نگاه

اخلاقی که از رییس جمهور انتظار داریم

یکی از نظامات مقوّم مقام رئیس جمهور اصل مشورت و رایزنی که امری مقبول و پسندیده و یک سنت دینی در جامعه اسلامی است . مشورت با خبرگان و نخبگان و خردمندان از گروههای مختلف اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی کشور در جهت شریک شدن در عقول و خرد آنها که موجب اصلاح خطاها در تصمیم گیری ها می گردد .
حسین انواری- رئیس جمهور باید از صفات و ویژگی هایی که لازمه ریاست بویژه در این مقام است برخوردار باشد .

تقوای الهی :

- تقوا لازمه انسانیت و یکی از ارکان مهم زندگی است .

- تقوا عدم تجاوز است به حریم محرمات الهی

- تقوا تضمین کننده سلامت جسم و روح و سلامت اجتماعی

- خداوند فرمان به تقوا می دهد و قبولی اعمال را در گرو تقوا می داند .

- تقوا انسان را از قید بندگی هوی و هوس آزاد می کند و رشته حرص و طمع و حسد و شهوت و خشم را از گردنش بر می دارد .

رئیس جمهور چنانچه تقوای الهی خود را متناسب با جایگاه و منزلت مقامی که قرار دارد در همه شئون فردی و اجتماعی بدرستی داشته باشد موجب می گردد تا از مقاومتی درونی و اراده ای محکم در انجام وظایف حساس خود بهره مند شود و در برابر حیله های شیطانی آسیب پذیر نباشد و قدرت تشخیص و تمیز بین حق و باطل را با بصیرت و روشن بینی کسب کند .

رئیس جمهور آنگونه باید در خود ایجاد مصونیت روحی و اخلاقی نسبت به منکرات و معاصی داشته باشد که افراد و محافل آلوده و وسوسه گر نتوانند در عزم او خللی وارد کنند .

وسوسه گران شیطانی که معمولاً در اطرااف نقاط قدرت اجتماع می کنند می توانند مقام را دچار خوف و حزن کنند که تقوا موجب از بین بردن این وسوسه هاست .

تقوا در اندیشه و عمل رئیس جمهور باید از مرتبه عالی برخوردار باشد تا بتواند هوسرانی ها و سرکشی ها را بشکند و از طغیانگری ها بازدارد همانگونه که قرآن کریم هدایت می کند مبنی بر اینکه «نفس آدمی به بدی ها وادار می کند مگر آنکه رحمت الهی او را دریابد .»

بر رئیس جمهور فرض است که بر نفس خود بخل بورزد ، چرا که حاکمیت بر نفس خود مقدمه عمل صالح است .

تواضع و فروتنی :

تواضع و فروتنی از نشانه های وقار و آرامش و متانت است که رئیس جمهور باید از درخشش بالایی بهره مند باشد . غرور و تکبر ناشی از قدرت را مهار کند و هرگز از قدرتی را که مردم باو داده اند غرور و خیالبافی عارض نگردد و هرگز خود را در عظمت و قدرت هم تراز با خداوند قرار ندهد که ذلت و سقوط قطعی است .

شخص متواضع نزد خود ضعیف و حقیر است ، ولی نزد مردم بزرگ و عزیز است .

تواضع نشانه کمال عقل و از برترین عبادات است.

کسب رضایت مردم :

قوت و قدرت رئیس جمهور در گرو اولویت دادن به منافع توده مردم بر منافع اقلیت خواص است بگونه ایکه رضایت مردم را بر خشم خواص ترجیح دهد مخصوصاً خواص سببی و نسبی و پُر توقع که فشارشان بر رئیس جمهور افزون تر است .

نارضایتی مردم پایه های حکومت را متزلزل خواهد نمود و در هنگام حوادث و سختی ها سستی و بی اعتنایی تزلزل در همراهی دولت را ایجاد خواهد کرد . مردم حافظ کیان نظام اسلامی اند و بار سنگین کشور و دین امنیت ،
کشور توسط ملت پشتیبانی می گردد و در برابر توطئه های دشمن مقاوم و مستحکم اند . دورترین و ناپسندیده ترین مردم نزد رئیس جمهور کسی باید باشد که بیشتر از دیگران از مردم عیب جویی و جامعه را آلوده می کند ونظم عمومی را بهم می زند .

اعمال و گفتار سخن چینان و سعایت کننده گان را فریبکارانه بداند هر چند خود را شبیه خیرخواهان درآورده باشند .

مشورت با خردمندان :

یکی از نظامات مقوّم مقام رئیس جمهور اصل مشورت و رایزنی که امری مقبول و پسندیده و یک سنت دینی در جامعه اسلامی است . مشورت با خبرگان و نخبگان و خردمندان از گروههای مختلف اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی کشور در جهت شریک شدن در عقول و خرد آنها که موجب اصلاح خطاها در تصمیم گیری ها می گردد .

هشدار امام علی (ع) آنست که مشورت با افراد «بخیل» و تنگ نظر که از فقر وتهیدستی می ترسانند ، و افراد «ترسو» که موجب ضعف و ناتوانی در کارها می گردند ، و افراد «حریص» که موجب آرایش ظلم و ستم می کنند و جز به دنیا و تعلقات دنیایی نمی اندیشند و مصالح مردم را فدای خواسته های خود می نمایند بشدت بپرهیزد .

https://shoma-weekly.ir/e5mY56