلامی ترویج و زمینه وابستگی به غرب را دوباره فراهم کنند ؛ بنابر این انتصاب سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش که صراحتا مروج و مبلغ و طرفدار اجرای این سند بوده است اقدامی نادرست و مجلس شورای اسلامی باید با هوشیاری چنین گزینه ای را برای وزارت بشدت رد نماید .
زیر سؤال بردن پیشرفتهای علمی کشور
ییشرفتهای دانشگاهی به معنای واقعی کلمه چشمگیر است؛ این را نبایستی مورد غفلت قرار داد. اینکه من تأکید میکنم روی این قضیّه، به خاطر جریانی است که راه افتاده، نه فقط در ایران [بلکه] در دنیا، برای کوچک کردن، سبک کردن و بیارزش نشان دادن حرکت عظیم علمی کشور؛ الان در دنیا دارد روی این کار میشود؛ پول خرج میکنند، برنامهریزی میکنند؛ یک نمونهاش این برنامهی ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد است، -که لابد شماها مطّلعید یا مطّلع میشوید- دربارهی ایران در ۲۰۴۰، [سال] ۲۰۴۰ و زیر سؤال بردن پیشرفتهای علمی کشور و کارهای مهمّ دانشگاهی کشور؛ که در اینجا هم کسانی هستند که با آنها همصدایی میکنند، برای گُل زدن آنها بهشان پاس میدهند؛ اینجا هم از این کارها انجام میگیرد.8/3/98
دستاوردهای عظیم علمی دانشگاههای کشور
بنده اصرار دارم تأکید کنم که به هیچ وجه این حرکت مرکّب از خباثت و خیانت، درست نیست؛ دانشگاه به معنای واقعی کلمه پیشرفتهای زیادی داشته، کار بزرگی شده در کشور. حالا اگر بخواهیم با دانشگاه قبل از انقلاب مقایسه کنیم که اصلاً زمین تا آسمان فاصله است؛ دانشگاه پیش از انقلاب، دانشگاه بود منتها ضعیف، بیاثر در مسائل دنیا، در حوزهی علم در بینالملل و بی نام و نشان، محتاج و وابستهی به دیگران -که [برای] خدمات آموزشی و علمی بایستی خیلی اوقات از خارجیها، از غربیها استفاده میشد- آنکه اصلاً قابل ذکر نیست؛ لکن حتّی دانشگاه امروز با دانشگاه ۲۰ سال قبل و ۲۵ سال قبل و ۳۰ سال قبل هم تفاوتهای چشمگیری دارد؛ امروز دانشگاه به معنای واقعی کلمه پیشرفت کرده. به اذعان مراکز رتبهبندی بینالمللی جهانی، تعداد زیاد و قابل توجّهی از دانشگاههای ما جزو دانشگاههای برجستهی دنیا محسوب میشوند. ما امروز چهارده میلیون دانشآموختهی دانشگاهها داریم در کشور؛ چهارده میلیون رقم خیلی بالایی است! همین الان پنج درصد بلکه اندکی بیشتر از پنج درصدِ کلّ جمعیّت کشور، دانشجو داریم که در دانشگاهها مشغول تحصیلند؛ رقم بالایی است.8/3/98
تحقیر علمی توسط دشمنان خارجی و خائنان داخلی
حالا متّهم میکنند -نمیدانم حالا شما این خبرها را [دارید یا نه؛] لابد در جریان قرار میگیرید- هم محصولات علمی ما را، [هم تحصیلکردگان ما را]. مثلاً فلان مقالهنویس مزدبگیر سعودی برمیدارد راجع به محصولات دفاعی پیشرفتهی ما که آدمهای عاقل دنیا را میترساند، مقاله مینویسد و میگوید اینها چیزی نیست، اینها مال دیگران است، مال ایران نیست، مال خودشان نیست! اصلاً نمیشناسند. حالا او که آن [جور میگوید]، آن مقالهنویس خارجی هم -آمریکایی یا اروپایی- به کمک افراد خائن ایرانی، متّهم
میکند این قشر عظیم تحصیلکردهی دانشگاه را، این مجموعهی عظیم اساتید امروز دانشگاه را به کمعمقی و کمسوادی!
پیشرفت علمی در هسته ای و هوا و فضا نقض کننده 2040
اگر اینها کمعمقند، پس غنیسازی بیست درصدِ اورانیوم را چه کسی در این کشور درست کرد؟ پیشرفت در دانش نانو را چه کسی دارد در کشور دنبال میکند؟ پیشرفت در همین سلّولهای بنیادی را که ایشان ذکر کردند، چه کسی دارد در کشور پیش میبرد؟ اینها همه، چشمها را خیره میکند؛ البتّه چشمهای آدمهای وارد و مطّلع و چیزفهم را. بنابراین دانشگاه بحمدالله کار بزرگی را انجام داده
و حتّی همین کسانی هم که با ظاهر غیر سیاسی و باطن سیاسی راجع به مسائل علمی کشور حرف میزنند، در خلال گزارششان ناگزیر اعتراف میکنند به پیشرفتهای علمی کشور. بنابراین این یک حقیقتی است که وجود دارد و ما بر اساس این حقیقت باید فکر کنیم، کار کنیم، برنامهریزی کنیم.8/3/98
سرنگون کردن یکی از مهمترین و پیچیده ترین پهپادهای آمریکا در چند روز گذشته که حیرت نظامیان و کارشناسان جهان را برانگیخت ، نشان دیگری از پیشرفت علمی جوانان حزب الهی این کشور بود.
