نگاه

آینده ای روشن و امیدوار با الگوی اسلامی ایرانی

از آنجائی که نظام اسلامی در مبانی و محتوای اداره امور جامعه متکی به احکام الهی بوده و برای هرموضوع اجتماعی و یا اقتصادی و یا سیاسی و یا قضایی و یا اخلاقی و یا حوزه های متنوع سبک زندگی حکم اجتهادی متناسب با شرایط ومقتضیات زمان دارد، الگوی پیشرفت اش درعین توجه به جغرافیای فرهنگی وطبیعی وهویتی کشور، الگویی ایرانی است وازاین جهت که نگاه دینی جهان‌شمولی دارد، فرا مکانی وحتی فرازمانی است.
نصر عزیزی- خداوند برما منت گذاشت، انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، ونهاد ولایت فقیه را برما ارزانی داشت، تا مزد جهاد وشهادتمان باشد. شاید عامه مردم به این بعد از تحفه الهی که دراین عصر ودراین دنیای سراسر ظلمت، نصیب ملت ایران گردید، کمتر متمرکز بشوند، ولی علمای دین به عنوان متخصصین و بستر سازان ظهور منجی عالم بشریت، باتمام وجود به این امانت الهی، توجه دارند و مصداق این نعمت، ولایت فقیه است که تربیت یافته و شاگرد مکتب حوزه های علمیه است.

الگوی پایه پیشرفت ایرانی اسلامی، نشانی از این نعمت و نظامی است که نه تنها به سازندگی وساختن نمونه جمهوری اسلامی درهمه ابعاد می اندیشد، بلکه چار چوبهای الگویی آن باید معرف دین جهان شمولی باشد که برای جهان ظلم زده و تحت سیطره نظامهای استکباری طرح و راه حل های جدید دارد. جمهوری اسلامی از نظر آرمان خواهی و اهداف کلان و قانون اساسی و ساختار های مدنی درجهان استثناست، وبخصوص ازنظر نظام ولایت فقیه و سبک مدیریتی و نوع نگاه به مردم، نظیری ندارد. به همین دلیل الگوی پیشرفت مورد نظر رهبری که با خمیر مایه های فکری و کارشناسی اندیشمندان همین جامعه، تدوین اولیه گردید، از جنبه های مبانی ونظری نگاه جدیدی درعرصه اداره امور وحکومت داری است، که دررویکردهای تحقیقاتی وپژوهشی، باید جستجوها را درحیطه نگاه دین به اداره امور جامعه و سبک حکومتی رسول گرامی(ص) وامیر المومنین(ع) وسیره گفتاری و رفتاری ائمه معصومین (ع) معطوف ساخت تا درک مقدماتی از الگوی مورد نظر مقام معظم رهبری بدست آید.

از آنجائی که نظام اسلامی در مبانی و محتوای اداره امور جامعه متکی به احکام الهی بوده و برای هرموضوع اجتماعی و یا اقتصادی و یا سیاسی و یا قضایی و یا اخلاقی و یا حوزه های متنوع سبک زندگی حکم اجتهادی متناسب با شرایط ومقتضیات زمان دارد، الگوی پیشرفت اش درعین توجه به جغرافیای فرهنگی وطبیعی وهویتی کشور، الگویی ایرانی است وازاین جهت که نگاه دینی جهانشمولی دارد، فرا مکانی وحتی فرازمانی است.

شاهد این الگو بخشی از سبک حکومتی مدینه منوره وخلافت محدود امام در سرزمین حجاز وعراق بوده که کار آمدی محتوای آن برای همه دوران های تاریخی پاسخگو خواهد بود، یعنی از نرم افزار اصلی نهج البلاغه هزاران نرم افزار هدایت ساز موضوعات مورد نیاز جامعه بشری قابل استناد و استحصال است.

دراین خصوص که رهبر معظم تکالیفی حکومتی برای پردازش و باروری و کارامد سازی الگوی پایه پیشرفت اسلامی ایرانی برای نهادهای حکومتی و قوای سه گانه ابلاغ نمودند، باید نهادهای مورد نظر به این مهم توجه داشته باشند که محصولات کارشناسی و پیشنهاد آنها درتکمیل این چرخه، جامعیتی حداقل نیم قرنی برای آینده داشته باشد.

برای دست یابی به رویه های مناسب پرداختن به الگوی مورد نظر، قبل از هر چیز دراتاقهای فکری و هسته های کارشناسی قوای سه گانه و مجمع تشخیص مصلحت و صدا سیما وسایر نهادهای مرتبط و مسؤل باید کسانی مسؤلیت داشته باشند که ایمان و اعتقاد قوی و راسخ به فرایند گذر مراحل انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی، ورسیدن به تمدن اسلامی داشته باشند. مبادا کارشناسانی سست ایمان وسطحی نگر و متاثر از نحله های فکری غربی و دارای عوارض اندیشه ای لیبرالی و یا سکولا ری مامور پردازش الگویی شوند که با آلودگی
افت های مکاتب غربی و یا شرقی نسخه رهایی برای جهان اسلام و سایر نظام
ها ارائه دهند.

اندیشمندان حوزوی باید ازطریق ایجاد نهاد سازمانیافته ویا نهادهای مرتبط موجود با مسئولیت نتیجه بخش، هسته های پردازش و موضوع شناسی و استنباط احکام را تشکیل دهند و امام جامعه را در این رسالت مهم یاری دهند.

باید از جمیع فرهیختگانی که با احساس مسئولیت در تدوین مقدمات الگوی پیشرفت ومشارکت وفراخوان هزاران نفر متن اولیه رافراهم ساخته اند، سپاسگزاری نمود و باید نقش مهم خود را تا تامین درخواست ومطالبه رهبری، ایفانمایند.

فقه غنی اسلام، باب اجتهاد شیعه درطول تاریخ، رساله های علمیه، منابع فقهی، هزاران حدیث و روایت اجماعی وموضوعی، تفاسیر ارزشمند درطول تاریخ، منابع دانشمندان اسلامی درحوزه های موضوعی، وهزاران اثرتحقیقی استفاده نشده، ووجود ارزشمند هزاران دانشمند حوزوی ودانشگاهی در داخل وخارج از کشور، وتجربه چهار دهه حکومت داری به سبک اسلامی و اشراف و تسلط کامل بر مسائل ومشکلات کلان و خرد جامعه و شناخت صحیح از اوضاع جهان، گنجینه های ارزشمندی ازعلم و معرفت و شناخت وتجربه هستند که با بهره گیری از آنها میتوان مناسب ترین وبهترین الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی را تهیه، ارزیابی، وبااجماع همه جانبه برای اجرا درآینده و در داخل و خارج از کشور ارایه داد.

https://shoma-weekly.ir/cG8glG