ادب و هنر

اخبار کوتاه

«نان و پنیر»، این اثر نیز بر وزن و سبک مثنوی مولوی است؛ طوطی نامه نفیسی، این مثنوی را که از نظر محتوا و زبان نزدیک‏ترین مثنوی بهائی به مثنوی مولوی است را بهترین اثر ادبی شیخ دانسته و با آن‏که آن را در اختیار داشته جز اندکی در دیوان بهائی نیاورده و نام آن را نیز خود براساس محتوایش انتخاب کرده است.
آغاز به کار پایگاه تخصصی «حجاب برتر»

به گزارش خبرنگار شما به نقل از روابط عمومی گروه فرهنگی- هنری «حیات برتر» اعلام کرد پایگاه تخصصی «حجاب برتر» در آستانه روز مقاومت اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد. این پایگاه که با هدف حمایت از فعالان فرهنگی در موضوع حجاب ایجاد شده و بستری مناسب برای انتشار مطالب وبلاگنویسان و دیگر فعالان فرهنگی را فراهم کرده است. علاوه بر این امکانات و دسترسی آسان، دیگر ویژگی ممتاز این پایگاه انتشار مطالب برگزیده با موضوع حجاب با نام وبلاگ منتشر کننده و ردهبندی بهترین وبلاگها و مطالب در زمانبندیهای متفاوت است. آدرس این پایگاه www.hayatebartar.com بوده و بعد از مدت آزمایشی در حال حاضر در دسترس است.

 

نخستین نمایشگاه بینالمللی تجهیزات سینمایی با حمایت فارابی

به گزارش خبرنگار شما محمدرضا میرانصاری دبیر این نمایشگاه با تأکید بر اهمیت این نمایشگاه در راستای ارتقای سطح کیفی تجهیزات سینمایی ایران و شناخت دقیق تر از ظرفیت های تولید در سینمای ایران گفت: سینمای ایران همپای سینمای روز دنیا باید به سمت استفاده از تکنولوژیهای مدرن برود که برپایی این نمایشگاه در همین راستا و با هدف شناخت و ارتقای ظرفیتهای سینمای کشور انجام میشود. با انتشار فراخوان که در هفتۀ اول شهریور منتشر میشود و عموم اهالی سینما و صنعتگران را به حضور در این میعادگاه بینالمللی دعوت میکند، روند برپایی نمایشگاه شکلی رسمیتر خواهد گرفت. قابل ذکر است فراخوان سینکس از هفته اول شهریور ماه در سایت رسمی این نمایشگاه به نشانی CINEXPO.IR در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

 

انتشار کتاب آشنایی با تعزیه

داود فتحعلی بیگی نویسنده، پژوهشگر، مدرس و کارگردان تئاتر که بخش اعظم سالهای فعالیت هنری خود را صرف پژوهش در مورد گونه های مختلف نمایش ایرانی و بالاخص تعزیه کرده، به تازگی کتاب آشنایی با تعزیه را برای چاپ به انتشارات سوره مهر سپرده است. فتحعلیبیگی دربارۀ این کتاب گفت: از آنجا که کتابهایی با موضوع تعزیه فارغ از جنبه های آموزشی و درسی است، در این کتاب سعی شده تا با استفاده از منابع مختلف، امکان آشنایی با وجوه گوناگون تعزیه فراهم شود. گرچه باید گفت با مطالعه این کتاب نمیتوان یک شبه تعزیهخوان شد و طبیعتاً باید مطالعه همراه با کار عملی و میدانی باشد ولی میتواند منبع مناسبی برای علاقهمندان به اینگونه نمایشی باشد.

 

رونمایی و آغاز به کارسایت انجمن تعزیه ایرانیان

به گزارش خبرنگار شما به نقل از روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی، انجمن تعزیۀ ایرانیان با هدف معرفی هنرمندان شبیهخوان، چاپ مقاله، عکس، بیمه هنرمندان شبیه خوان، مجالس تعزیه و ... مدتی است آغاز به کار کرده و برای ارتباط و اطلاعرسانی سریعتر سایت خود را رونمایی کرد. هنرمندان شبیهخوان با مراجعه به سایت این انجمن، به نشانی www.ir-tazyeh.ir میتوانند در جریان جزئیات ساماندهی گروههای شبیهخوان و بیمه آن قرار گیرند.

 

ساخت مستند زندگی مرحوم نقره

حجت الاسلام دکتر عباسعلی نقره شخصیتی علمی ویژهای داشتند که سالها در دفاع مقدس حضور داشتند و جزو اولین روحانیونی به حساب میآیند که در کنار تحصیلات حوزوی تحصیلات آکادمیک را تا مقطع دکترا ادامه دادند. به گزارش خبرنگار شما و به نقل از سازنده این مستند، در این فیلم نگاهی به ویژگیهای علمی و شخصیتی ایشان داشته‌‌ایم. حجتالاسلام نقره سال گذشته در ۲۱ رمضان برابر با ۲۴ مرداد ماه دار فانی را وداع گفتند و در این مستند که چون به زندگینامه وی پرداخته میشود، نامی برای آن انتخاب نشده است، فرزند وی به نزد جمعی از مسئولین و همکاران پدر خود رفته و ابعاد شخصیتی مرحوم دکتر نقره از زبان همرزمانش میشنود. حمزهپور خاطر نشان کرد: مستند «زندگینامه حجت الاسلام دکتر عباسعلی نقره» در مدت زمان ۳۰ دقیقه و بهصورت روایی ساخته شده است.

