نگاه

اجلاس تهران نشان توان ایران در مدیریت جهانی

برگزاری موفق اجلاس عدم تعهد در تهران نشان داد که ایران ظرفیت رهبری مدیریت جهان با قرار گرفتن در راس دو سوم کشورهای غیرمتعهد را دارد.
محمدکاظم انبارلویی- برگزاری موفق اجلاس عدم تعهد در تهران نشان داد که ایران ظرفیت رهبری مدیریت جهان با قرار گرفتن در راس دو سوم کشورهای غیرمتعهد را دارد.
در طول برگزاری شانزدهمین اجلاس عدم تعهد، دنیا شاهد قدرت‌نمایی دیپلماسی ایران در عرصه منطقه و جهان بود، برگزاری منظم و در کمال امنیت اجلاس عدم تعهد، نشان داد در ایران نظام مقتدری مستقر است که استعداد مشارکت در مدیریت جهان را دارد.
بهترین رویداد اجلاس عدم تعهد، نطق مقام معظم رهبری بود. مهمترین بخش بیانات ایشان، پیشنهاد یا پند خیرخواهانه ایشان به سردمداران آمریکا برای حل بحرانی است که بیش از نیم قرن جهان را آزار داده است.
مقام معظم رهبری صریحا در اجلاس نم فرمودند تاکنون آمریکا برای حمایت از رژیم صهیونیستی هزینه‌های زیادی پرداخت کرده از جمله به قیمت منفور شدن ملت و دولت آمریکا در نگاه ملتهای جهان. با توجه به اینکه تاکنون راه حل‌های مختلفی برای حل مشکل فلسطین مطرح شده اما همه آنها به بن‌بست رسیده است ولی پیشنهاد عملی ایران، پیشنهادی عادلانه و دموکراتیک است که تمام ملت فلسطین در یک همه‌پرسی با نظارت دقیق بین‌المللی، نظامی را که خواست مردم فلسطین است انتخاب کنند تا در این سرزمین مستقر شود.
با توجه به اینکه در شرایط حساسی از حیات بشر زندگی می‌کنیم و همه کشورها در آستانه عبور از پیچ تند تاریخی هستند، ضروری است اتحاد و همبستگی کشورها برای عبور از این پیچ تاریخی مورد توجه باشد.
 همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، ایران تنها کشوری است که شعار «انرژی هسته‌یی برای همه و سلاح هسته‌یی برای هیچ‌کس» و خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌یی را مطرح کرده است.
ایران پرچم‌دار خلع سلاح است، بنابراین با ریاست سه ساله خود بر جنبش عدم تعهد، کشورهای عضو را به سمت خلع سلاح ترغیب خواهد کرد. قدرتهای جهانی از جمله آمریکا، هدف خلع سلاح هستند و باید تکلیف خود را با جامعه جهانی مشخص کنند.

https://shoma-weekly.ir/OWD0RR