ادب و هنر

اخبار کوتاه

مستند «تارهایی»با موضوع نهضت امام (ره) ازشبکه سه

مستند «تارهایی»با موضوع نهضت امام (ره) ازشبکه سه

انقلاب اسلامی ایران جرقه هایی داشت و تا محقق شدن آن در 22 بهمن 1357 زمانی حدود پانزده سال را پیش رو داشت. جرقه های اصلی انقلاب از خرداد سال 1342 آغاز شد. امسال پنجاهمین سال روز شروع نهضتی است که الان انقلاب اسلامی با آن پشتوانه به حیات خود ادامه می دهد. امسال و در ایام خرداد ماه مستند «تارهایی» به کارگردانی مهدی شامحمدی و تهیهکنندگی سید مازیار هاشمی به مناسبت پنجاهمین سالگرد نهضت امام خمینی (ره) آماده و پخش میشود. در این مستند به محدوده تاریخی 17 فروردین 1340 تا 12 بهمن 1357 پرداخته شده است و در هر قسمت فصل مورد نظر در تاریخ روایت می گردد. در این مستند سعی شده از تصاویر آرشیوی استفاده شود که تاکنون از رسانه ملی پخش نشده است. در بخش گفت و گو های این مستند با آیت الله محمد یزدی (عضو شورای نگهبان)، آیت الله مسعودی خمینی، حجت الاسلام سیدحمید روحانی (از همراهان امام در تبعید) آیت الله گرامی قمی و حجت الاسلام رحیمیان درباره شکل گیری نهضت انقلاب اسلامی آماده شده است. در این مستند بخش هایی مربوط به ساواک بازسازی شده و گفتار متن فیلم با صدای محمدرضا علیمردانی آماده شده است . این مجموعه که در قالب 7 قسمت 30 دقیقهای آماده شده است و از جمعه (10 خرداد) هفته آغاز و تا پنج شنبه (16 خرداد) از شبکه سه سیما ادامه خواهد داشت.

 

قبضه داغ منتشر شد

کتاب «قبضه داغ» سرگذشت جنگی عبدالله شیرازی است که به قلم مصطفی محمدی منتشر شده است. این کتاب در 38 گفتار و در قالب 284 صفحه در انتشارات پلاک هشتم یادی از خاطرات این رزمنده دلیر و شجاع میکند. این کتاب لحظههای زندگی و حیات عبدالله شیرازی پسر شهید حاج فرجالله شیرزادی است. در بخش نخستین کتاب تحت عنوان از کجا آمدهام زندگینامه کوتاهی از وی ارائه شده است و پس از گذر کوتاهی بر زندگی این رزمنده از روز ثبتنام و اعزام به آموزش بسیج تا روایتهایی از «جبهه ماهی پنجاه هزار تومان» و «بهترین دیدبان نبرد کربلای 8» را روایت میکند تا به جایی میرسد که میگوید خاک بر سر ما که شهید بشویم. از ویژگیهای «قبضه داغ» نثر روان و سلیس کتاب است که گوشهای از خاطرات بهتآور و شیرین که از دل خطر واقعه رخ داده را به گونهای جذاب به تصویر میکشد. این کتاب یادگاری از رمزگشایی عهد ازلی انسان با پروردگار است.

 

لبنان میزبان سرود «مرگ بر تو ای اسرائیل» شد

سرود «مرگ بر تو ای اسرائیل» و «خجسته باد این پیروزی» با صدای اسفندیار قرهباغی و محمد گلریز در لبنان طنین انداز شدمحمد گلریز» خواننده پیشکسوت کشورمان در گفتوگو با فارس در خصوص  اجرای اخیرش در لبنان، گفت: هفته گذشته به همراه هیئتی 100 نفره از فعالان عرصه فرهنگی و هنری کشور به لبنان سفر کردیم تا از نزدیک با دستاورهای فرهنگی حزبالله لبنان و چگونگی رویارویی و مقاومت آنها در برابر حملات رژیم صهیونیستی آشنا شویم.این خواننده سرودهای انقلابی خاطرنشان کرد: به دعوت نیروهای فرهنگی حزب الله لبنان برنامهای برای رزمندگان مقاومت و هنرمندان ایرانی در مجموعه تالار رسالت بیروت اجر کردم. سرود «خجسته باد این پیروزی» را با همان شور و حرارت انقلابی خودم برای رزمندگان لبنانی اجرا کردم که با استقبال همراه شد.وی با بیان اینکه سخنرانی نماینده فرهنگی حزب الله از دیگر بخشهای این مراسم بود، خاطرنشان کرد: «اسفندیار قرهباغی» خواننده پیشکسوت انقلابی با خواندن سرود «مرگ بر تو ای اسرائیل» طنین شعار الموت الاسرائیل را برای رزمندگان مقاومت به ارمغان آورد.وی افزود: بارها از چگونگی مقاومتهای مردمی و حزب الله لبنان تعریفهایی شنیده بودم ولی زمانی که از نزدیک این صحنهها را دیدم  خیلی متعجب شدم که چگونه نیروهای حزب الله با تلاش زیاد به مقاومت خود در برابر صهیونیستها ادامه میدهند.

به گزارش فارس،سید محمد میرزمانی و هادی منتظری از دیگر فعالان عرصه موسیقی کشورمان در این سفر حضور داشتند.

https://shoma-weekly.ir/XqfNXa