ادب و هنر

ارشاد در مصاف رستاخیز

داستان دنباله‌دار فیلم عاشورایی «رستاخیز» سه سال بعد از پایان تولید همچنان ادامه دارد. این فیلم سال گذشته با داشتن مجوز نمایش روی پرده رفت اما ساعاتی بعد از اکران سازمان سینمایی خبر تعویق یا به بیان بهتر توقیف فیلم را داد.
داستان دنبالهدار فیلم عاشورایی «رستاخیز» سه سال بعد از پایان تولید همچنان ادامه دارد. این فیلم سال گذشته با داشتن مجوز نمایش روی پرده رفت اما ساعاتی بعد از اکران سازمان سینمایی خبر تعویق یا به بیان بهتر توقیف فیلم را داد. بعد از آن نیز هرچند وقت یک بار خبری درباره اعمال ممیزی به اثر و روی پرده رفتنش میآمد اما هیچ اتفاق عملی رخ نداد تا در نهایت سازندگان این فیلم به دلیل توقیف فیلم مجوزدارشان شکایت به دیوان عدالت اداری بردند و متعاقب این شکایت بود که خبر جریمه 40 میلیارد تومانی ارشاد بابت توقیف این فیلم در فضای مجازی منتشر شد. علیقلی زاده، تهیه کننده فیلم سینمایی «رستاخیز» با تأیید شکایت اعلام کرد: حکم بدوی از سوی دیوان عدالت اداری صادر شده و هیچ حکم دیگری برای وزارت ارشاد در نظر گرفته نشده است. وی ادامه داد: اگر کمی اطلاعات در حوزه قضایی داشته باشیم به این مهم توجه خواهیم داشت وقتی شخصیت حقیقی از یک نهاد عمومی شکایتی داشته باشد ابتدا باید در محاکم قضایی که دیوان عدالت اداری است مطرح شود. بعد از آنکه دیوان عدالت اداری شکایت را بررسی میکند حکم بدوی صادر و شخص اجازه مییابد از نهاد عمومی شکایت کند. درباره فیلم «رستاخیز» نیز حکم بدوی صادر شده و هیچ حکم دیگری درباره این فیلم صحت ندارد. این تهیه‌‌کننده خاطرنشان ساخت: نکته قابل توجه این است که عوامل سازنده فیلم سینمایی «رستاخیز» در پی احقاق حق ضایع شده درباره فیلم هستند؛ فیلم امکان نمایش عمومی را به دستور وزیر ارشاد نیافت و مخاطبان از دیدن آن محروم شدند. جریمه ۴۰ میلیارد یا ۴۰۰ میلیارد تومان برای سازندگان اثری با این بار معنوی و مذهبی اهمیتی ندارد. دیده شدن اثر برای هر فیلمسازی از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا بازخورد مخاطب برای سازنده بسیار مهم است. سازندگان اثر در تلاش هستند تا در دولت یازدهم با وزارت ارشاد به تفاهم رسیده و اکران مناسب و فیلم و مخاطبان آن برای «رستاخیز» فراهم آید.

واکنش آقای وزیر

این شکایت اما واکنش تند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به دنبال داشت. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه همایش فرهنگ و دولت با اشاره به اینکه کمک کرده تا اسپانسر جذب فیلم «رستاخیز» شود دلیل اکران نشدن آن را به زیربار ممیزی نرفتن سازندگان دانست. جنتی درباره شکایت تیم سازندگان فیلم سینمایی «رستاخیر» گفت: این فیلم هم مانند برخی فیلمهای دیگری است که به آنها اصلاحیه میزنیم. روی برخی از فیلمها دهها اصلاحیه اعمال میشود و سازندگانشان هم هیچ مشکلی ندارند. آقایان میگویند شورا مجوز داده بود و بعد از آنکه مجوز داده شده در چند سینما اکران شده و شما آن را لغو کردهاید. ادعای خسارتشان درباره این ماجراست. وی ادامه داد: ما بهرغم اینکه فیلم «رستاخیز» از نظر برخی ازجمله حوزه علمیه ۲۵ اشکال دارد یک اشکال را مورد توجه قرار دادیم. تیم سازنده از ابتدا به ما گفتند که نظر همه مراجع را گرفتهاند در حالی که این کار را نکرده بودند ما هم به آنها گفتیم به هر حال تنها اشکالی که ما به شما داریم نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل (علیهالسلام) است که آن را به صورت نورانی نشان بدهید و دیگر هیچ مشکلی وجود ندارد. حالا آقایان حاضر نیستند این کار را انجام بدهند و رفتهاند شکایت و ادعای خسارت کردهاند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره ملزم شدن وزارت ارشاد توسط قوه قضائیه به پرداخت خسارت به سازندگان فیلم «رستاخیز» گفت: نه، اصلاً چنین چیزی نیست. بحث ۴۰ میلیارد تومان در میان نیست. ۵۷ درصد از بودجه این فیلم با مشارکت کسانی تأمین شده که اصلاً دنبال برگشت پولشان نیستند. ۳۵ درصد آنها خیران کویتیاند که بنده خودم یکی از کسانی بودم که بیشترین تلاش را کردم تا آنها را برای اسپانسر این فیلم دعوت کنم. ۲۲ درصد از هزینه فیلم هم توسط خیریه در داخل کشور تأمین شده است. حالا تیم سازنده بهدنبال چه چیزی از باقی این ۵۷ درصد است. به نظر میرسد بیشتر بهدنبال مسائل مادی موضوع هستند تا مسائل معنوی.

واکنش کارگردان                                                                                 

واکنش تند وزیر ارشاد با انتقاد درویش کارگردان «رستاخیز» مواجه شد. درویش که عموماً خیلی کم تن به گفتگو میدهد وقتی برخورد وزیر را دید با بیانی کاملاً طعنه زن ابراز تأسف کرد از وضعیت پیش آمده درباره فیلمش. احمدرضا درویش به ایران آنلاین گفت: نظاره گر صحنه عجیب و غریبی از لحظههایی هستم که مدیریت فرهنگی کشور در دولت تدبیر و امید ایجاد کرده است. درویش با اشاره به اینکه در مقابل اظهارات وزیر، دفاعی ندارد گفت: وقتی پروژهای به محکمه کشیده است، زبان و فضای ارتباط وجود ندارد و داور باید دراین باره قضاوت کند. وی درباره سرنوشت فیلم «رستاخیز» گفت: هیچ چشماندازی ندارم و فقط میتوانم بگویم متأسفم برای خودم که در چنین فضایی تنفس میکنم.

https://shoma-weekly.ir/9evitd