ادب و هنر

اخبار کوتاه

اخبار کوتاه فرهنگی

جشنواره بین‏المللی تئاتر دانشگاهی

دبیرخانه جشنواره بین‏ المللی تئاتر دانشگاهی با شعار جسارت، تجربه و آگاهی در تئاتر دانشگاهی فراخوان خود را در ۸ بخش به طور رسمی اعلام کرد. ضمنا سایت این دوره از جشنواره راه اندازی شد و به دلیل حساسیت بالای جشنواره تئاتر دانشگاهی، کلیه مراحل خبر رسانی، اعلام فراخوان و ثبت نام در این دوره به روش الکترونیکی انجام میشود. هفدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی نخستین جشنواره تئاتری در ایران است که تمام مراحل آن به روش الکترونیکی صورت میپذیرد. مخاطبان میتوانند از این پس با مراجعه به سایت رسمی جشنواره دانشگاهی به آدرس www.iifut.ir  از کلیه اخبار مربوط به جشنواره، فراخوان و معرفی برنامه ها مطلع شوند.

 

اختتامیه جشنواره انیمیشن بسیج

اختتامیه نخستین جشنواره انیمیشن بسیج با حضور مسئولان سازمان صداوسیما، سازمان بسیج مستضعفین و شرکتکنندگان در این جشنواره، در باغ موزه قصر تهران برگزار شد. نخستین جشنواره انیمیشن بسیج به همت بسیج صداوسیما و در راستای اجرای برنامههای راهبردی سازمان بسیج مستضعفین به منظور شناسایی، معرفی و حمایت از هنرمندان و بسیجیان در بخشهای مسابقه (بلند و نیمه بلند، کوتاه و فیلمسازان بسیجی) و جنبی (کارگاه های تخصصی و بزرگداشت ها) برگزار شده است. در این جشنواره از میان  ۲۴۲ اثر در موضوعات اعلام شده، ۷۴ اثر به مرحله داوری راه پیدا کردند که در سالن نمایش باغ موزه قصر اکران شد.

 

فراخوان جشنواره مردمی فیلم عمار

فراخوان چهارمین دوره جشنواره عمار در سه بخش مسابقه فیلم، اقلام تبلیغی و مسابقه «فیلم ما» از 7 مهر آغاز شده و مهلت ثبت نام در جشنواره تا انتهای آبان ماه است. فیلمسازان و شرکت کنندگان میتوانند با مراجعه به سایت جشنواره عمار به آدرس ammarfilm.ir اقدام به ثبت نام اینترنتی کرده و آثار خود را از طریق پست برای دبیرخانه ارسال کنند. بنابر این گزارش، بخش مسابقه فیلم این جشنواره چون سالهای گذشته شامل موضوعات «تاریخ معاصر ایران»، «فتنه سال 88»، «بیداری اسلامی و جهانی»، «نقد درون گفتمانی» و «جنگ نرم» است و بخش ویژهای با نام «اقتصاد مقاومتی» امسال به جشنواره افزوده شده است.

 

نمایشگاهی با ممنوعات قذافی

یازدهمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب طرابلس با حضور رئیس دولت موقت لیبی به همراه وزیر فرهنگ و وزیر اطلاعرسانی این کشور آغاز به کار کرد. بنابراین گزارش هزاران عنوان کتاب در عرصههای مختلف حضور دارد و 400 ناشر از جمله 100 ناشر لیبیایی در آن شرکت کردهاند.

رئیس دولت موقت لیبی با بیان اینکه این نمایشگاه گامی مهم در عرصه فرهنگی لیبی است، گفت: کتابهایی درباره زندانیان سیاسی و اندیشه و کتابهای ممنوعه از جمله کتابهای «سعید المحروق»، «محمد الشلطامی» و کتابهای برخی ادبا و شعرایی که آثارشان در دوره قذافی ممنوعه بود در این نمایشگاه وجود دارد.

 

فرهنگ نامه حج و عمره

کتاب «فرهنگ نامه حج و عمره» بر گرفته از آثار بیانی و بنانی حضرت آیت الله جوادی آملی منتشر و روانه بازار نشر شد.

مسئول انتشارات اسرا در این باره گفت: شناخت معرفتی از اعمال، تاریخچه و جغرافیای موجود در آداب حج و عمره مفرده، موضوعی گمشده در تألیفات بود که پژوهشگران مرتبط با آثار حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب «فرهنگنامه حج و عمره» سعی داشته، ابعاد معرفتی حج و عمره را در باب 133 موضوع به رشته تحریر درآورده و زمینه های آشنایی آسان دین پژوهان به ویژه دانشجویان نسل جوان را با تاریخ و اعمال و اسرار چنین فریضه با اهمیتی فراهم کند.

https://shoma-weekly.ir/wgWaLj