ادب و هنر

اخبار کوتاه

نمایش آثار ایرانی در جشنوارۀ فیلم جهان اسلام

جشنواره فیلم جهان اسلام به مناسبت سیامین سالگرد تأسیس دانشگاه بین المللی آزاد اسلامی مالزی از 29 شهریور تا اول مهرماه در شهر کوالالامپور مالزی برگزار شد. در این جشنواره فیلمهای سینمایی، کوتاه، انیمیشن و مستند به نمایش گذاشته شدند. در جشنواره فیلم جهان اسلام کارگاههای آموزشی و یک بازار برای شرکت کنندگان و همچنین یک محیط برای بحث و تبادل نظر برای عموم جهت بحث دربارۀ مسائل مرتبط با مسلمانان وجود داشت. سه فیلم سینمایی «تاج محل» به کارگردانی دانش اقباشاوی ، «سیب و سلما» به کارگردانی حبیب بهمنی و «سر به مهر» به کارگردانی هادی مقدمدوست در بخش رقابتی این جشنواره پذیرفته شدهاند.

 

آغاز پخش آزمایشی شبکه «نسیم»

پخش آزمایشی شبکه نسیم همزمان با میلاد امام رضا(ع) آغاز شد. درحالحاضر شبکه نسیم با پخش سکانسهای برتر آثار طنز نظیر کلاه قرمزی، دزد و پلیس، ساختمان پزشکان و ... و همچنین پخش فیلمهای کوتاه طنز که با دوربینهای دستی و ازطریق خانوادهها گرفته شده، فعالیت میکند. شبکه نسیم برای ترغیب علاقهمندان به منظور ارسال فیلمهایشان، از حضور بازیگران طنز نظیر جواد رضویان، امیرحسین رستمی، بهمن هاشمی و ... بهره برده است. این بازیگران در آیتمهای کوتاه خطاب به مخاطبان این شبکه نحوه انتخاب و ارسال فیلم هایشان را عنوان می کنند. نسیم مخفف چهار کلمه نشاط، سرگرمی، یادها و مسابقه است.

 

فروش نوشت افزار ملی در مصلیها

ستاد استقبال از نوشت افزار ملی اعلام کرد با همکاری ستاد ائمه جمعه کشور، نوشت افزار ملی با طرح های اسلامی‌‌ ایرانی در مصلی های نماز جمعه عرضه خواهد شد. طرح های گروه های «ایام»، «روشنا»، «قاصدک»، «پویا»، «شکرستان»، «مدرسه»، «نجیبپوشان» و «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» طرح هایی است که مورد حمایت ستاد استقبال از نوشت افزار ملی است. این طرح ها و محصولات امسال برای اولین بار به صورت منسجم و همه جانبه برای عرضه به دانش آموزان و دانشجویان طراحی شده است. قابل ذکر است این محصولات در ستادهای عرضه محصولات پاییزه و بخش های فروش لوازم التحریر هم به مشتریان عرضه شده است.

 

چارچوبهای قانونی رقابت سیاسی

دیدگاه امامخمینی(ره) درخصوص رقابت سیاسی، ریشه در مبانی معرفتی و تلقی ایشان از ماهیت حکومت، خاستگاه مشروعیت حکومت، اهداف حکومت و مهمتر از همه نقش مردم در حکومت دارد. امام با عطف توجه به کثرت و تنوع دیدگاه‌‌ها و پذیرش اصل اختلاف بهلحاظ نظری، «رقابت سیاسی درچارچوب» را پذیرفته است، لیکن از پذیرش رقابت سیاسی در مفهوم متداول غربی آن یعنی صرفاً برای کسب قدرت، امتناع کردهاند. جدیدترین کتاب مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کتاب «چارچوب های قانونی رقابت سیاسی از منظر امام خمینی(ره)» به تشریح این چارچوبها میپردازد. این کتاب در چهار فصل تنظیم و در شمارگان 2هزار نسخه و 272 صفحه با قیمت9700 تومان منتشر شده است.

 

«نورالدین، پسر ایران» با صدای بازیگران

برنامه «نورالدین پسر ایران» بر اساس کتابی به همین نام و شامل خاطرات جانباز نورالدین عافی آماده پخش شده است. این مجموعه از یکشنبه 31 شهریور از شبکه اول سیما، در گروه حماسه و دفاع این شبکه با مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری در 30 قسمت 15 دقیقهای تولید و آماده پخش شده است. در «نورالدین پسر ایران» یک مرد راوی است، این برنامه توسط تعدادی از بازیگران سرشناس سینما و تلویزیون مقابل دوربین این برنامه خوانده میشود و آنها به صورت افتخاری در برنامه حاضر شدهاند. صالح علا، آتیلا پسیانی و پژمان بازغی از جمله هنرمندانی هستند که در نخستین قسمتهای «نورالدین پسر ایران» شاهد حضور آنها در برنامه خواهید بود.

https://shoma-weekly.ir/RCuqvQ