پروژه ایران 2040 چیست ؟
دانشگاه استنفورد از سه سال پیش برنامه «مطالعات ایران» و معروف به پروژه «ایران 2040» را شروع کرده است، پروژهای که در حوزههای مختلف اقتصادی، کشاورزی، انرژی و... ایران را مورد بررسی قرار داده و جالب اینکه برای پژوهش روی هر کدام از آنها نیز از دانشمندان ایرانی استفاده کرده است. پروژهای که شاید تا پیش از تذکر چندی پیش مقام معظم رهبری درباره آن، کمتر مورد توجه قرار گرفته بود و حالا با توجه به زیرسوال بردن پیشرفت علمی کشور توسط استنفورد در این پروژه که از سوی رهبری مطرح شده، حواسها به آن جمع شده است.
با نگاهی دقیقتر به بیان فوق الذکر رهبر انقلاب درباره این پروژه نکات قابلتوجه ی بدست میآید که سه مساله اصلی از کلیدیترین نکات آن است: 1- براساس گفته مسئول پروژه، دراین مطالعه از تمامی ظرفیتهای علمی و تحقیقی و در اصل محققان کشور برای آینده ایران در سال 2040 استفاده شده است، به این معنا که حامیان این پروژه اطلاعات قابلتوجهی از دانشمندان و محققان داخلی و خارجی ایران در حوزههای مختلف علمی، اقتصادی، پزشکی، صنعتی و... دارند. 2- متن منتشرشده توسط این دانشگاه، در سیاستگذاریها و آیندهنگریهای دستگاههای داخلی «عینا» منتشر شده است، مسالهای که در ادامه به صورت کامل توضیح داده شده است. 3- زیرسوال بردن پیشرفتهای علمی یکی دیگر از نتایج این پروژه است، در بخشی از این پروژه، پیشرفتهای صورتگرفته در حوزه علم ایران را تنها کمی و مربوط به سیاستهای دولتی عنوانشده دانسته و بخش کیفی آن را تایید نکرده است.
چرایی زیرسوال بردن پیشرفتهای علمی توسط پروژه «ایران 2040» استنفورد
درحقیقت استنفورد در گزارشهایی که درباره موضوعات مختلف تعیینشده، منتشر کرده است زیرساختهای ایران را مورد بررسی قرار داده و نکته قابلتامل اینکه هرچند با ابزار علمی و دانشگاهی سراغ این زیرساختها رفته، اما هیچ اشارهای به حوزههایی که ایران توانسته بعد از انقلاب اسلامی در آنها به اوج برسد مانند فناوری نانو، بیو پزشکی وهستهای و... نداشته و با توجیه این مساله که بعد اصلی پژوهش روی اقتصاد است، از آنها چشمپوشی کرده است.
این درحالیست که «ورود کشور به باشگاه انرژی هستهای، ورود کشور به بحث سلولهای بنیادی و استفاده درمانی از آنها، ساخت داروهای نوترکیب، ساخت بسیاری از تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی، ساخت محصولات پیشرفته نانو و... همگی حاصل رشد علمی کشور بوده و توهم نیست. ورود دانشگاههای مختلف کشور در فهرستهای رتبهبندیهای جهانی، یک واقعیت غیرقابلانکار است و این تنها ناشی از رشد علمی کشور است.
تصویر سازی منفی از پیشرفت علمی
در بخش مقالات سایت «مطالعات ایران »دانشگاه استنفورد بخشی از پروژه «ایران 2040» به پیشرفتهای علمی ایران در سالهای اخیر و خروجیهای کمی و کیفی زیر سوال برده شده درحالیکه . طبق گزارشهای اخیر جهانی، ایران با افزایش سالانه تعداد مقالات علمی منتشرشده روبهرو است بهطوری که در سالهای اخیر توانسته در این زمینه چین، کره جنوبی، هند و ترکیه را پشتسر بگذارد.
زیر سوال بردن پیشرفت های علمی کشور بخش دیگر این مقاله است که مدعی میشود اگر پیشرفتی در مقالات وجود داشته به خاطر نویسندگان ایرانی خارج از کشور بوده است :« طبق بررسیهای صورت گرفته، مقالاتی که نویسندگان آن وابسته به موسسهای خارجی بودهاند در مقایسه با نویسندگان داخلی، استنادهای بالاتری حدود دو برابری را کسب کردهاند. سهم مشارکتهای بینالمللی در تولید مقالات از سال 1997 تا 2012 بهطور نسبی کاهش یافته اما از آن سال تا سال 2018 شیب نسبتا رو به بالایی را نشان میدهد که دلیل اصلی آن را میتوان افزایش همکاری ایرانیان با دانشگاههای خارجی عنوان کرد.
انتشار نسخه فارسی گزارشهای «ایران 2040» از سوی دستگاههای تصمیمگیر کشور!
نکته قابلتامل درباره گزارشهای منتشرشده از گزارش «ایران 2040» در سایت دانشگاه استنفورد این است که برخی از این گزارشها بعضا از سوی بعضی دستگاههای تصمیمگیر کشور منتشر شده و در حقیقت جزء راهبردهای کلان ملی تعیین شده است. به عبارت دیگر سازمان برنامه و بودجه و صندوق بازنشستگی کشور عینا پژوهشهای صورتگرفته از سوی این دانشگاه را در قالب «برنامه ملی سازگاری با کمآبی در ایران» و «چشمانداز اقتصادی ایران در سال 2040» منتشر کردهاند و مساله قابلتاسف اینکه این برنامهها بهعنوان اقتصاد مقاومتی هم تلقی شدهاند!
در حقیقت «برنامه ملی سازگاری با کمآبی در ایران» همان برنامه و تحلیل دانشگاه استنفورد 2040 در حوزه آب و امنیت غذایی است، اما سازمان برنامه و بودجه که سال گذشته دست به انتشار این برنامه زده، حتی حاضر به نام بردن از دانشگاه استنفورد هم نشده است.