ادب و هنر

اخبار کوتاه

هنر در هفته ای که گذشت....

نمایشگاه کتاب کربلا با حضور ایران

هشتمین دورۀ نمایشگاه بینالمللی کتاب کربلا در آستانۀ میلاد حضرت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل عباس(ع) و امام سجاد(ع) با حضور ایران و 12 کشور دیگر برگزار شد. به گزارش خبرنگار شما به نقل از خبرگزاری عراقی ابا، در آستانۀ میلاد حضرت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل عباس(س) و امام سجاد(ع) دهها ناشر کتاب وارد کربلا شدند تا در نهمین دورۀ نمایشگاه بینالمللی کتاب کربلا شرکت کنند. بنابر این گزارش، این نمایشگاه کتاب در حاشیۀ هشتمین دورۀ جشنوارۀ «بهار جهانی فرهنگی» که توسط دو عتبۀ مقدسه حسینی و عباسی برگزار میشود، برپا شده بود. میسر الحکیم عضو کمیتۀ آمادهسازی این نمایشگاه گفت: از میان 400 درخواست رسیده، با حضور بیش از 190 ناشر و وکیل ناشر از 13 کشور برای حضور در این نمایشگاه موافقت شد. وی با بیان اینکه این نمایشگاه کتاب از ابتدای شعبان آغاز شده و تا نیمۀ شعبان ادامه دارد، افزود: بیشترین ناشران از آنِ لبنان است که با 77 ناشر در این نمایشگاه حاضر هستند و پس از آن مصر با 34 ناشر، ایران با 25 ناشر، سوریه با 13 ناشر، اردن با 6 ناشر و انگلستان با 5 ناشر حضور دارند. وی همچنین دربارۀ برخی کتابهای منعشده در این نمایشگاه تأکید کرد: از حضور هر کتابی که به گمراهی دعوت کرده و یا شبههافکنی کند و یا به مسائل جنسی پرداخته باشد، در این نمایشگاه جلوگیری شد ولی شاهد حضور همهگونه کتاب در رشتههای مختلف در این نمایشگاه بودیم.

 

مخالفت سلفیها با پخش سریال «مردان آنجلس» در مصر

در پی پخش سریال «مردان آنجلس» از شبکۀ دولتی مصر تعدادی از فعالان سلفی حاضر در مرکز رادیو تلویزیون مصر ضمن مخالفت با آن مدعی شدند، این سریال با داستان قرآنی اصحاب کهف نوعی تلاش برای انتقال «فرهنگ شیعی» به مصر است!

به گزارش پایگاه خبری الرای، این روزها سریال «مردان آنجلس» ساخته فرجالله سلحشور هر شب ساعت 8 در شبکه دو تلویزیون رسمی مصر درحال پخش است و مورد استقبال مردم قرار گرفته است. در پی این استقبال برخی از فعالان در «ماسبیرو»، مرکز رادیو تلویزیون مصر از موافقت مسئولان این مرکز از جمله «صلاح عبدالمقصود» وزیر اطلاعرسانی و «شکری ابوعمیره» رئیس اتحادیۀ رادیو تلویزیونهای مصر انتقاد کردهاند. منابع مطلع اعلام کردهاند این تعداد از فعالان در این مرکز طی نامهای به وزیر اطلاعرسانی مصر خواستار توقف پخش این سریال تاریخی شدهاند که تاکنون تنها 7 قسمت از آن پخش شده است.

بنابر این گزارش، این نخستین بار است که یک سریال تلویزیونی ایرانی از شبکۀ رسمی مصر پخش میشود و بسیاری از مخالفان روابط مصر و ایران این اقدام را نوعی تلاش برای بازگشت روابط دو کشور میدانند و با آن مخالفت کردهاند.

در همین حال، «ممدوح یوسف» رئیس شبکۀ دو تلویزویون مصر، با حمایت از پخش این سریال گفت: این سریال در لیست کارهای خارجی آرشیوی تلویزیون مصر بوده است و در لیست پخش قرار گرفته و اگر مشکلی داشت، سیستم نظارت با پخش آن مخالفت میکرد.

راهاندازی فرهنگ بسیجی در دنیای مجازی

سایت خبری تحلیلی فرهنگ بسیجی در راستای گسترش فرهنگ بسیج و تحقق آرمانهای امام راحل در این رابطه راهاندازی شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شما، سایت خبری تحلیلی فرهنگ بسیجی درراستای گسترش فرهنگ بسیج و تحقق آرمانهای امام راحل مبنیبر گسترش بسیج راهاندازی شد.

 این سایت شامل چهار بخش اخبار، گفتمان ولایت، چندرسانهای و گرافیک است که هرکدام از این بخشها کارایی متفاوتی دارند. همچنین، بخش گفتمان ولایت نیز به بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در زمینههای مختلف پرداخته است. علاقهمندان جهت بازدید از سایت خبریتحلیلی «فرهنگ بسیجی» میتوانند به آدرس اینترنتی www.farhangebasiji.com مراجعه کنند.

اکران «گهوارهای برای مادر» در ماه مبارک رمضان

فیلم سینمایی «گهوارهای برای مادر» به کارگردانی پناهبرخدا رضایی در ماه مبارک رمضان اکران میشود. «غلامرضا فرجی» مدیر پخش و بازاریابی حوزۀ هنری در گفتوگویی دربارۀ نمایش فیلمهای سینمایی حوزۀ هنری گفت: برنامۀ اکران فیلمهایی را که دفتر پخش حوزۀ هنری برای پخش در نظر گرفته است، برای اکران شش ماه دوم سال در نظر گرفتیم که برنامهریزی دقیق و مناسبی را برای این فیلمها خواهیم داشت.

وی دربارۀ نمایش فیلم در سرگروه استقلال که زیر نظر حوزه هنری اداره می شود گفت: فیلم سینمایی «گهوارهای برای مادر» برای اکران ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده است که برنامۀ سرگروه سینمایی استقلال خواهد بود. باتوجهبه محتوای فیلم بهنظر میرسد «گهوارهای برای مادر» در این زمان میتواند موفق عمل کند.

این فیلم توسط دفتر پخش فیلمیران توزیع و اکران میشود. بنابراین گزارش، فیلم «گهوارهای برای مادر» در نخستین حضور بینالمللی خود در بخش رسمی خارج از مسابقه سیوپنجمین دورۀ جشنوارۀ فیلم مسکو در جمع فیلمهای مرتبط با موضوع«رد پای روسی» در این جشنواره بهروی پرده خواهد رفت.

https://shoma-weekly.ir/mG8yhg