نگاه

احزاب جهان اسلام و فلسفه حکومت اسلامی

فعالان تشکیلاتی جهان اسلام به شرط اسلامی‌سازی مسیر مبارزه و جهاد با همه شرایط و جوانب آن، متکی به ظرفیتی عظیم و پایان‌ناپذیر هستند که با کار تشکیلاتی باید به فعال‌سازی و بارورسازی آن بپردازند و آن عناصر اعتقاد مشترک، ایمان مشترک و خاستگاه و انگیزه‌ها و منافع مشترک می‌باشد که در هر کشور مسلمانی وجود دارد. این همان رمز و رازی بود که امام راحل در بدو مبارزه به درستی بر آن تکیه نموده و با اعتماد به نفس و توکل بر خدا فوج‌ها و موج‌های انسانی خلق کردند.
نصر عزیزی- تجربه نظام جمهوری اسلامی گنجینه ارزشمندی برای جهان اسلام و احزاب اسلامی فعال در کشورهای اسلامی است. بررسی متن و حاشیههای پدیده انقلاب اسلامی و تداوم نظام ونگاه به نقش تشکیلات تمام دینی ف اسلامی و مشارکت فعال آن در شکلگیری حزب جمهوری اسلامی، نیز تجربه گرانبهاتری برای فعالان تشکیلاتی جهان اسلام میباشد که با بیش از نیم قرن درخشش، جهاد و مبارزه و تلاش برای بالندگی نظام و وحدت جریانهای مؤمن، میتواند الگوی موفقی برای احزاب جهان اسلام باشد.

به نظر میرسد هدفگذاری فعالان این عرصه با حفظ ملاحظات شرایط سیاسی اجتماعی و ترکیب جمعیتی و حکومتهای متبوع، تشکیل حکومت اسلامی باشد و با انگیزه الهی به مرور زمان عده کم با ویژگیهای ایمان و علم و استقامت و سختکوشی، به مرور به فوج فوج و پس از آن به موجهای جمعیتی تبدیل خواهد شد. البته شرط این جهاد حضور فعال عالمان وارسته دینی اعم از اهل تسنن و تشیّع در متن این جریانات و مبارزه آنان خواهد بود. به هر حال بعد از قریب نیم قرن آثار جهشهای سیاسی و انقلابی و جهادی بزرگانی از اهل تسنن نظیر شیخ شلتوت، محمد عبده، سید قطب و شهیدعزالدین قسام فلسطینی همچنان در خاطرهها زنده است.

امروز با عنایت خدای متعال و به برکت رهبری امام خمینی و سلف صالح او بخشی از تجربه راه پیمودنی احزاب جهان اسلام برای تشکیل حکومت اسلامی در تصویر نظام جمهوری اسلامی متجلی است. به یقین اگر به تعبیر سران صهیونیستی در سال 57 این زلزله در آسیای غربی اتفاق نمیافتاد، امروز جهان اسلام در نکبت و بدبختی بیش از پیش دشمنان گرفتار بوده و وعده نیل تا فرات اسرائیل عملیاتی میشد و یک دلیل این امیدواری دشمن وجود سلسله خبیث و مزدور پهلوی و به زعم آنها جزیره امن و ثبات ایران بود.

امروز جهان اسلام میتواند شاهد باشد که با وقوع انقلاب اسلامی ابرقدرت ملحد کمونیسم فرو ریخت و ابرقدرت ملحد غرب از آسیای غربی تا درون خانههای صهیونیستها در تلآویو عقبنشینی کردند. امروز با وجود ام القرای جمهوری اسلامی غریو موشکها و پهپادهای برگرفته از نور ایمان مرکزیت جهاد و شهادت خواب راحت را از کاخنشینان نیویورک و لندن و الیزه و حکومت صهیونیستی اسرائیل گرفت و این ماجرا اول راه و کار است.

امروز با وجود حکومت اسلامی در ایران اسلامی دروازه های علم و معرفت و عرفان و اخلاق به دست توانای جوانان و دانشمندان حوزه و دانشگاه شکافته شدند و آثار آن را در سطح آسیای غربی و قاره آفریقا میتوان بخوبی مشاهده نمود.

مجاهدان و علمای تشکیلاتی جهان اسلام امروز شاهد هستند که در میان چندین کشور اسلامی ثروتمند و توانمند فقط جمهوری اسلامی چه امکانات عظیمی را برای گسترش دین و معنویت و زندگی دینی به کار گرفته و از میان توطئه ها و جنگها و دشمنیها با موفقیت عبور کرده و پشتیبان همه جانبه سیاسی، تدارکاتی، تبلیغاتی و حتی نظامی امت اسلامی در مواجهه با دشمنان میباشد تا چه رسد به اینکه همه کشورهای اسلامی در این مسیر واقع شوند.

فعالان تشکیلاتی جهان اسلام به شرط اسلامیسازی مسیر مبارزه و جهاد با همه شرایط و جوانب آن، متکی به ظرفیتی عظیم و پایانناپذیر هستند که با کار تشکیلاتی باید به فعالسازی و بارورسازی آن بپردازند و آن عناصر اعتقاد مشترک، ایمان مشترک و خاستگاه و انگیزهها و منافع مشترک میباشد که در هر کشور مسلمانی وجود دارد. این همان رمز و رازی بود که امام راحل در بدو مبارزه به درستی بر آن تکیه نموده و با اعتماد به نفس و توکل بر خدا فوجها و موجهای انسانی خلق کردند.

امروز هم با وجود پیشرفتهای نرمافزاری و سختافزاری و بهبود مسیرهای پیشرفت و توسعه، مقام معظم رهبری با اتکاء به همین ظرفیت که صبغه و جهتگیری الهی دارد، مبارزه جهان با استکبار را که با همه توان به میدان آمده را به پیش می برد.

لذا بعد ازتقویت باورهای اعتقادی و ایمانی و ایجاد کانون انگیزه پایانناپذیر در هسته های مرکزی احزاب جهان اسلام، کادرسازی، تربیت دینی کادرها، تحلیل شرایط، شناسایی مسیر مبارزه، برقراری ارتباطات شبکهای با حفظ همه ملاحظات، گسترش شبکههای ارتباطی با موضوعات متفاوت وتوزیع جغرافیایی، پردازش راهبردها و سیاستها، ارزیابیهای مداوم، به کارگیری امکانات، بسیج توانمندیهای سختافزاری و نرمافزاری، استفاده مناسب و زیرکانه از وسایل ارتباط جمعی و شبکههای مجازی، حضور هوشمندانه در مجاری امور و نهادهای اداری و سازمان، تقویت بنیههای مالی، استفاده از مساجد واستفاده از تجارب امالقرای جهان اسلام و... مسیری است که برای تشکیل حکومت اسلامی طی شدنی است و نصرت الهی را به دنبال دارد.

https://shoma-weekly.ir/zM6k6C