ادب و هنر

اخبار کوتاه:

مستند رفیقدوست به خط پایان رسید

تصویربرداری مجموعه مستند "ما نیز روزگاری" که در سری جدید خود به سراغ خاطرات محسن رفیق دوست از زبان خودش رفته است، به پایان رسید.

در این مستند که در 42 قسمت آماده پخش می‌شود خاطرات کودکی تا نوجوانی، فعالیت‌های سیاسی، مبارزه‌های انقلابی و فعالیت‌های محسن رفیق‌دوست از چهره‌های شناخته‌شده سیاسی کشور در سال‌های بعد از انقلاب از زبان خودش تصویر می‌شود.

کارگردان این مستند که در سری قبل خاطرات "عزت شاهی" را روایت کرده است، ابراز امیدواری کرد تا در ادامه این مجموعه بتواند خاطرات "حبیب الله عسگر اولادی" را به تصویر بکشد.

روایتی متفاوت از کشتار «صبرا و شتیلا»

فیلم «وادی اشک» به کارگردانی «ماریان زحیل» کارگردان کانادایی لبنانی‌الاصل است که به ارائه روایتی جدید از کشتار «صبرا و شتیلا» از نگاه یک روزنامه‌نگار کانادایی پرداخته است که به تحقیق از نجات یافتگان جنگ می پردازد.

«وادی اشک» در کانادا و لبنان و در طول 20 روز فیلمبرداری شده و دومین فیلم این کارگردان کانادایی لبنانی‌الاصل بعد از فیلم «از پنجره من بدون وطن» است

برگزاری مسابقات شعر غدیر با تأکید بر رابطه غدیر و وحدت

مسابقات سالانه شعر غدیر با عنوان «النباء العظیم» با هدف یاد عیدغدیر و شعر و ادبیات ولایی و گسترش و نشر و تکریم شاعران این عرصه در شرق عربستان برگزار می‌شود.

این که اشعار آن باید در راستای «وحدت اسلامی» مسابقه بین تمامی ساکنان جنوبی خلیج فارس و بین شاعران 18 تا 40 سال برگزار می‌شود و برندگان روزهای 26 و 27 ذی‌الحجه معرفی می شوند.

 

12 فینالیست «مستند بیداری اسلامی» مشخص شد

اعضای هیات انتخاب بخش «بیداری اسلامی» جایزه بزرگ شهید آوینی، پس از بازبینی ۴۵ فیلم مستند ارسالی به دبیرخانه این بخش ویژه، ۱۲ فیلم را برای رقابت در بخش مسابقه مستندهای بیداری اسلامی برگزیدند

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهارمین دوره اهدای جایزه بزرگ شهید آوینی را با رویکرد پاسداشت مقام شامخ سیّد شهیدان اهل قلم، در روز ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۲ در تالار وحدت برگزار خواهد کرد.

نوبل ادبی برای خالق " خوشبختی در راه است"

کمیته نوبل آلیس مونرو داستان نویس 82 ساله کانادایی را به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 2013 معرفی کرد. کمیته ادبی نوبل در متن اعلامیه خود از آلیس مونرو به عنوان «استاد داستان کوتاه معاصر» یاد کرده است.

دستور حمایت جدی از سینمای کودک

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودک از سازمان سینمایی خواست که حمایت جدی از سینمای کودک را در دستور کار قرار دهد.

وی گفت: از رسالت‌‌های مهم سینمای کودک و نوجوان دفاع از حقوق قربانیان جنگ است و سینما می‌تواند ندای صلح طلبی کودکان ایرانی را به جهان برساند. من به مسئولان سازمان سینمایی توصیه می‌کنم فیلم کودک را جدی بگیرند.

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی همچنان بدون رئیس

در حالی که انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از ابتدای سال 92 دچار بحران‌های مدیریتی شده و انتظارها از دولت جدیدبرای مسئولیت این انجمن همچنان بدون پاسخ مانده است.

اخبار و اطلاعات مربوط به کشمکش‌ها و درگیری‌های داخلی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از ابتدای سال جاری و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری از مجاری غیررسمی به گوش می‌رسید، اما این اختلافات زمانی به اوج رسید که در پنجمین روز مردادماه، خبرنگاران برای شنیدن نظرات کارمندان این انجمن و افشای برخی روابط سیاسی به محل آن دعوت شدند.

https://shoma-weekly.ir/kmjKgW