ادب و هنر

آی مدیران تابستان نزدیک است...

چرا چند سال است که سینمای ایران تابستان که می شود هیچ اثر مناسبی را برای خیل چند میلیونی کودکان و نوجوان در چنته ندارد؟


پویا- آی مدیران فرهنگی  دومین فصل سال نزدیک است! آی مدیران  سینمایی که با فیلم های آن چنانی که هیچ مناسبتی با حال و هوای نوروز نداشت، عیدی خوبی به این مردم نجیب ندادید، اکنون تا چندی دیگر نیز تابستان از راه می رسد و نکند که دوباره غافلگیر شوید و این بار نیز محصولی خوب برای فرزندان همین مردم نداشته باشید. راستی چرا چند سال است که سینمای ایران تابستان که می شود هیچ اثر مناسبی را برای خیل چند میلیونی کودکان و نوجوان در چنته ندارد. چرا وقتی که میلیون ها کودک و نوجوان در فصلی که از درس و مدرسه فارغ شده اند و حالا  نوبت دستگاه هایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و زیر مجموعه های آن و سایر دستگاه های فرهنگی و هنری مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حوزه هنری و... می باشد تا برای آنان برنامه ریزی مناسبی کنند و با محصولات خود اوقاتی خوش و توام با فرهنگ سازی را برایشان رقم بزنند، اینگونه به سادگی از کنار این مسئولیت خطیر خود گذشته و دست روی دست گذاشته و شاهد آمدن و رفتن این فصل مهم هستند.
چرا  در حالی که کشورهای دیگر و بخصوص کشورهای غربی برای فصل تابستان و کودکان و نوجوانان خود همواره برنامه ریزی دقیق و محصولاتی جذاب را تدارک می بینند تا هم سهمی از بازار بالقوه این فصل را داشته باشند و هم نقشی در پر کردن اوقات فراغت آنان را بر عهده گیرند، دستگاه های فرهنگی و هنری ما "بی خود و بی جهت" به دنبال کارهای روزمره همیشگی خود هستند.
آیا مدیران سینمایی کشور هیچ از خود سوال کرده اند که چرا باید سالی بیش از  دویست میلیون نسخه دی وی دی یا سی دی انیمیشن های خارجی که مبلغ نگاه غربی و آمریکایی است با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد بازار شده و به شستشوی مغزی کودکان و نوجوانان ما بپردازد. آیا معنی مبارزه فرهنگی با فرهنگ آمریکایی و فرهنگ غربی این است. آیا دستگاه فرهنگی کشور با این کار و به دست خویش ریشه بر فرهنگ خویش نمی زند. آیا با چنین دست و دلبازی در خرید و توزیع محصولات فرهنگی غرب و سپس فروش آن به میلیونها کودک و نوجوان ایرانی،  ناخواسته باعث استحاله فکری و شخصیتی کودکان و نوجوان این دیار نمی شوید.
براستی جمع این تناقض چگونه است که از یک سو  به برگزاری سمینار در محکوم کردن هالیوود مبادرت می ورزید و از سوی دیگر دروازه های ورود محصولات همین هالیوود را به کشور چنان دست و دلبازانه باز می گذارید که هم اکنون کشور ما یکی از پر مصرف کننده ترین محصولات سینمایی و انیمیشن های آمریکایی است.
راستی خود وزارت آموزش و پرورش با آن همه امکانات، چرا بزرگترین غایب این صحنه است. چرا آقای وزیر آموزش و پرورش که مدام از برنامه ریزی سخن می راند( البته فقط می راند!) هیچ طرح و برنامه ای برای این فصل کودکان و نوجوانان ندارد. مگر وقتی کلاس ها و مدارس تعطیل هستند، وزیر و معاونین و سایر دست اندرکاران آموزش و پرورش حقوق و مزایا نمی گیرند که اینگونه چشم بر وضعیت کودکان و نوجوان در سه ماه تابستان بسته و هیچ اقدامی برای  در اختیار گذاشتن امکانات بی شمار آموزش و پرورش و فضاهای متعدد آموزشی و پرورشی برای استفاده  میلیونها کودک و نوجوان انجام نمی دهند. آیا معنی برنامه ریزی این است؟آیا معنی استفاده بهینه از امکانات این است. هنوز یادمان نرفته در ایام دفاع مقدس و با آن همه مشکلات و کمبود امکانات، با این حال تابستان که می شد، مدارس محمل و  مکان مناسبی بود که خانواده ها با اطمینان، اعتماد و خشنودی کامل فرزندان خود را به آنجا می سپردند تا از برنامه های تابستانی مدارس که مناسب روحیه کودکان و نوجوان نیز بود، بهره لازم را ببرند؛ در آن ایام بهترین استفاده از فضاهای آموزشی به عمل می آمد تا میلیونها کودک و نوجوان ایرانی هم اوقات خوشی را سپری سازند و هم با آموزه های ارزشی بهتر و بیشتر آشنا شوند. اما الان به یمن برنامه ریزی مدیران آموزش و پرورش نه تنها تابستان ها که حتی در فصل مدرسه نیز ده ها هزار مدرسه در نوبت عصر به کل تعطیل شده و میلیون هاکودک و نوجوان به صورت کمپوتی به نوبت صبح منتقل می شوند تا کمی صرفه جویی در پول آب و برق و گاز بوجود آید، غافل از اینکه اثرات مضر روحی، روانی و آموزشی آن بر دانش آموزان، والدین و معلمان چیست!
به هر حال آی مدیران تابستان از راه می رسد، نکند شما هم مانند مدیران ادارات کل حوادث غیر مترقبه که هر سال در فصل زمستان ازبارش باران یا وقوع سیل غافلگیر می شوند، ناگهان در فصل تابستان غافلگیر شوید و هیچ برنامه ای برای فرزندان این کشور و ملت نداشته باشید! آخر می دانید اگر شما برنامه ای برای این عزیزان و دلبندان ایران داشته باشید، دیگرانی هستند که در آن سوی مرزها بی رحمانه نسبت به " من و تو" برای میلیون ها کودک و نوجوان ایرانی برنامه ریزی ناصواب می کنند و در کمتر از ثانیه ای محصولات فاسد خویش را ازطریق ده ها کانال ماهواره ای به سمع و نظر آنان می رسانند...پس آی مدیران تابستان نزدیک است...

 


https://shoma-weekly.ir/smT9OT