نگاه

از دولت یازدهم تا دولت مطلوب

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دیدار هیئت دولت یازدهم با تبیین دولت مطلوب خط و مسیر دولت یازدهم را ترسیم و ریل‌گذاری نمودند.
حمید رضا ترقی- رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دیدار هیئت دولت یازدهم با تبیین دولت مطلوب خط و مسیر دولت یازدهم را ترسیم و ریلگذاری نمودند.

معظم له ویژگیهای دولت مطلوب را:

۱-سلامت اعتقادی و اخلاقی کارگزاران

۲- روحیه خدمت به مردم در دولت

۳- عدالت محوری و عدالتگرایی

۴- سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد

۵- قانونگرایی

۶- تکیه بر ظرفیت درونزای کشور

۷- حکمت و خردگرایی در تصمیمات

۸- با نگاه جهادی و شوق آرمانی عمل کردن

۹- مبارزه قاطع با رخنه فساد و پارتیبازی و رشوه و اسراف

۱۰- مطالعه کارشناسی قبل از هر اقدام

معظم له در پایان تأکید کردند که دولت یازدهم باید اقتصاد و علم را در اولویت برنامههای خود قرار دهد.

اینک با گذشت یکسال از تلاش و فعالیت دولت یازدهم میتوان ارزیابی کرد که اقدامات و تلاشهای دولت تا چه حد آن را به یک دولت مطلوب مورد نظر رهبری نزدیک کرده است.

روحیه خدمت به مردم وقتی در دولت شکل میگیرد که نارضایتی تراشی به حداقل رسیده و بوروکراسی کاهش یافته و رسیدگی به مشکلات مردم سرعت یابد.

خدمت به مردم وقتی تجلی مییابد که ثبات و آرامش ذهنی بر مردم و بازار حاکم شده و تورم کاهش یابدو نیازهای اساسی مردم تأمین شود.

سلامت اقتصادی در فعل دولت و کارگزاران آن مشهود و مبارزه با فساد جدی تلقی گردد ظرفیت درونزای کشور آنقدر زیاد و گسترده است که میتواند تکیهگاه محکمی برای اقدامات اقتصادی دولت و حل مشکلات این بخش باشد.

با ارزیابی عملکرد یکساله دولت یازدهم میتوان متوجه شد که چقدر دولت توانسته خود را به شاخصهای آن نزدیک کند.

بر اساس روحیه خدمت به مردم گامهای مهم و خوبی در رابطه با حل مشکلات مردم و رفاه و آسایش آنها برداشته شده که تأمین کالای اساسی، ادامه هدفمندی یارانهها، ارزان کردن هزینههای سلامت و درمان، جلوگیری از رشد بیرویه قیمتها و تورم از آن جمله است.

ولی عدم رونق تولید، ناتوانی در مبارزه با فساد اقتصادی، با توجه به رانت ۶۵۰ میلیون یورویی وارداتدان طیور و پرداختن به حاشیههای متعدد و تداوم وجود پارتیبازی و رشوهخواری در دولت و امور دیوانی و ناتوانی در جلوگیری از اسراف در مصرف آب و انرژی و سوخت، و امید بستن بیجهت به خارج و مذاکرات، اشتباهات و ضعفهای دولت در یکسال گذشته بوده است. هنوز دولت در تحقق عدالت و کاهش فاصله طبقاتی و عدالت در توزیع و رفاه و خدمات گام روشن و مشخصی برنداشته.

هنوز دولت تصمیمات مبتنی بر خردگرایی و حکمت قابل ملاحظهای نداشته که قابل توجه باشد

هنوز نگاه جهادی و شوق آرمانی در مدیریتهای کلان کشور مشاهده نمیشود و علیرغم اینکه سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده ولی مدیریتها بسوی چنین ویژگی و خصوصیتی سوق داده نشدهاند.

هنوز قبل از اقدام به بعضی کارهای مهم به ویژه در حوزه اقتصاد و اجتماعیات مطالعه کارشناسی لازم صورت نمیگیرد تا خسارت و اشتباه قابل ملاحظهای نداشته باشد.

اولویت به اقتصاد و علم

رهبر معظم انقلاب اسلامی در همین دیدار تأکید نمودند که باید اقتصاد و علم در اولویت کار دولت قرار گیرد. در حالی که بنظر نمیرسد دولت به علت درگیر شدن به مسائل مذاکرات هستهای و غیره به این دو اولویت داده باشد. لذا باید شاهد تراکم مشکلات اقتصادی و کم توجهی به تولید علم بود.

اگر به این دو اولویت داده میشد قطعاً امروز ما با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو نبودیم که حل بعضی از آنها به ماهها زمان نیاز داشته باشد. یا شاهد افت رشد علمی کشور نبودیم که زحمات گذشته دانشمندان و نخبگان کشور به راحتی هدر برود.

بنابر این دولت یازدهم باید خود را با دولت مطلوب رهبری تطبیق داده و محک بزند و کاستیهای خود را رفع نماید. انشاءالله

https://shoma-weekly.ir/poz6pq