ادب و هنر

اخبار کوتاه فرهنگی

اخبار کوتاه فرهنگی

«دا» به آمریکا رسید

انتشارات مزدا در آمریکا کتاب دا را منتشر میکند. بنا بر گفتههای مترجم این کتاب، این اثر تا پایان سال به دست مخاطبان آمریکایی میرسد. مسئول دفتر ترجمه حوزه هنری با اشاره به اتمام ترجمه و انتشار کتاب «دا» در آمریکا گفت: ترجمه این اثر چندی پیش توسط پال اسپراکمن به زبان انگلیسی به اتمام رسید. مترجم حدود چهار سال زمان برای برگردان این اثر وقت صرف کرد تا سرانجام پرفروشترین اثر دفاع مقدس در قالب خاطرات به این زبان برگردانده شده است. پیشبینی میشود که این کتاب تا پایان سال جاری توسط همین انتشارات در آمریکا چاپ و سپس توزیع شود.

 

اجتماع 120 هزار نفری عاشقان ولایت

دبیر بنیاد بینالمللی غدیر از اجتماع 120 هزار نفری عاشقان ولایت در عید غدیر در حرم رضوی خبر داد و گفت: این اجتماع طرحی است که سبب احیا و جلب توجه بیشتر جامعه به موضوع غدیر خواهد شد و میتواند جریان غدیر را به متن زندگی مردم آورده و به آن حیات اجتماعی ماندگارتری بخشد. در این طرح کل خطبه غدیر یا قسمتی از آن هر شب در مساجد قرائت شده و ائمه جماعات قسمتی از آن را تفسیر میکنند تا مردم ولایتمدار با مفاهیم خطبه غدیر و پیامهای نورانی آن بیشتر آشنا شوند.

 

رونمایی نسخه نفیس خطی قرآن کریم 

یک جلد نسخه نفیس قرآن کریم که متعلق به دوره قاجار است، به مناسبت اعیاد سعید قربان و غدیر، در کاخ موزه حوضخانه مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران رونمایی
می
شود. این نسخه خطی ارزشمند قرآن کریم به همراه جعبه میناکاری و خاتم کاری که مزین به دعای نادعلی است، برای نخستین بار از مخزن کاخ صاحبقرانیه خارج شده است و در نمایشگاهی با عنوان عید تا عید، در معرض نمایش عموم قرار می گیرد. تاریخ تحصیل این نسخه ۱۳۱۵ ه.ق (۱۲۷۶ هجری خورشیدی) است که جلد آن شامل تزیینات تذهیب با طرح هایی از گل و برگ، ترنج طلایی و لاجوردی روی زمینه چرم لاکی رنگ است.

 

انتشار نشریه «ملیتا» 

نشریه ملیتا با هدف تبیین ابعاد جهانی جبهه مقاومت و بیداری اسلامی راهاندازی شده و شعار «روایتگر نبرد جهانی حق و باطل» را برای خود برگزیده است. این نشریه در قالب ده سرویس به موضوعات کلانی چون مسئله فلسطین، وحدت اسلامی، جریانشناسی فکری سیاسی جهان اسلام، کشورشناسی و شخصیتشناسی، استکبار جهانی، ابعاد جهانی انقلاب اسلامی، وقایع تاریخی و نیز تحلیل آخرین تحولات منطقه و جهان میپردازد. سرویس دیپلماسی عمومی این مجله هم موضوعات مختلفی دارد، در این سرویس به رسانه، هنر، فضای مجازی و خصوصا اقدامات تشکلهای مردمی که در ایران و جهان صورت میگیرد نگاه ویژهای شده است.

 

یک فیلم مستند با عنوان واحد درسی

مستند جذاب (23 و آن یک نفر) به کارگردانی (مهدی جعفری) از مهرماه امسال در پایه هفتم مدارس ایران تدریس میشود. این درس به شکلی کاملا نوین در سیستم آموزشی ارائه میگردد.

 بدین شکل که فیلم توسط معلم در سرکلاس پخش و سپس به بحث گذاشته میشود تا دانش آموزان در عین آشنایی و الگو گیری تعاملی با ماجرای همسالان خود در زمان جنگ، با تجربه ضروری عدم قضاوت زودهنگام درباره افراد و مسائل پیرامونی خود بهتر آشنا شوند. این مستند داستان واقعی 23 نوجوان اسیر ایرانی است که در مقابله مستقیم و رودر رو با صدام قرار گرفته و حماسه ای انسانی و بیادماندنی را رقم میزنند.

https://shoma-weekly.ir/a9YVEK