نگاه

اثر جاری فرهنگ عاشورایی

در طی هشت سال دفاع مقدس کربلاهای فراوانی در جبهه‌های حق علیه باطل اتفاق افتاد که در آن از پسربچه ی سیزده ساله مثل شهید محمدحسین فهمیده ها تا پیرمردهای هفتاد ساله حضور داشتند و صحنه‌های بسیاری از کتب مقتل و مبارزات اهل بیت علیهم السلام را به اذهان متبادر می‌ساخت. وقایعی که در عملیات‌ها و خطوط دفاعی، امدادهای غیبی فراوانی را رغم می‌زدند
محمد کرمی راد- نهضتی که حضرت امام خمینی(ره) به راه انداخت متاثر از روحیه ی انقلابی و شهادت طلبی بود.

شهادت در قاموس انقلاب اسلامی به مثابه یکی از ویژگی‌ها و آرمان‌های مقدس در نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده بود. تفکیک اسلام ناب محمدی(ص) از اسلام آمریکایی و نیز اشاعه فرهنگ غنی اسلام، موجب گشت تا غبار از چهره ی اسلام مهجور بزداید.

مردم ایران برای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) و روحانیت مبارز با اهداء جان و مال خود مایه گذاشتند و صدالبته تمرین و امتحان خوبی را در این عرصه داده بودند، به همین خاطر در بزنگاه‌های مهم و خطرساز، با دل و جان از انقلاب اسلامی ایران پاسداری کردند.

توطئه‌های فراوانی را که دشمنان اسلام علیه نظام نوپای مقدس جمهوری اسلامی ایران که از سوی آمریکای جهانخوار و عوامل سرسپرده خود، طراحی کرده بودند را خنثی کنند.

برای مثال و بطور گذرا به مصادیقی از اقدامات براندازی و تجزیه طلبانه علیه کشور ایران، توسط دست نشاندگان عوامل خارجی، از جمله‌ کودتای نوژه، وقایع طبس و قیام مسلحانه منافقین کوردل علیه ملت قهرمان ایران اسلامی، حوادثی بودند که مردم شریف ایران با هوشیاری و تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی و حضور آنان در تمامی عرصه‌ها به خوبی خنثی نمودند و پس از مبارزه سهمگینی برآن فائق آمدند.

و اما در باب جنگ تحمیلی، براساس اسناد و مدارک متقنی که وجود دارد، نشاندهنده آنست که قدرت‌های بزرگ شرق و غرب، جنگ هشت ساله ای را بر ملت غیور ایران تحمیل کردند.

سخن کوتاه و آن این‌که در طی هشت سال دفاع مقدس کربلاهای فراوانی در جبهه‌های حق علیه باطل اتفاق افتاد که در آن از پسربچه ی سیزده ساله مثل شهید محمدحسین فهمیده ها تا پیرمردهای هفتاد ساله حضور داشتند و صحنه‌های بسیاری از کتب مقتل و مبارزات اهل بیت علیهم السلام را به اذهان متبادر می‌ساخت. وقایعی که در عملیات‌ها و خطوط دفاعی، امدادهای غیبی فراوانی را رغم می‌زدند...

آری آن هنگام که نیروهای داوطلب بسیجی با همان شور و شوق رسیدن به وصال الی الله لحظه شماری می‌کردند تا در عملیات‌ها شرکت کنند و عاشقانه پا در میعادگاه عاشقان ولایت به یاد حضرت ابی عبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفای آن حضرت پا به مسلخ عشق می‌گذاشتند و جز برای رضای خداوند متعال قدمی بر نمی‌داشتند. این روحیه یادآور صحنه‌هایی از کربلای معلی را در اذهان تداعی می‌نمود.

ندای هَل مِن ناصِر یَنصُرُنی در سطح جامعه رواج پیدا کرد و کُلُ یَوم عاشُورا وَ کُلُ عَرض کَربَلا جایگاه واقعی خود را در بین مردم عینیّت پیدا کرد.

در حقیقت فرهنگ جهادی و شهادت طلبانه در نقاط مختلف کشور با جوانان تا تمامی اقشار مختلف مردم شکل گرفت.

وصیت نامه‌های شهداء سند زیبایی است که سراسر آن پراست از معرفت و عرفان و عشق به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و هریک از آن‌ها کتابی است که اگر توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشیم، خواهیم دانست که عمق استراتژیک قیام حضرت ابی عبدالله الحسین علیه السلام تا ژرفای جان انسان‌های آگاه و دلاور ایران اسلامی در مقابله با دستگاه ظلم و ستم و مبارزه با کشورهای آمریکایی و استکباری شکل گرفته است.

در پایان این نکته را اضافه کنیم که آثار پربرکت خون شهیدان با جوشش و رویش خاصی برخوردار است که نتایج آن را در شهادت امثال شهید مدافع حرم محسن حججی ها می‌بینیم که چگونه یک‌ملتی را تکان داده و نهضت و قیام امام حسین علیه السلام را یادآوری می‌کند و مردم بخصوص جوانان عزیز را به قیام علیه دشمنان اسلام و دین را تحت تأثیر قرار داده است و تشییع جنازه ای کم نظیر با حضور آحاد مردم در مشهد مقدس، تهران و اصفهان را بدنبال داشته‌ است.

https://shoma-weekly.ir/gDNyZ0