ادب و هنر

اخبار کوتاه از ادب و هنر

جعفر والی که در سالهای اخیر به دلیل مشکلات قلبی و گوارشی به دفعات در بیمارستان بستری شده بود، در سن 83 سالگی درگذشت. او یکی از کارگردانان و بازیگران پیشکسوت و خوشنام تئاتر بود و همچنین در دهه 40 و 50 با کارگردانی چون داریوش مهرجویی، امیر نادر و مسعود کیمیایی در فیلمهای «گاو»، «تنگسیر»، «خاک» و «سفر سنگ» همکاری کرد. از تازهترین حضورهای او در سینما میتوان به بازی در فیلم «از بهشت تا بهشت» و «پاداش سکوت» اشاره کرد.

غلامحسین صدری افشار فرهنگنویس کشورمان گفت: بیان «درست ننوشتن در گذر زمان آسیبی ندارد»، اشتباه است. اینکه زبان فارسی سابقه زیادی دارد مسئله درستی است ولی در عین حال اگر ما به خیلی چیزها دقت نکنیم ممکن است زبان فارسی تغییر کند و چیز دیگری به وجود بیاید. به طور مثال در اینستاگرام و دیگر شبکههای مجازی به جای «فکر کنم» مینویسند « فک کنم» و «ر» در نوشتار حذف میشود. یعنی مردم همانگونه که حرف میزنند، مینویسند و این کار فهم نوشتار را مشکل میکند.

مهران مدیری در دورهمی گفت: «امروز که شرایط کاملا عادی است جواب آن دل و جرات خارق العاده را با منفعت طلبی و سازشکاری میدهیم. اگر جرات انجام بعضی کارها را ندارید پس چرا پستهایی را میگیرید که انجام وظایفش دل و جرات میخواهد؟»

پس از پایان برنامه جنجالی در فضای مجازی ایجاد شد و منتقدان می گویند که مدیری با بیان کلمه سازشکار نقدی به سیاست خارجی دولت یازدهم داشته است، اما مدیری تکذیب کرد و گفت از سیاست سر در نمی آورم!

بازگر مشهور آمریکایی پیشنهاد ترامپ را رد کرد: «از اینکه پیشنهاد مدیریت سازمان «پشتوانه ملی هنرهای آمریکا» به من ارائه شد، سپاسگزارم. اما در عین حال بر این باورم که حضور من برای جلب توجه عموم مردم به کهنه سربازان و تلاش برای فراهم کردن امکانات زندگی برای آنها تاثیرگذارتر خواهد بود.» دیلیمیل گزارش کرده بود که ترامپ قصد دارد که بالاترین پشت مدیریتی در بخش هنری دولت را به سیلوستر استالونه بسپارد که سخنگوی استالونه در همان زمان این خبر را رد کرده بود. سازمان «پشتوانه ملی هنرهای آمریکا» مسئول توزیع کمکهای مالی دولتی در سازمانهای مختلف هنری است.

همزمان با هفته پژوهش سومین دوره جایزه «تهران»، به منظور بزرگداشت تهران پژوهان برگزار شد. در این جشنواره از فعالان و پژوهشگران حوزه تهرانپژوهی با موضوعات فرهنگی، هنری، اجتماعی، تاریخی و میراث شامل پیشکسوت تهران پژوه نویسنده، خبرنگار، عکاس، رسانه فعال، هنرمند، موسسه مطالعاتی، ناشر و... تجلیل شد.

وول سوینکا نویسنده نیجریهای برنده نوبل ادبیات که گفته بود در صورت پیروز شدن دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا، گرینکارت خود را پاره میکند، به وعدهاش عمل کرد. نویسنده اهل نیجریه و برنده نوبل ادبیات ۱۹۸۶، به قول خود عمل کرد و چندی پس از انتخاب شدن دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، کارت سبز شهروندی آمریکای خود را از بین برد.

جمال شورجه کارگردان سینما چند ماهی است که به دنبال فراهم آوردن شرایط تولید سریال «موسی (ع)» است اما به دلیل مشکلات مالی گریبانگیر رسانه ملی، هنوز نتوانسته پروژه را وارد پیش تولید کند، می گوید: درآمدزایی نهایی «موسی (ع)» باعث خواهد شد حتی به شبکه نمایش خانگی هم به عنوان بازاری مناسب برای آن نگاه شود اما چون گستردگی رسانه ملی در حیطههای مختلف تولید تا پخش میتواند عنصری کمکی برای ما باشد برای همین ترجیح میدهیم کار در تلویزیون به تولید برسد.

https://shoma-weekly.ir/fE2oiL