ادب و هنر

اخبار کوتاه فرهنگی

ویرایش جدید کتاب «ادیان در خدمت انسان» جستارهایی درباره دین و مسائل جهان معاصر از سخنرانی‌های امام موسی صدر به اهتمام و ترجمه موسسه فرهنگی ـ تحقیقاتی امام موسی صدر منتشر می‌شود. «ادیان در خدمت انسان» دومین جلد از مجموعۀ «در قلمرو اندیشۀ امام موسی صدر» است که در آذر ماه 1384 برای نخستین بار به بازار نشر عرضه شده است.
تاریخ شفاهی دانشجویان پیرو خط امام

کتاب «تاریخ شفاهی دانشجویان پیرو خط امام: دانشجویان و گروگانها» با تدوین حسین جودوی در انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تیراژ 2000 نسخه روانه بازار نشر شد. این کتاب در راستای تبیین بهتر زوایای مختلف آن دوران از تاریخ انقلاب اسلامی منتشر شده است.

 این مجموعه شامل مصاحبههایی با چند تن از دانشجویان پیرو خط امام است. علت تسخیر لانه جاسوسی به دست دانشجویان، ترکیب دانشگاههای شرکت کننده در این واقعه و نحوه تعامل آنها با همدیگر، برخورد مسئولان نظام با دانشجویان و حوادث تلخ و شیرینی که در درون لانه جاسوسی میگذشت در مصاحبه با آنها روشن شده است.

 

شیوخ الازهر روی نایل ست

نخستین شبکه تلویزیونی الازهر فعالیت خود را به صورت آزمایشی بر روی ماهواره «نایلست» آغاز کرده است. الازهر اعلام کرده: برای نشر اندیشه میانهرو اسلامی و ارزشهای آن و در میان دهها شبکه جریانهای اسلامی که در نشر فتنه و تکفیر دیگران فعالیت میکنند، این شبکه را راهاندازی کرده است.

شیخ الازهر نیز گفته است: این شبکه پیام اسلام را که الازهر هزار سال است از آن دفاع کرده، منتشر خواهد کرد. حضور علما در برنامههای این شبکه برای تصحیح چهره ارائه شده از اسلام است چراکه تندروها از فرصت استفاده کردهاند اما ما آنها را به حال خود رها نمیکنیم.

 

نخستین فیلم دربارۀ مشکلات اجتماعی

این روزها در صنعا پایتخت یمن فیلم سینمایی «از دست رفته» به عنوان نخستین فیلم سینمایی این کشور در حال فیلمبرداری است.

این نخستین فیلم سینمایی این کشور است که با تکنولوژیهای جدید و با تیم و کستینگ کامل یمنی ساخته میشود.

 این فیلم، داستانی اجتماعی دارد که الهامگرفته از واقعیت یمن است و از نبود امنیت و از دست رفتن عدالت و مشکلات عدم حاکمیت قانون در این کشور سخن میگوید. این نخستین فیلم یمنی است که به جرات به نقد وضعیت امنیتی و اجتماعی در یمن میپردازد.

 

فرهنگ مطالعه در ایران

همایش فرهنگ مطالعه در ایران 28 آبان سال جاری در دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی برپا میشود. از اهداف برپایی این همایش میتوان به «تبیین وضعیت موجود خواندن و مطالعه در ایران»، «تبیین فرصتها، تهدیدها و چشمانداز در فرهنگ خواندن»، «نقش فناورینوین در فرهنگ مطالعه»، «تحلیل تطبیقی فرهنگ مطالعه در ایران و جهان» و «راهکارهای ارتقای فرهنگ مطالعه در کشور» اشاره کرد. قرار است این همایش سالانه و یا هر دو سال یکبار در کشور برپا شود تا به آسیبشناسی جدی فرهنگ مطالعه پرداخته و راهکارهای آن مشخص شود.

 

دومین کتاب از سخنرانی های امام موسی صدر

ویرایش جدید کتاب «ادیان در خدمت انسان» جستارهایی درباره دین و مسائل جهان معاصر از سخنرانیهای امام موسی صدر به اهتمام و ترجمه موسسه فرهنگی ـ تحقیقاتی امام موسی صدر منتشر میشود. «ادیان در خدمت انسان» دومین جلد از مجموعۀ «در قلمرو اندیشۀ امام موسی صدر» است که در آذر ماه 1384 برای نخستین بار به بازار نشر عرضه شده است.

