نگاه

اخلاق انتخاباتی

عرصه ی رقابت نامزد های انتخاباتی هر چند کوتاه نمایانگر طرز تفکر، شاکله ی شخصیتی ،خلق و خوی نامزد انتخاباتی و حامیان اوست و هم چنین نمودار نحوه ی مدیریت چهار ساله ی او در پی پیروزی احتمالی در انتخابات است .
زهرا روزبه- اخلاق انتخاباتی در چهار حوزه مطرح و بررسی می شود که عبارتند از: نامزد انتخاباتی، رأی دهندگان و حامیان و ستاد ها، مجریان انتخابات، رسانه ها به ویژه صدا و سیمای ملی

عرصه ی رقابت نامزد های انتخاباتی هر چند کوتاه نمایانگر طرز تفکر، شاکله ی شخصیتی ،خلق و خوی نامزد انتخاباتی و حامیان اوست و هم چنین نمودار نحوه ی مدیریت چهار ساله ی او در پی پیروزی احتمالی در انتخابات است .

نشست های انتخاباتی عرصه ی انعکاس اخلاق انتخاباتی

هدف اصلی از برگزاری نشست ها و مناظرات انتخاباتی که صورت می گیرد ارایه برنامه هاست اما نحوه گفت و گو و رعایت موازین اخلاقی نکته ای است که بیش از برنامه های ارایه شده در ذهن مخاطب تیزبین نقش می بندد و تاثیر میگذارد .

در بحث جایگاه اخلاق در مناظرات و نشست های تبلیغاتی ضمن توصیه هایی که مبنی بر رعایت احترام طرف مقابل و عدم توهین به یکدیگر و برخورداری از سعه ی صدر شده است لزوم برخورداری از ادبیات درست گفت و گو و خطابه مطرح است.

با توجه به تاثیر گذاری عمیق ادبیات سخن گفتن و روش مناظره این مسئله همواره مورد توجه بوده و در سیره ی اهل بیت نیز آموزههایی متقن و مستند در این باره وجود دارد .

دوری از ابهام ، تکلف و پیچیدگی در بیانات ،سخنان بی پایه و اساس و اجتناب از مغالطات گفتاری که با قصد انحراف ذهن مردم شکل میگیرد نکاتی است حائز اهمیت .

همچنین این گونه مناظرات هشیاری مخاطبان را می طلبد به گونهای که متوجه بازی های لفظی و استدلال های نادرست شده، سره را از ناسره تشخیص داده و در ورطه ی سخنان اشتباه و جو حاکم برگفت و گو و تبلیغ غرق نشوند.

https://shoma-weekly.ir/SWoJG0