نگاه

آینده روشن مبارزه دشوار

آینده ملت عراق و سوریه در برابر تروریست‌ها، آینده درخشانی خواهد بود گر چه‌کار آن‌ها به این سادگی تمام نخواهد شد.
محمد کرمی راد- یکی از مسائل مهم منطقه، تحولات سوریه است که دستخوش دگرگونی‌های فراوانی شده و روندی را دنبال کرد که بخش اعظمی از کشورهای منطقه مانند عربستان، قطر، اردن، ترکیه و دیگر کشورهای دنیا در آن نقش داشتند. برابر آنچه در آمارها اعلام‌شده است، از بیش از 82 کشور دنیا، تروریست‌های تربیت‌شده سلفی و وهابیت به سوریه و عراق اعزام‌شده‌اند. جوان‌های تازه‌مسلمان و تربیت‌شده‌ای که باانگیزه خاصی مغز آن‌ها را شستشو می‌دادند و آن‌ها به تصور اینکه دولت اسلامی تشکیل‌شده است رهسپار سوریه و عراق می‌شدند.

عربستان و آمریکا در تجهیز، واگذاری امکانات لجستیکی و تأمین منابع مالی به تروریست‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کنند و در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از پشتیبانی تروریست‌ها در منطقه بر عهده رژیم صهیونیستی است که ازجمله آن‌ها می‌توان به مداوای تروریست‌های مجروح، دادن اطلاعات جاسوسی و ماهواره‌ای از طریق آمریکا اشاره کرد.

دراین‌بین نیز، ترکیه اردوگاه‌های آموزشی و پادگان‌هایی در اختیار تروریست‌ها قرارداده است که یک‌بخشی از فعالیت‌های آن‌ها در خاک این کشور انجام می‌شود. ترکیه در این مدت چندین بار به سوریه لشکرکشی کرده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به اسیر گرفتن خلبان ترکیه‌ای توسط نیروهای ارتش سوریه و تبادل آن با مقامات آنکارا اشاره کرد.

این روزها، سیر تکاملی موفقیت‌ها و پیروزی‌های ارتش سوریه به همراه نیروهای مقاومت مردمی و حزب‌الله لبنان باعث شد تا بخش عمده‌ای از توان تروریست‌ها کاسته بشود و آسیب جدی ببینند و به همین دلیل وقتی‌که حلب به‌صورت کامل محاصره شد، آرام‌آرام ردپای برخی از کشورها مانند قطر نیز کمرنگ‌تر شد و به همین دلیل فشار سنگینی به تروریست‌ها وارد شد.

از سوی دیگر، روسیه هم مقابله با تروریست‌ها را در سوریه در دستور کار خودش قرارداد و می‌شود گفت که ورود این کشور به کارزار سوریه، صحنه سیاسی منطقه کاملاً به هم‌ریخت و معادلات را به‌کلی تغییر داد.

بر همین اساس روسیه ازیک‌طرف با تروریست‌های چچن درگیر بود و از طرف دیگر مورد تهدید بخشی از مسئولین دستگاه آل سعود قرار گرفت، اما مسئولین این کشور در مسیر مبارزه با تروریست‌ها مصمم هستند و نشان دادند که این کشور، علیرغم دخالت‌های آشکار غرب و به‌خصوص آمریکا در سوریه، حقیقتاً در مسیر مبارزه با تروریسم بین‌الملل، محکم و ثابت‌قدم ایستاده‌اند و با پشتیبانی از ارتش سوریه که از دیرباز طرف معاهدات و قراردادهای نظامی با این کشور بوده است، حمایت‌های خودشان را از دولت و ملت سوریه انجام داده‌اند.

با آزادسازی حلب و حضور برخی از کشورها مانند ایران و روسیه، طبیعتاً عرصه بر تروریست‌ها تنگ‌تر شد و دراین‌بین رفتار ترکیه نیز تا حد زیادی تغییر کرد. در این مدت، ترکیه دچار حوادث متعددی ازجمله وقوع انفجارهای تروریستی و کودتای مشکوک، سبب شد تا این کشور در درون نظام سیاسی‌اش دچار مشکلات عدیده‌ای شود. ازیک‌طرف کردهای ترکیه که به‌هرحال از دیرباز برای این کشور پدیده مهمی محسوب می‌شدند و از سوی دیگر وجود معارضین در میان کردهای ترکیه، بارها و بارها برای دولت این کشور دردسرساز شده‌اند. دراین‌بین می‌توان به هماهنگی و همگرایی کردهای سوریه و ترکیه در بحث مبارزه با داعش و جبهه النصره هم اشاره کرد.

اگرچه رخدادهای اخیر در منطقه نشانگر این است که ترکیه سرش به سنگ خورده و به سرعقل آمده اما بعید به نظر می‌رسد که این کشور بخواهد رویکرد جدیدی را در منطقه اتخاذ کند.

مهم‌ترین رمز موفقت در مبارزه با تروریست‌ها در سوریه، اراده قوی ارتش، دولت و مردم این کشور در کنار نیروهای مقاومت است.

در مسیر مبارزه با تروریسم در سوریه، شهید سردار همدانی بنیان یک نیروی صدهزارنفری بانام «جیش الشعبی» یا نیروهای مردمی را به‌عنوان بسیج مردمی در سوریه پایه گذاشتند و از طرف دیگر حضور حزب‌الله لبنان در کنار کمک‌های مستشاری جمهوری اسلامی ایران به ثمر رسید و خوشبختانه شاهد همگرایی خوب بین مسلمان‌های اسلام ناب محمدی در مقابل اسلام آمریکایی بودیم.

حقیقتاً یکی از رموز موفقیت در برابر تروریست‌های سوریه، ایستادگی و مقاومت بود چون اگر این ایستادگی و مقاومت نبود، ممکن بود تحولات به شکل دیگری رقم بخورد.

بسیاری از کشورها شاهد بودند که تروریست‌ها علیرغم دریافت حمایت‌های مالی و تجهیزات لجستیکی از سوی آمریکا، اروپا و از همه مهم‌تر رژیم آل سعود، به‌جای اینکه روز بروز دامنه فعالیتشان گسترده‌تر شود و بدون اینکه نقشه‌های آن‌ها برای آینده کشورهای منطقه مانند ایران، افغانستان، پاکستان و غیره به ثمر برسد، حتی نتوانستند جایگاه‌های اولیه خودشان را حفظ کنند.

ان شاء الله به‌زودی مسئله موصل در عراق حل می‌شود و آزادسازی رقه در سوریه و برخی از مناطق که در اختیار تروریست‌های داعش است در دستور کار قرار می‌گیرد.

قطعاً آینده ملت عراق و سوریه در برابر تروریست‌ها، آینده درخشانی خواهد بود گر چه‌کار آن‌ها به این سادگی تمام نخواهد شد.

تربیت تروریست‌ها برای انفجارها و عملیات‌های انتحاری به دلیل کینه‌ای که از مردم بی‌گناه به دل دارند کماکان ادامه پیدا خواهد کرد.

امیدواریم که ترکیه سرعقل بیاید و دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران هم بتواند به‌موقع روی افکار مسئولین ترکیه کارکرده و آن‌ها را متوجه اشتباه استراتژیک و تاریخی آن‌ها کند تا بتوانند در پیچ حوادث روزگار تلخ منطقه یک گام مثبتی بردارند و بیش از این موجبات رسوایی خودشان در جهان اسلام را فراهم نکنند.

https://shoma-weekly.ir/d27QnC