چاپ جدید این کتاب با ویرایش و مقابلۀ تازهای با متن اصلی و نیز همراه با نمایه و مستندسازی و استخراج منابع روایی و قرآنی منتشر میشود.

نام این کتاب از موضوع سخنرانی تاریخی امام موسی صدر در کلیسای کبوشیین بیروت اقتباس شده است.

 

روایتی از «لشکر خوبان»

یافتن یک روایت ناب، رو راست و بی پرده از دفاع مقدس، با تمام جزئیات دقیق آن و هرچه در دل خود داشته، در میان آثار انبوه دفاع مقدس کار سختی است اما محال نیست؛ و هستند آثار فراوانی که موفق شده اند تصویری بی پرده از دفاع مقدس ارائه کنند. خواندن کتاب لشکرخوبان از این منظر بیشتر مرا به یاد کتاب اخراجی ها-خاطرات شهید احدمحرمی علافی- می اندازد. لشکر خوبان، روایتی است شفاف و زیبا از مجاهدتهای رزمندهای آذربایجانی به نام مهدی قلی رضایی که به کوشش معصومه سپهری به رشته تحریر درآمده است.

کتاب در 27 فصل تدوین شده است. در ابتدا روایت شیرینی را می خوانیم از تلاش های آقای رضایی برای حضور در جبهه های جنگ، که بخاطر سن کمش با مشکل مواجه می شود و او نیز سرانجام مثل هزاران نفر رزمنده کم سن و سال دیگر و به رسم مالوف خودشان، شناسنامه اش را دستکاری می کند و بالاخره خود را در جبهه می یابد. او حتی برای شرکت در عملیات های فتح المبین و مسلم ابن عقیل نیز ماجراهایی دارد که بسیار خواندنی است. در نهایت نحوه ورود او به واحد اطلاعات و عملیات مطرح می شود که شامل عملیات های متعدد شناسایی است که عملیات بدر تا مرصاد را در برمی گیرد.

خاطراتی که راوی به زبان می آورد و قلم تحسین برانگیز خانم معصومه سپهری آن را می نگارد، آنقدر جزئی و زیباست و گاهی آنچنان در مورد عملیات های شناسایی، مواضع و موقعیت های آن با جزئیات و دقیق مطرح می شود که خواننده نمی تواند کتاب را رها کند و در تصویر روایت غرق می شود.

گفتن خاطره اصیل و ناب، آنچنان در زیبایی این اثر موثر بوده که می توان گفت ما با تصویری از واقعیت جنگ روبرو هستیم، جزئیات دقیق و مو به موی عملیات های شناسایی، روایت آموزش ها و ماجراهای عملیات های متعدد در کنار روحیات رزمندگان، زندگی جنگ به مثابه حیات طیبه، شوخی و جدی جنگ، اخم و لبخند رزمندگان و حتی انتقادات صریح به وقایع آنقدر لذت بخش هستند که برای خواننده جای هیچ شکی را باقی نمی گذارند.

اما در کنار ویژگی های خود کتاب و آنچه که از جنگ با خود دارد، روایت پایگاه اینترنتی دفتر مقام معظم رهبری و نیز مقدمه خود کتاب از چگونگی همراه شدن نویسنده (خانم معصومه سپهری) برای نگارش کتاب و مکتوب کردن روایات مهدی قلی رضایی و نیز اتفاقاتی که برای نویسنده افتاده است، شیرینی خواندن کتاب را دوچندان می کند. و حتما جالب است که بگوییم رهبر معظم انقلاب از این کتاب به نیکی یاد کرده اند و خواندن آن را در دیدار خود با فرماندهان سپاه پیشنهاد نموده اند. ایشان در باره این کتاب ارزشمند فرموده اند:« این کتاب «لشکرخوبان» پر است از اعجاب و عظمت ناگفته رزمندگان غواص و اطلاعات عملیات جنگ. در ایامی که این کتاب را میخواندم بارها و بارها متاثر شدم».

کتاب لشکر خوبان، خاطرات مهدی قلی رضایی توسط خانم معصومه سپهری به رشته تحریر درآمده و توسط انتشارات سوره مهر در 808 صفحه و با شمارگان 2500 نسخه منتشر شده است.

 

https://shoma-weekly.ir/MSF6yy