 

آغاز به کار پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت

به گزارش خبرنگار شما، پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت بهصورت رسمی در صحن حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی کار خود را آغاز کرد. همزمان با این برنامه، گلزار شهدای کرمانشاه نیز برنامه‌‌های جشنواره خود را آغاز کرد. سرود مقاومت ساخته شهروز حقی و با شعر عبدالجبار کاکایی، توسط گروه ۲۰۰نفره کانون فرهنگی مساجد به اجرا درآمد و سپس این گروه به همراه مسئولان جشنواره و مدعوین، ضمن نثار تاج گل، با آرمانهای رهبر کبیر انقلاب تجدید میثاق کردند. حضور بر مزار شهدا، به ویژه شهدای اهل هنر و تقدیم شاخههای گل، از برنامههای دیگر مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت بود.

 

شیخی با معارف مکتوب

شیخ بهاءالدین محمدبن حسین عاملی، معروف به شیخ بهایی، دانشمند بنام دوره صفویه است. او تألیفاتی به فارسی و عربی دارد که مجموعه آنها بالغ‏بر ۸۸ کتاب و رساله میباشد. اشعار فارسی بهائی عمدتاً شامل مثنویات، غزلیات و رباعیات است. بهائی آثار برجسته ای به نثر و نظم پدید آورده است. وی با زبان ترکی نیز آشنایی داشته است. وی در سال ۱۰۳۰ هجری قمری در اصفهان دار فانی را وداع گفت. جنازه او را به مشهد انتقال دادند و در مسجد گوهرشاد دفن کردند. از آثار او میتوان به کشکول، دیوان غزلیات، جامع عباسی (در فقه)، خلاصهالحساب، تشریح الافلاک و دو مثنوی معروف «نان و حلوا» و «شیر و شکر» اشاره کرد. البته مثنوی‏های «نان و پنیر» از دیگر نوشته‏های این عارف می‏باشد که در ادامه به معرفی این سه مثنوی می‏پردازیم.

 

   شیر و شکر منظومه‏ای بی مثال

«شیر و شکر» اولین منظومه فارسی در بحر خَبَب یا مُتدارک است. در زبان عربی این بحر شعری پیش از بهائی نیز مورد استفاده بوده است. «شیر و شکر» سراسر جذبه و اشتیاق است و علی رغم اختصار آن، مشحون از معارف و مواعظ حکمی است. لحن حماسی دارد و منظومه‏ای بدین سبک و سیاق در ادب فارسی سروده نشده است.

 

  نان و حلوا یا سوانح سفر الحجاز

ازمثنویات معروف شیخ می‏توان «نان و حلوا یا سوانح سفر الحجاز» را نام برد. این مثنوی ملمّع چنان‏که از نام آن پیداست در سفر حج و بر وزن مثنوی مولوی سروده شده است و بهائی در آن ابیاتی از مثنوی را نیز تضمین کرده است. او این مثنوی را به طور پراکنده در کشکول نقل کرده است.

این کتاب آمیختهای از مواعظ، طنز، حکایت، تمثیل و لطایف عرفانی و معارف برین بشری است با زبانی روان و دلنشین. نان و حلوا  ترسیمی است از ریاکاری، تلبیس و غرور به مال و منال و عنوان و منصب دنیایی. مثنوی نان و حلوا یکی از مثنویهای کوتاه و پر مغز شیخ بهایی است که در اخلاق و انتقاد از زمانه خویش و به استقبال مولوی و به سبک مثنوی معنوی سروده شده است.

 این مثنوی از شهرت اسمی برخوردار است اما کمتر کسی از محتوا و مضمون آن آگاه است و حتی گاهی به غلط آن را طنز میپندارند. با دقت در این مثنوی میتوان علاوه بر آراء اخلاقی شیخ بهایی به دیدگاههای عرفانی و فلسفی شیخ بهایی نیز پی برد. شیخ بهایی در این مثنوی به مفهوم دنیایی که مطرود روایات است پرداخته و با زبانی لطیف آن را تبیین میکند. اسم این مثنوی خود دارای پیام است. در آن عصر حلوا از غذاهای اغنیا و مصداق چرب و شیرین دنیا و تمثیلی از زندگی دنیا و شادیخواری است که غافلان و عاشقان دنیا را سر مست کرده و از عقبی غافل!

 

  نان و پنیر بهترین اثر ادبی

«نان و پنیر»، این اثر نیز بر وزن و سبک مثنوی مولوی است؛ طوطی نامه نفیسی، این مثنوی را که از نظر محتوا و زبان نزدیک‏ترین مثنوی بهائی به مثنوی مولوی است را بهترین اثر ادبی شیخ دانسته و با آن‏که آن را در اختیار داشته جز اندکی در دیوان بهائی نیاورده و نام آن را نیز خود براساس محتوایش انتخاب کرده است.

 

https://shoma-weekly.ir/ifRyiW