ادب و هنر

از مصائب یک روحانی تا رژیمی برای مهریه

بالاخره بعد از اخبار ضد و نقیض در مورد اکران‌ها در جلسه شورای صنفی نمایش تکلیف این اکران‌ها مشخص شد. نتیجه‌ این جلسه منجر ‌به اکران فیلم‌های: رسوایی، رژیم طلایی، حوض نقاشی، تهران ۱۵۰۰ و قاعده تصادف شد. این فیلم‌ها از هفته‌ آخر اسفند ماه، هرکدام در یک گروه سینمایی اکران می‌شود.
سیدمجتبی مؤمنی - با فرا رسیدن سال جدید و آمدن بهار، تغییر و تحول در همه‌جا دیده می‌شود، از طبیعت بهاری گرفته تا پرده‌های خانه‌ها و دیوارهایش تا پرده‌ سینماها. هر سال در روزهای آخر زمستان لیست‌های متنوع و متفاوتی از فیلم‌هایی که برای اکران در صف دریافت مجوز پخش، در موعدی خاص مثل نوروز با عنوان منحصر به خود با عنوان اکران نوروزی می‌آیند‌؛ منتشر می‌شود. از چند ماه مانده به شروع فصل بهار اخبار مربوط به اکران نوروزی در سایت‌ها و خبرگزار‌های منتشر می‌شد، این اخبار هر ساله بعد از آغاز به کار و فعالیت‌های جشنواره‌ فیلم فجر اوج می‌گیرد و گمانه‌زنی‌ها در مورد آن آغاز می‌شود. بالاخره بعد از اخبار ضد و نقیض در مورد اکران‌ها در جلسه شورای صنفی نمایش تکلیف این اکران‌ها مشخص شد. نتیجه‌ این جلسه منجر ‌به اکران فیلم‌های: رسوایی، رژیم طلایی، حوض نقاشی، تهران ۱۵۰۰ و قاعده تصادف شد. این فیلم‌ها از هفته‌ آخر اسفند ماه، هرکدام در یک گروه سینمایی اکران می‌شود.

«رسوایی»، مصائب یک روحانی‌
فیلم رسوایی ساخته مسعود ده‌نمکی است. اولین اثر ده‌نمکی بعد از سه‌گانه اخراجی‌هاست که در آن اکبر عبدی در نقش یک روحانی به ایفای نقش می‌پردازد. ماجرای فیلم در مورد دختری بدنام در محل، به نام افسانه است که مورد توجه مردهای همسایه است. او به علت بدهی‌های خود و پدرش تحت فشار و در آستانه فروپاشی کامل اخلاقی است. او پس از ربودن سفته‌های پدرش به هنگام فرار با حاج یوسف روحانی زاهد محل برخورد می‌کند. حاج یوسف در مسیر کمک به افسانه دچار مصائبی می‌شود. اکبر عبدی، الناز شاکردوست، محمدرضا شریفی‌نیا، کامران تفتی و... از جمله بازیگران این فیلم هستند. این فیلم در گروه سینمایی آفریقا در ایام نوروز پخش خواهد شد.

«رژیم طلایی»، رژیمی برای مهریه‌‌
«رژیم طلایی» که در ابتدا به نام «خواب‌های طلایی» آماده شده بود، دارای مضمونی طنز در فضای اجتماعی است و به موضوع مهریه‌های نامتعارف و سنگین می‌پردازد. این فیلم داستان زن و شوهری را روایت می‌کند که به اندازه وزن زن و مرد مهریه در نظر گرفته شده‌است. مهدی هاشمی، مریلا زارعی، امین حیایی، پروین ملکی و صنم سجادیان‌ از جمله بازیگران رژیم طلایی هستند. رضا سبحانی کارگردان اهوازی رژیم طلایی، سومین اثر خود را بعد از اکران خاک سرد در سال 84 در نوروز 92 به روی پرده می‌برد. رژیم طلایی نوشته‌ محمود مهرآور است و طبق مصوبه‌ شورای صنفی نمایش در گروه سینمایی قدس به روی پرده می‌رود.

