ادب و هنر

اختتامیه‌ای با طعم آرامش

سینمای کشور پلی برای فاصله‌ها و مرهمی برای زخم‌ها است، به‌عبارت‌دیگر هنرمندان بوسه‌ای برای زخم‌ها می‌شوند و سینما در دنیای پر از آشوب امروز فرهنگ ایرانی اسلامی را معرفی می‌کند.
سید مجتبی مؤمنی- مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با حضور محمدجواد ظریف بهعنوان مهمان ویژه، سید رضا صالحی امیری، وزیر ارشاد، حسین فریدون، مشاور رئیسجمهور، علی ربیعی، وزیر کار، معصومه ابتکار، شهین دخت مولاوردی، حجتالله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، علیرضا تابش، حبیب ایلبیگی و بسیاری از هنرمندان و مسئولان سینما در برج میلاد آغاز شد.

ماستمالی دبیرانه

محمد حیدری، دبیر جشنواره که برای خوشامدگویی به روی صحنه آمده بود، به دعوا بر سر داوریها اشاره کرد و گفت: همینکه دعواهایمان بر سر مسائل فرهنگی است، موهبتی است حاصل از امنیت و آرامش حاکم بر کشورمان. دبیر جشنواره فیلم فجر در همین زمینه افزود: امروز فرصت جدل فرهنگی راداریم که ذات انقلاب ماست در حوزه فرهنگ و اندیشه. خوشحالیم بدانیم در چه شرایطی زندگی میکنیم، مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشور را باور داریم. خوشحالیم سینمای ایران به این مضامین توجه جدی دارد. گیرم به خطا و افراط اما نشانیهایمان امید است و یافتن مفاهیم شریف.

وی بابیان اینکه سینمای ایران دست مردم را میفشارد و بوسه میزند، اظهار داشت: سینمای کشور پلی برای فاصلهها و مرهمی برای زخمها است، بهعبارتدیگر هنرمندان بوسهای برای زخمها میشوند و سینما در دنیای پر از آشوب امروز فرهنگ ایرانی اسلامی را معرفی میکند.

بعد از ۷ سال

در ادامه مراسم با حضور حجتالله ایوبی جایزه ویژه فیلم کوتاه به فیلم «روتوش» ساخته کاوه مظاهری اهدا شد. مظاهری بعد از دریافت سیمرغ نمادینش گفت: امیدوارم از سال آینده سیمرغ فیلم کوتاه بهطور رسمی به جشنواره فیلم فجر اضافه شود و از اینکه بعد از 7 سال این سیمرغ به فیلم کوتاه بازگردانده شده است، خوشحالم. بعد از اهدای سیمرغ نمادین فیلم کوتاه، نوبت به بخش مستند رسید و هیئتداوران این بخش با حضور درصحنه سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه بهترین دستاورد هنری را به سید وحید حسینی برای مستند «بزم رزم» اهدا کردند. در ادامه سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین کارگردانی به یاسر خیر برای مستند «آهستگی» اهدا شد. در ادامه مراسم سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین فیلم مستند به حسام اسلامی برای «متهمین دایره بیستم» تعلق گرفت.

سودای سیمرغ

سیمرغ بلورین بخش بهترین عکس فیلم به امیرحسین شجاعی برای مجموعه عکس «رگ خواب» رسید. سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین چهرهپردازی به ایمان امیدواری برای فیلم «زیر سقف دودی» اهدا شد. در ادامه سیمرغ بلورین و جایزه نقدی بخش بهترین جلوههای ویژه بصری به محمدقاسمی برای فیلم «ویلاییها» اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه میدانی به آرش آقا بیک برای فیلم «خفهگی»، «رگ خواب» و «یک روز بهخصوص» تعلق گرفت.سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین طراحی صحنه و لباس به بهزاد جعفری طادی برای فیلم «ماجرای نیمروز» اهدا شد. در ادامه مراسم سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین صدابرداری به پرویز آب نار برای فیلم «فراری» اهداء شد. سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین صداگذاری به سید علیرضا علویان برای فیلم «بدون تاریخ بدون امضاء» اهدا شد.همچنین سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین موسیقی به کریستف رضاعی برای فیلم «نگار» اهداء شد. سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین تدوین به سهراب خسروی برای فیلم «تابستان داغ» تعلق گرفت. سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین فیلمبرداری به هومن بهمنش برای «تابستان داغ» اهداء شد.

