نگاه

ابزارهای نفوذ فرهنگی

حوزه فرهنگ ،حوزه ای است که تمام آحاد جامعه را در بر میگیرد.دشمنان نظام وقتی دیدند طی 36 سال گذشته توطئه های خرد و کلان آنها هیچ تاثیری بر کشور اسلامی ایران نگذاشته و حتی انقلاب ما بعنوان یک الگو برای دیگر کشورهای آزاده جهان مورد بهره برداری قرار میگیرد و حتی به عنوان یک قدرت در منطقه و جهان در حال شناخته شدن هستیم از راه نفوذ فرهنگی وارد شدند
علیرضا اسلامی - بحث اصلی امروز ،مقوله نفوذ است. نفوذ به معنی ورود دشمن از راههایی غیر اصولی برای ضربه زدن میباشد . این نفوذ میتواند نفوذ نظامی،سیاسی،اقتصادی،امنیتی و فرهنگی باشد.

در نفوذ نظامی دشمن بصورت مستقیم و با یک سلاح معلوم و مشخص قصد ضربه زدن به کشور را دارد که در این هجوم ممکن است کشور دچار خساراتی گردد و راهکار مقابله با آن نیز معلوم است.

در نفوذ اقتصادی دشمن جهت به زانو درآوردن نظام فشار اقتصادی را بر ملت وارد می کند تا نارضایتی عمومی بوجود آورد که بحمد ا... رهبر معظم انقلاب اسلامی با طرح اقتصاد مقاومتی و روی پا ایستادن کشور از لحاظ اقتصادی این توطئه ها را خنثی نمودند البته در این میان هم جهت شدن ذهن مسئولین و مردم بسیار مهم است.

در نفوذ سیاسی دشمن سعی بر عوض کردن فکر مسئولین و القاء یکسری جریانات را دارد . مثلا در بحث ارتباط با دنیا ،مسئله را آنچنان در ذهن مسئولین بزرگ می نمایند که متاسفانه مسئولین کشور رشد و ارتقای مملکت را در ارتباط به هر شرایطی را میپذیرند.

اما مهمترین نفوذی که موجب نگرانی بسیار است و رهبر معظم انقلاب بارهابه آن تاکید داشته اند ،نفوذ فرهنگی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی از این نفوذ به تهاجم فرهنگی،شبیه خون فرهنگی ،ناتوی فرهنگی و قتل عام فرهنگی تعبیر کرده اند . حوزه فرهنگ ،حوزه ای است که تمام آحاد جامعه را در بر میگیرد.دشمنان نظام وقتی دیدند طی 36 سال گذشته توطئه های خرد و کلان آنها هیچ تاثیری بر کشور اسلامی ایران نگذاشته و حتی انقلاب ما بعنوان یک الگو برای دیگر کشورهای آزاده جهان مورد بهره برداری قرار میگیرد و حتی به عنوان یک قدرت در منطقه و جهان در حال شناخته شدن هستیم از راه نفوذ فرهنگی وارد شدند.

این تهاجم با سه هدف اصلی تغییر باورها ما،تغییر اعمال و رفتار ما و همچنین تغییر ارزشها ،اخلاق و در نهایت هویت ما انجام شده است که در این میان برای رسیدن به این اهداف موارد ذیل را بترتیب در حال اجرا کردن میباشند:

1- تغییر مفاهیم یعنی مفاهیم ما را عوض میکند مثلا بجای خدا محوری بحث انسان محوری را جایگزین می نمایندو یا بجای معنویت ،مادیت را جای می اندازند . آزادی بجای آزادگی در جهت ترویج سکولاریسم و مبنا گرایی بجای آخرت گرایی نیز در جهت تغییر مفاهیم توسط دشمنان در حال برنامه ریزی و اجرا می باشد.

2- تبیین فرهنگ غرب و جهانی سازی و تخریب جهان اسلامی: در این میان رسانه ها و شبکه های مجازی دارای نقش پراهمیتی هستند . ترکیه را به یاد بیاورید که چگونه خط نوشتاری آنها را از عربی به انگلیسی تغییر دادند .

3- تخریب روحانیت: دشمنان بخوبی دریافتند که نقش روحانیت و حوزه های علمیه در کشور اسلامی ایران دارای چه جایگاهی است که توانسته بعد از 36 سال همچنان اسلام ناب را در کشور زنده نگه دارد . بعد از قیام مردم مصر نبود چنین مکانهایی ،انقلاب این کشور را به سمت و سویی برد که غربیان می خواستند.

4- تاثیر منفی در مسئولین نظام: دشمنان در این زمینه نیز بخوبی نخبگان کشور را به سمت خود جذب می کنند و بعد از آموزشهای لازم آنها را به کشور بازمیگردانند . این چنین میشود که در برخی از پستهای کلیدی کشور تئوریهای غربی بصورت غلط در حال اجرا میباشد .

ابزارهای دیگری هم وجود دارد که دشمنان جهت تهاجم فرهنگی به کشور در حال برنامه ریزی روی آنها هستند: تغییر غذا و ذائقه نسل جوان،تغییر وسائل نقلیه و تجمل گرایی، تبدیل تفریحات جسمی سالم به تفریحات الکترونیکی ناسالم،تبدیل و تغییر مدل ازدواج و ترویج طلاق در کشور،تغییر الگوی مسکن اسلامی و همچنین مدل جمعیتی در کشور،تغییر اسباب بازیها جهت کودکان ، تغییر روحیه و مایوس نمودن مردم نسبت به آینده ، جایگزین نمودن فرهنگ مصرف گرایی بجای قناعت،تغییر الگوهای حجاب و عفاف،نفوذ در تشکلها و برخی احزاب مانند آنچه در فتنه سال 88 دیدیم،فرقه سازی و فقه افکنی در مذاهب، تغییر و تبدیل فرهنگ قدیمی و مثلهای معروف در کشور ، و موارد دیگر همه و همه ابزاری است که دشمنان در حال برنامه ریزی بر روی آنها جهت ایجاد یک شبیه خون فرهنگی به کشور هستند.

باید مراقب بود تا خط و فکر ما را نگیرند . وقتی مقام معظم رهبری نسبت به تهاجم فرهنگی واکنش نشان میدهند و بعد از توافق اخیر آنرا خطرناکتر میدانند باید مسئولین و مردم نیز مراقب باشند. و برای اینکار نیز میتوان به آیات کلام ا... مجید دقت نمود که برای ما 2 الگو تعیین نمودند:1- الگوی زندگی حضرت ابراهیم و پیروانش که آنچنان دارای عزت نفس و خدایی بودند که حتی وقتی برای ایشان آتش درست کردن هرگز نهراسید و الگوی دوم که مهمترین الگوی زندگی برای ما مسلمانان است ،دقت به زندگی پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی (ص) است که میتواند ما را از گزند دشمنان حفظ نماید.

در نفوذ سیاسی متاسفانه چهره های برجسته ای از کشور را ترور کردند،اما میتوان جایگزینی برای آنها پیدا کرد . در نفوذ فرهنگی وقتی فرهنگی خراب شد،جایگزین نمودن آن بسیار مشکل است.

چاره در امر به معروف و نهی از منکر است. باید دست به دست هم داد و نباید فقط یک نفر بعنوان ناهی منکر جهت این امر الهی عمل نماید ،بلکه همه باید نسبت به هر منکری واکنش نشان دهند .

https://shoma-weekly.ir/AhKxTP