ادب و هنر

اخبار کوتاه

رونمایی مستند تجربی «لبیک»

فیلم مستند تجربی «لبیک» در سالن فارابی دانشگاه هنر، برای اولین بار به نمایش در آمد. این فیلم که نگاهی کاملاً متفاوت به سنت زیارت اربعین دارد، کوشیده تا با تکیه بر تصاویر و موسیقی روایتی تازه از آن را به تصویر بکشد. به گزارش خبرنگار شما، تولید این فیلم اواخر سال گذشته در عراق توسط مؤسسه فرهنگیهنری «عصر روز دهم» آغاز شد و اوایل تابستان امسال به پایان رسیده است. کارگردانی این فیلم را وحید امیرخانی بر عهده دارد و عباس نادران تهیه کننده آن است.

 

اکران فیلمهای عید فطر

«حبیب کاوش» سخنگوی شورای صنفی نمایش در خصوص نمایش فیلمهای عید فطر گفت: در جلسه شورای صنفی مقرر شد که فیلمهای اکران عید فطر که پیش از این مشخص شده است یک هفته زودتر در سینماها به نمایش گذاشته شود. وی در ادامه درباره اکران زودهنگام فیلمهای توضیح داد: با توجه به این که یک هفته فیلمها زودتر از موعد مقرر اکران میشود، این یک هفته در محاسبه نمایش فیلمها بر پرده سینما لحاظ نمیشود. بنابراین گزارش، فیلمهای سینمایی «دهلیز» در گروه سینمایی آزادی، «هیس! دخترها فریاد نمی زنند» در گروه سینمایی آفریقا، «جا به جا» در گروه سینمایی عصرجدید، «فرزند چهارم» در گروه سینمایی قدس و «هیچکجا، هیچکس» در گروه سینمایی استقلال به نمایش درخواهد آمد. این تصمیم در شرایطی از سوی شورای صنفی نمایش در نظرگرفته شده است که برخی از گروههای سینمایی از سوی شورای صنفی نمایش آزاد اعلام شده است.

 

فیلمنامههای مشترک شجاعی و مجیدی

انتشارات نیستان کتابی با عنوان «دیروز بارانی» را چاپ و روانه بازار نشر کرد که شامل دو فیلمنامه میشود. این دو فیلمنامه کاری مشترک از مجید مجیدی و سید مهدی شجاعی است که در ژانر فیلم کودک نوشته شده است. این کتاب شامل دو فیلمنامه با نامهای دیروز بارانی و آخرین آبادی میشود. به گزارش خبرنگار شما، در فیلمنامه دیروز بارانی ماجرای دو پسربچه با نامهای هاشم و علی ماشاءالله روایت میشود که برای تأمین زندگیشان و به دست آوردن هزینههای خانواده، کاغذ جمع میکنند. فیلمنامه آخرین آبادی نیز راوی ماجرای یک مربی کانون است که برای رساندن کتاب و نمایش فیلم به روستاهای مختلف سفر میکند و این داستان ماجرای سفر او به یک روستا در یک زمستان سخت است. انتشارات کتاب نیستان این کتاب را در 5هزار نسخه و 115 صفحه با قیمت 6 هزار تومان منتشر کرده است.

 

 نمایشگاه عکس و پوستر با موضوع رمضان

دومین جشنواره عکس و پوستر شهر آسمان از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران و با هدف تکریم، پاسداشت ارزشهای معنوی ماه مبارک رمضان، بسط و توسعه مضامین مرتبط با این ماه برگزار شد. در بخش پوستر این جشنواره از میان 780 اثر از 267 طراح، هیأت داوران متشکل از پریسا تشکری، فرزاد ادیبی همراه با اردشیر میرمنگره (دبیر اجرایی بخش مسابقه) در نهایت 40 اثر از 33 طراح را برای راهیابی به نمایشگاه انتخاب کردند. این آثار با توجه به معیارهایی چون توان انتقال موضوع و مضامین مرتبط با ماه مبارک رمضان، دارا بودن ویژگیهای اکران شهری، خلاقیت و نگاه نو در طراحی و رعایت اصول طراحی گرافیک انتخاب شده است. به گزارش خبرنگار شما، طبق فراخوان اعلام شده، پنج نفر برگزیده این جشنواره برای دریافت جایزه و یک نفر به عنوان استعداد جوان برتر برگزیده خواهد شد. در ادامه این گزارش آمده است؛ در بخش عکس این جشنواره موضوعهای مرتبط با ماه مبارک رمضان، همچون فضاهای معنوی و روحانی، استقبال از ماه مبارک، مناسبتهای مذهبی ازجمله شهادت حضرت علی علیهالسلام و میلاد حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام، رؤیت ماه و عید فطر  مدنظر قرار گرفته است.

https://shoma-weekly.ir/TJRe3Q