نگاه

از گردان سینمای دفاع مقدس تا لشکر سینمای ایران

فیلم شب واقعه که از جمله فیلم های دفاع مقدس می باشد با کلی مشکل در اکران روبرو نشد تا جایی که حتی صاحب فیلم یعنی بنیاد فارابی زورش به بعضی پخش کننده ها و صاحبان سالن های سینما نچربید و این فیلم به شکلی مظلومانه به اکران در آمد
محمد دیندار - آنان که با مباحث نظامی آشنایی دارند، نیک می دانند اگر در یک لشکر که متشکل از چندین گردان و تیپ است، تنها یک گردان موفق عمل کند و بقیه اجزا و ارکان لشکر عملکردی مثبت نداشته باشند، آن لشکر به پیروزی و توفیق نائل نخواهد گشت.
حکایت سینمای ایران و سینمای دفاع مقدس نیز حکایت لشکر و گردان است. یعنی اینکه سینمای دفاع مقدس بسان یک گردان از لشکر سینمای ایران محسوب می شود و بقیه گردان های آن شامل گردان های سینمای اجتماعی، خانوادگی، سیاسی، پلیسی، کودک، طنز و... می باشند. در این شرایط اگر تنها یکی از این گردان ها مثلاً سینمای دفاع مقدس از بالاترین پشتیبانی نیز برخوردار شود، اما سایر گردان ها و اتاق فرماندهی سینمای ایران از هماهنگی برخوردار نباشند، نمی توان از سینمای دفاع مقدس انتظار معجزه و پیروزی داشت. گیریم همه امکانات نیز برای حمایت از آثار سینمای دفاع مقدس فراهم شود، گیریم شهرک سینمایی دفاع مقدس که بعضی ها، کمبود امکانات آن را دلیل ضعف بعضی آثار می دانند، با بیشترین و بهترین تجهیزات نظامی تجهیز و تکمیل شود و خلاصه ابر و باد و ماه و خورشید و فلک بکار آیند و سالیانه حتی  50  فیلم سینمایی دفاع مقدس با بهترین ساختار و برترین مضمون ساخته شود؛ باز نتیجه این می شود که فیلم اول اکران می شود و با موفقیت و اقبال تماشاگران روبرو می  گردد، فیلم دوم راهی پرده می شود، باز هم با استقبال مردم مواجه می شود، فیلم سوم هم همینطور، اما اگر فیلم چهارم به بعد راهی پرده سینماها شود و بهترین فیلم هم از نظر ساختاری و داستانی باشد، دیگر کسی به تماشای آن نخواهد رفت و حتی به واسطه این تک ژانری در سینمای ایران، تماشاگران از سینمای دفاع مقدس دلزده می شوند. زیرا مخاطبان سینما و اقشار و سنین مختلف همچنان که باید در طول سال دو سه فیلم خوب دفاع مقدس ببینند، باید دو سه فیلم خوب خانوادگی، دو سه فیلم خوب کودکان و نوجوانان، دو سه فیلم خوب پلیسی و حادثه ای، یکی دو فیلم خوب سیاسی، چند فیلم اجتماعی و طنز و...را نیز به تماشا نشسته تا از یک سبد کامل و متنوع سینمایی و فرهنگی برخوردار شوند و به این ترتیب کلیت سینمای ایران برای آنها مفید، دلنشین و لذت‌بخش جلوه کند.
پس اگر ما می خواهیم سینمای دفاع مقدس  به جایگاه واقعی خود دست یابد و از قوت، قدرت و جذابیت لازم و وافی برخوردار شود، نخست و حتماً باید فکری برای کل سینمای ایران نموده و در پی اصلاح و تقویت اتاق فکر و فرماندهی آن و تقویت سایر ژانرها باشیم تا از این رهگذر به پیکره ای سینمایی دست یابیم که همه اعضاء و اجزای آن با هم هماهنگ و متناسب باشند.
در هر حال راه توفیق سینمای دفاع مقدس از جاده بازسازی سینمای ایران می گذرد و تا این جاده زیر سازی و بازسازی نشود، ماشین سینمای دفاع مقدس هر چه هم که نوسازی شود، نمی تواند از چنین جاده پر دست اندازی به مقصد نهایی برسد.
در حاشیه افاضات تهیه کننده
 یک فیلم غیر اخلاقی!
تهیه کننده یکی از غیر اخلاقی ترین فیلم های تاریخ سینما اخیراً در گفتگویی طلبکارانه نسبت به منتقدان این فیلم سخنانی بر زبان آورده که مضحک و تأسف بار است. این تهیه کننده که با دستپخت بد طعم خود، فیلمی را تهیه نموده که هر فرد غیرتمندی ولو غیر مسلمان آن را ببیند، مضمون آن را تقبیح می کند، از اینکه حوزه هنری به بعضی فیلم ها اجازه اکران در سینماهای خود را نداده به شدت انتقاد نموده است. حال اینکه این شخص باید بداند  در سینمای جهان، تمام صاحبان سالن های سینما حق دارند خود فیلمی را که می خواهند انتخاب کنند و نباید فیلمی خاص به آنها تحمیل شود. مگر در سالهای گذشته و همین پارسال و امسال که بعضی از سالن های خصوصی از نمایش فیلم های ارزشی طفره می رفتند یادتان رفته است؟ چرا آن موقع چنین روش هایی را محکوم نمی کردید. مگر همین فیلم شب واقعه که از جمله فیلم های دفاع مقدس می باشد با کلی مشکل در اکران روبرو نشد تا جایی که حتی صاحب فیلم یعنی بنیاد فارابی زورش به بعضی پخش کننده ها و صاحبان سالن های سینما نچربید و این فیلم به شکلی  مظلومانه به اکران در آمد؟ چرا آن موقع این فرد و هم مسلکانش دم به اعتراض نگشودند و اینک با رفتارهای به ظاهر روشنفکری اما اعمال لمپنی خود، حوزه هنری و فیلمسازان ارزشی را به سخره می گیرند. گستاخی این تهیه کننده بجایی رسیده که افراد ایدئولوژیک را افراد از همه جا رانده می خواند و جایی برای بچه مسلمان ها در سینما قائل نمی گردد.  لازم به ذکر است این تهیه کننده در سال گذشته فیلمی را روانه جشنواره فیلم فجر نمود که اعتراض شدید سینماگران ارزشی، صاحب نظران  مذهبی و اجتماعی و مردم مسلمان را در پی داشت.
در این فیلم برای اولین بار در سینمای ایران به شکل صریح و جانبدارانه نسبت به خیانت یک زن به همسر خویش صحه گذاشته می شود.
گفتنی است در یکی از برنامه های اخیر هفت نیز نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نقدی جدی و مستدل نسبت به این فیلم و مضمون آن بیان نمود که با استقبال مخاطبان روبرو شد.

https://shoma-weekly.ir/XFMHui