ادب و هنر

از راه رفته می‌گویم

کتاب زندان الرشید، در واقع خاطرات رئیس ستاد سپاه ششم نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار علی ‌اصغر گرجی‌‌زاده است. شروع این خاطرات از سال ۶۷ است و در ادامه به سال‌های اسارت او در زندان ‌های رژیم بعث می‌پردازد.
اسارت جز لاینفکی از جنگ ۸ ساله ما بود. بخشی که به راحتی نمیتوان از آن گذشت. اگر بخواهیم به آن بپردازیم باید با سختیها و ناراحتیهایی که برایمان پیش میآید کنار بیاییم. روایت زندان الرشید، یکی از این روایت ها است. کتاب زندان الرشید، در واقع خاطرات رئیس ستاد سپاه ششم نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار علی اصغر گرجی‌‌زاده است. شروع این خاطرات از سال ۶۷ است و در ادامه به سالهای اسارت او در زندان های رژیم بعث میپردازد. روایتهای کتاب به خصوص در بخشهایی که به خاطرات اسارت اشاره میکند، انصافا خواندنی ست، در برخی از قسمتها آن قدر جزئیات را به خوبی تعریف میکند که مخاطب خود را حاضر در صحنه میبیند.

یکی دیگر از مواردی که در کتاب بسیار به چشم میخورد، یک کلید واژه مهم است؛ میتوان گفت که «مقاومت» جز اصلی‌‌ترین کلید واژههای این کتاب است، استفاده از این کلمه و نشان دادن مصداقهای زیادی از این واژه در کتاب شاهدی بر این ادعا است.

سردا گرجیزاده یکی از دلایل نوشتن و مکتوب کردن خاطرات خود را قانون و دستور العمل بودن دفاع مقدس میداند، او معتقد است؛ خاطرات دفاع مقدس، دستور عملی برای زندگی است و نگارش اینگونه کتاب ها به نسل جوان کمک می کند که مشکلات و پیچیدگی های زندگی آینده خود را پیشاپیش تشخیص دهند. او در این باره گفته است: وقتی که ده‌‌ها هزار نفر این گونه سفرنامه ای را می‌‌خوانند مانند این است که عملا خود نیز این راه را رفته اند در حالی که به هیچ وجه در گذشته این راه را نرفته بودند و این سفرنامه این خاصیت را دارد که آنها متوجه
می شوند که در کدام محل باید توقف کرد و کجا باید به سرعت گذشت.

جدای از این نظر صاحب اثر میتوان گفت امروز نویسندگان خاطرات جنگ یا حوادث مهم این حسن را ایجاد کردهاند که میلیونها انسان که در ظاهر را راهی را نرفتهاند و یا تا آخر عمر خود هم شاید نروند از قبل توانایی تشخیص مشکلات را خواهند داشت. همچنین آنها این موضوع را درک میکنند که در کجا کم خواهند آورد و این مانند این است که یک ترم کامل در دانشگاه این درسها را گذرانده باشند. کتاب زندان الرشید توسط دفتر ادبیات و هنر مقاومت انتشارات سوره مهر در ۷۴۰ صفحه منتشر و روانه بازار شد. چاپ اول این کتاب در زمستان سال ۹۲ و در تیراژ ۵۰۰۰ نسخه بوده است.

https://shoma-weekly.ir/kqy3Wm