بهترین بازیگران

در ادامه سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین بازیگر مکمل مرد به نوید محمد زاده برای فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» اهدا شد. نوید محمد زاده بعد از دریافت
سیمرغ اش گفت: هیئتی که اینجا حضور دارند، در حقیقت عقبه سینما به شمار می
روند و باید به کسانی که جایزه میگیرند و کاندید میشوند، احترام بگذاریم و برای جایزهای که گرفتم، ممنونم و عاشق این جایزه هستم.در ادامه مراسم سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین بازیگر نقش مکمل زن به ثریا قاسمی برای فیلم «ویلاییها» رسید. سیمرغ بلورین و جایزه نقدی بهترین بازیگر نقش اول مرد به محسن تنابنده برای فیلم «فراری» رسید. لیلا حاتمی و مریلا زارعی بهترین بازیگران نقش اول زن شناخته شدند. هیئتداوران طی نامهای اعلام کردند که بانوان هنرمند سینمای ایران در دوره 35 خوش درخشیدند و به همین دلیل هیئتداوران دو سیمرغ بلورین در این بخش اهدا خواهد کرد و بر اساس نظر هیئتداوران مریلا زارعی برای فیلم «زیر سقف دودی» و لیلا حاتمی برای بازی در فیلم «رگ خواب» سیمرغ بلورین گرفتند. لیلا حاتمی بعد از دریافت جایزهاش تنها به گفتن خیلی خوشحالم و تشکر میکنم، اکتفا کرد.مریلا زارعی هم که بهعنوان بهترین بازیگر نقش اول زن شناختهشده بود، بعد از دریافت جایزهاش بابیان اینکه امسال یکی از مهیجترین و جذابترین جشنوارهها را تجربه کردم، گفت: از اینکه در کنار همکارانم حضور دارم، خوشحالم و از پوران درخشنده که امکان حضور در کنارش را داد، تشکر میکنم. وی ادامه داد: سومین سیمرغ را از جشنوارهای که مزین به پوستر علی حاتمی است، دریافت کردم، آنهم درحالیکه در کنار فرزند علی حاتمی، یعنی لیلا حاتمی هستم.

فیلمنامه و کارگردان

در ادامه مراسم سیمرغ بلورین و جایزه نقدی بهترین فیلمنامه بهبه کامبوزیا پرتوی برای فیلم «فراری» اهدا شد. سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئتداوران به علیرضا داوود نژاد برای فیلم «فراری» تعلق گرفت.

وی بعد از دریافت جایزهاش گفت: این سؤال مطرح است که چرا رسانه ملی بهجای تشویق جوانان، جو را متشنج کرده است، البته وقتی رسانه ملی در فیلمهای هالیوودی غرقشده و نهتنها فیلمهای ما را نمیخرد، بلکه تبلیغ آنها را نیز پخش نمیکند، چه انتظاری میتوان از آن داشت که جشنواره فیلم فجر را که از سینمای ایران حمایت میکند را پخش کند، درحالیکه باید موضع خصمانه با سینمای ملی ایران در رسانه ملی پایان بپذیرد.در ادامه سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین کارگردانی به وحید جلیلوند برای فیلم «بدون تاریخ بدون امضاء» اهدا شد.جلیلوند بعد از دریافت جایزهاش گفت: متأسفانه رسانه ملی، برنامه «هفت»، بهروز افخمی و مسعود فراستی همه تلاششان را کردند که ما از یکدیگر دور شویم، بااینحال باید بگویم که عاشق رامبد جوان هستم و روی مهدویان را بوسیدم و با همه تلاشی که انجام شد که بین ما اختلاف ایجاد شود، ولی ما همدیگر ا دوست داریم.

بهترین فیلم و نگاه ملی

سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین فیلم به محمود رضوی برای «ماجرای نیمروز» اهدا شد.

محمود رضوی بعد از دریافت جایزهاش گفت: با تشکر از هیئتداوران از همه دوستآنهمکار در ماجرای نیمروز میخواهم سیمرغ بلورین را دریافت کنند. آقای ایوبی تدبیر کردید امید بچهها ناامید نشود. «ماجرای نیمروز» سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی را هم از آن خود کرد. منوچهر شاهسواری که برای اهدای سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به روی صحنه آمده بود، بابیان اینکه جلوه احترام نسل جوان به بزرگترها و پیشکسوتان قابلاحترام و ارزشمند است، گفت: تا ساعت 6 صبح امروز همچنان جمعآوری آرای مردمی ادامه داشت و آخرین صندوق برای شمارش ساعت 1 و نیم بامداد به ستاد آورده شد.وی ادامه داد: در بخش نگاه ملی به 3 فیلم جایزه میدهیم که دو فیلم تقدیر و یکی از آنها سیمرغ بلورین دریافت میکند و «ماجرای نیمروز» سیمرغ را دریافت و دو فیلم «خوب بد جلف» و «آباجان» تقدیر میشوند. شاهسواری بیان داشت: هرچند که در این مدت تهمتهایی زیادی به ما زده شد، ولی هیچ صحبتی در این زمینه نکرده و نخواهیم کرد و حتی هر تهیهکنندهای که خواهان دیدن مجموع آرا باشد، این کار را خواهیم کرد و مجموع آرا در اختیارش قرار خواهیم داد.مهدوی آنهم بعد از انتخاب فیلمش بهعنوان بهترین فیلم از نگاه ملی گفت: از مردم کشورم که در این جشنواره به ما انرژی دادند، بسیار تشکر میکنم و معتقدم مهمترین جایزه امشب را ما گرفتیم.

https://shoma-weekly.ir/vkEEcs