«حوض نقاشی»، پدرها و مادرها
«حوض نقاشی» مازیار میری از جمله محصولات حوزه هنری است که توانست بالاترین رأی تماشاگران را در سی‌و‌یکمین جشنواره فجر کسب کند. در این فیلم، شهاب حسینی‌، نگار جواهریان و فرشته صدرعرفایی ایفای نقش می‌کنند. این فیلم درباره‌ پدر و مادر معلولی است که با پسر سالم‌شان و زندگی اجتماعی‌شان با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند. این فیلم در گروه سینمایی آزادی به روی پرده می‌رود.

«تهران 1500»، خبر از آینده
انیمیشن «تهران 1500» اولین فیلم بلند سینمایی بهرام عظیمی است. این انیمیشن سینمایی که در جشنواره سی‌ام فجر به نمایش درآمد، داستانی فانتزی دارد و از تصویر‌سازی چهره‌هایی مانند بهرام رادان‌، مهران مدیری‌، گوهر خیراندیش‌، محمدرضا شریفی‌نیا، ‌حبیب رضایی و... بهره برده است. این فیلم روایتی فانتزی از شهر تهران در سال 1500 است. در حالی که قرار بود «تهران 1500» از آذرماه سال 91 روی پرده بیاید اما به گفته‌ مسئول پخش این فیلم این موضوع تا نوروز92 به تأخیر افتاد. این فیلم در گروه سینمایی استقلال اکران می‌شود.

«قاعده تصادف»، اختلاف بین نسلی
فیلم سینمایی «قاعده تصادف» ساخته بهنام بهزادی یکی دیگر از آثاری است که مهمان پرده‌های سینما‌ها خواهد شد، قاعده تصادف پنج سیمرغ از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گرفت و همچنین فیلم برگزیده تماشاگران در بخش بین‌الملل شد. این فیلم را می‌توان به نوعی از گروه آثار اجتماعی دانست، «قاعده تصادف» به روابط بین جوانان با همدیگر و والدین‌شان می‌پردازد. اشکان خطیبی، مهرداد صدیقیان، بهاران بنی‌احمدی، محمدرضا غفاری و الهه حصاری از جمله بازیگران این فیلم هستند. با توجه به این‌که بخشی از موضوع فیلم توجه و پرداختن به موضوع تئاتر است، این فیلم حال و هوایی تئاتری هم دارد. «قاعده تصادف» در گروه عصر جدید به نمایش در خواهد آمد.

«عشق و آقای الف»، همراهان
«آقای الف» به کارگردانی علی عطشانی و تهیه‌کنندگی اصغر شرفی‌کیا نخستین فیلم سه بعدی ایران است که با استفاده از تکنولوژی «پارالاکس شوتینگ» با استفاده از دستگاه‌های داخلی و با فرمول انحصاری تولید شده است. در این فیلم «پوریا پورسرخ» ایفای نقش «آقای الف» یعنی شخصیت اصلی داستان را برعهده دارد و لیلا اوتادی، مهران رجبی و حسام شجاعی ایفای نقش کرده‌اند. اولین فیلم سه بعدی سینمای ایران در ایوان شمس در ایام نوروز، هر روزه و در سینما آزادی و فرهنگ نیز در سئانس فوق‌العاده اکران می‌شود.
 فیلم «عشق» برنده نخل طلای کن، اسکار بهترین فیلم خارجی و بهترین فیلم و بهترین فیلم خارجی گلدن گلوب امسال، روایتگر داستان یک زوج سالخورده با بازی «ژان لوییس ترینتیگنانت» و «امائوئله ریوا» دو معلم بازنشسته موسیقی است که عشق واقعی میان آنها با سکته یکی از آنها که به ناتوانی جسمی تدریجی وی می‌انجامد، مورد آزمایش قرار می‌گیرد. نویسنده و کارگردان این اثر میشائیل هانکه است و ژان‌لویی ترنتینیان (ژرژ)، امانوئل ریوا (آن)، ایزابل اوپر (اوا)، ویلیام شیمل (ژئوف) به عنوان بازیگر در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. این فیلم محصول ۲۰۱۲ اتریش، فرانسه و آلمان است. این فیلم به‌صورت سئانس فوق‌العاده از ساعت ۲۳ به بعد در سالن‌های سینمایی اکران می‌شود.

https://shoma-weekly.ir/xW04PR