نگاه

آیا موضوع حجاب سیاسی است؟

می‌گویند که موضوع حجاب سیاسی است. بله سیاسی کلان است، سیاست عین دیانت است. اینکه منجر به دیانت نشده اشکال از ما بوده است که آن مصوبه عفاف و و حجاب اجرا نشده است. دستگاه های مختلف در این زمینه مسوول است.
لاله افتخاری- اگر کسی خودش را فراتر از قانون ببیند خلاف کرده است. فراتر از قانون خداست. من اگر فراتر از قانون باشم شما باید من به تذکر بدهی، همچنان که اگر من از چراغ قرمز رد شدم شما می گویی که این راننده حق من را رعایت نکرد. در مورد موضوع عفاف و حجاب هم همینطور است. چرا ما به قوانین رانندگی حساس هستیم یا گران فروشی اما نمی گوییم که مردم را آن جا رودرروی یکدیگر قرار می دهند؟ یا مثلا اگر جاده ای به سمت شمال می رود ما برعکس آن رانندگی کنیم. آیا آن وقت کسی جلوی ما را نمی گیرد؟

در قوانین ما گفته شده که هرکاری که تظاهر به خلاف شرع باشد پیگرد قانونی دارد، می خواهد روزه خواری باشد یا برداشتن حجاب باشد یا حمل اسلحه.

در مجموع اولا ما یک سری قوانین داریم که باید رعایت شوند، این قوانین بشری است که البته باید مبنایش اسلامی باشد. دوم اما قوانین بشری ممکن است ضعف هایی داشته باشد و نیاز به بروزرسانی داشته باشد و حتی ممکن است دوره اش به اتمام رسیده باشد و قانون جدید بخواهد. سوم مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم قانون را دارد و لازم الاجرا است.

در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد موضوع حجاب اقناعی و ظریف کار شده است. یک بند از بندهای این مصوبه درباره نیروی انتظامی است. بخشی از وظیفه نیروی انتظامی توجیه و تبیین است که به آن مشغول است و یک بخشی از بندهای آن مصوبه این است که اگر کسی حجابش را رعایت نکرد، برخورد قهری صورت بگیرد. برایمثال اگر راننده ای از چراغ قرمز رد شد نمی شود پلیس او را کنار خیابان نگه دارد و اندر فواید رد نکردن چراغ قرمز برایش روضه بخواند!

می‌گویند که موضوع حجاب سیاسی است. بله سیاسی کلان است، سیاست عین دیانت است. اینکه منجر به دیانت نشده اشکال از ما بوده است که آن مصوبه عفاف و و حجاب اجرا نشده است. دستگاه های مختلف در این زمینه مسوول است.

ممکن است دو نفر هم در نیروی انتظامی خلاف کنند و ما نباید آن دو را به حساب همه بنویسیم. همچنان که ممکن است دو نماینده، استاد دانشگاه یا خبرنگار هم خلاف کنند و مثلا ما به این خاطر باید همه جامعه خبرنگاری را زیر سوال ببریم؟

ممکن است این وسط کسی هم اشتباه کرده باشد اما باید حواسمان به دشمن باشد که گاهی هم دوست کار اشتباهی می کند که به نفع دشمن باشد. الان هم در طرح جدید برخورد با بی حجابی، موضوع افرادی خواهند بود که کاملا حجاب را کنار گذاشته نه کسی که مقداری از مویش بیرون است. در این طرح هم اگر کسی حجابش را به طور کامل برداشت در مرحل اول تذکر داده می شود و تعهد گرفته می شود که دیگر این عمل را تکرار نکند و در مرحله بعد اگر در ماشین این اتفاق افتاده باشد شامل جریمه می شود مثل بستن کمربند ایمنی که اگر راننده از قانون تخطی مند شامل جریمه می شود که در این طرح جدید حجاب مرحله اول شامل جریمه هم نمی شود.

راجع به اینکه آیا این قانون جواب داده است یا به نظرم اگر هم جواب نداده به این خاطر است که جامع عمل نشده است. شما مصوبه قانون حجاب و عفاف شورای عالی انقلاب فرهنگی را بخوانید و ببینید چقدر قشنگ و ظریف و لطیف موارد را گفته است و خواسته است که حجاب و عفاف را برای کودکاندر آموزش و پرورش تبیین کنند. در این مصوبه اصلا نمی گوید آن که حجاب را رعایت نمی کند تنبیه کنید بلکه می گوید آن شخصی را که حجابش را رعایت کرد و الگو است را تشویق کنند و هدیه داده شود یعنی در حقیقت همه موارد در آن به نحوی ایجابی است. بخشی از نیروی انتظامی وظیفه اش سلبی است و بخشی ایجابی است که در زمینه ایجابی هم فعالیت کرده است ولی بقیه دستگاه ها کار نکرده اند مثل صداوسیما و ...

https://shoma-weekly.ir/FgBHJY