ادب و هنر

آینه تمام نما

این کتاب برش‌هایی از زندگی و سیره مبارزاتی امام خمینی(ره) در بیانات آیت‌الله العظمی خامنه‌ای را در بر دارد که بخش اعظم آن مربوط به مصاحبه‌ اختصاصی مقام معظم رهبری با مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سال ۶۱ است که با سخنان دیگری که معظم‌له در طول سالیان بیان کرده‌اند تلفیق شده و یک مبحث پیوسته مرتبط با ابعاد مختلف شخصیت امام خمینی(ره) را شکل داده است.
فهیمه اسماعیلی- «سختترین کار این است که درباره فقدان امام عزیز و جان ملت سخن بگوییم، حقیقتا همه ما یتیم شدیم.» آنچه از نظر گذشت روایتی از زبان رهبر معشم و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیتالله خامنهای پس از عروج ملکوتی امام خمینی(ره) است که بیان شده و در کتاب «عبد صالح خدا» منتشر شده است.

این کتاب برشهایی از زندگی و سیره مبارزاتی امام خمینی(ره) در بیانات آیتالله العظمی خامنهای را در بر دارد که بخش اعظم آن مربوط به مصاحبه اختصاصی مقام معظم رهبری با مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سال ۶۱ است که با سخنان دیگری که معظمله در طول سالیان بیان کردهاند تلفیق شده و یک مبحث پیوسته مرتبط با ابعاد مختلف شخصیت امام خمینی(ره) را شکل داده است.

در این کتاب که نیمی از آن خاطرات و نظرات آیتالله سیدعلی خامنهای است خواننده با مطالبی روبهرو میشود که بخشی از آنها را پیش از این یا نخوانده یا در صورت روبهرو شدن با آنها در یک جمله یا پاراگراف بوده که این بار در این کتاب با هنرمندی قابل تامل گروه مولفان موسسه جهادی (صهبا) تمام مباحث مانند یک مطلب کامل و مرتبط بهم متصل شده است و این یکی از برجستهترین ویژگیهای این کتاب است.

بیش از ۱۰۰ صفحه از کتاب نیز به اسناد و مدارک مرتبط با سخنان رهبر فرزانه انقلاب پیرامون شخصیت امام خمینی(ره) است و از این باب باید این کتاب را یک اثر پژوهشی موفق نام برد. زیرا خواننده با مطالبی مواجه است که گویندهاش بلند پایهترین شخصیت جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر است و در کنار آن با مستنداتی مانند متن اعلامیههای امام خمینی(ره)، اسناد ساواک، عکس‌‌ها و تصاویر مرتبط با موضوع نیز روبهرو میشود.

لحن کتاب بسیار صمیمی است و آنجا که رهبر انقلاب در سخنانشان از عبارتی دشوار استفاده کردهاند در پاورقی ترجمه یا مترادف آن بیان شده تا خواننده نسبت به متن بیتفاوت نباشد و تمام عبارات را با دقت بخواند. کتابی که خواننده از خواندن آن احساس خستگی نخواهد کرد زیر روایتهایی نغز و دلنشین از ابعاد مختلف امام در این کتاب آمده که خواننده را شگفتزده خواهد کرد. حتی خواننده در لابهلای متن کتاب با اتفاقات تاریخ معاصر نیز روبهرو میشود و این نیز یکی دیگر از ویژگیهای کتاب «عبد صالح خدا» به شمار میرود.

نگاه دقیق و موشکافانه مقام معظم رهبری به شخصیت حضرت امام خمینی(ره) و همراهشدن عکسها و اسناد نشانهگذاری شده، کتابی متفاوت و خواندنی را برای مخاطب جوان و علاقهمندان به شناخت حضرت امام خمینی(ره) پدید آورده است. در مجموع میتوان این کتاب را روایت ولی فقیه از ولی فقیه لقب داد و از این حیث این کتاب در نوع خود یک اثر متفاوت است.

کتاب «عبد صالح خدا» در 288 صفحه، قطع رقعی و به قیمت 10هزار تومان از سوی موسسه فرهنگی ایمان جهادی (صهبا) راهی بازار نشر شده است. علاقهمندان به تهیه این محصول میتوانند آن را از فروشگاه اینترنتی موسسه جهادی (jahadi.ir) به صورت مجازی تهیه کنند.

https://shoma-weekly.ir/xeX8hW