ادب و هنر

آیا رسانه ملی ما شایسته جمهوری اسلامی است؟‌

به بهانه فرا رسیدن سالروز حکم انتصاب مهندس عزت‌ا... ضرغامی به سمت ریاست صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
نویسنده: سیدحسین  قائمی- مهندس عزتا... ضرغامی در سوم خرداد سال 1388 طی حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان مسئول صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران معرفی شد. رهبر انقلاب در این حکم آوردهاند: رسانه ملی در دوره مسئولیت جناب آقای لاریجانی به ارتقاء و پیشرفت چشمگیری نایل گشت و نقشآفرین عرصههای گوناگون فرهنگی اجتماعی و سیاسی شد. مدیریت هوشمند و پرتلاش وی توانست در این سازمان بزرگ، تحول بیافریند و آن را برای رسیدن به نقطه مطلوب آماده سازد. وی انتظارات خود را از مهندس ضرغامی چنین بیان نمودند: انتظار میرود در همه این مدت با تلاش مدبرانه و دلسوزانه و با بهرهگیری از آنچه تاکنون شده است، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را از همه جهت به آن نقطهای برسانید که شایسته جمهوری اسلامی است.

از متن این حکم مشخص است که خواسته رهبری در 5 ساله اول از رسانه ملی چیست. بعد از پایان یافتن پنج سال اول حکم ضرغامی رهبری در تمدید حکم ایشان اینطور میآورند:

سفارش اساسی اینجانب نزدیک کردن و رساندن این رسانه فرهنگساز، به تراز رسانه‌‌ای است که دین و اخلاق و امید و آگاهی، بارزترین نمود آن باشد و رفتار اجتماعی مخاطبان و نیز نهاد حساس و مهمی چون خانواده بر اساس آن شکل گیرد و هنر و شیوه های گوناگون حرفه‌‌ای و آزموده شده یا نوپدید، یکسره در خدمت رشد این شاخصها در آید. ...انتظار دارد نشانه های این تحول در اولین سال مسئولیت جنابعالی مشاهده شود.

  با همه این تأکیدات این سؤال مطرح میشود که بعد از گذشت 8 سال از صدور اولین حکم برای آقای ضرغامی و بعد ازسه سال از صدور و تأکید حضرت آقا در دومین حکم آیا خواستههای رهبری تأمین شده است؟

در مورد صدا و سیمای مهندس ضرغامی چند نکته وجود داد:

الف) حضور بازیگران، خوانندهها و ورزشکاران در مناسبتهای مختلفی ملی و مذهبی تا حدی است که متأسفانه هربار که یکی از فرهیختگان و فضلای کشورمان را از دست میدهیم، تازه متوجه میشویم که چه کسی را از دست دادهایم. برای نمونه وقتی چند وقت قبل امیرحسین فردی نویسنده بزرگ انقلابی کشورمان به رحمت خدا رفت، متأسفانه عدهای او را تا قبل از صدور پیام رهبر انقلاب نمیشناختند.

ب) در دوره حدود 8 ساله مسئولیت آقای ضرغامی شاهد شدت گرفتن ساخت فیلمهایی با عناوین طنز و بعضاً بیتوجه به اخلاق بودهایم. فیلم هایی که در برخی از موارد دفتر مراجع نسبت به آن اعتراض کردند. فیلم هایی که سازندگان و عوامل آن ابایی از سخیف بودن محتوای فیلمهایشان نداشته اند.

ج) اجرای برنامههای زنده و ضبط شده ای که در آن دو مجری خانم و آقا با هم تعاملات نامتعارف و دور از شأن اسلامی داشته اند. شوخیها و تکه کلام های نامناسبی که از تریبون رسانه ملی پخش میگردیده است.

د)  نمایش فیلم هایی که در دورهای حتی در سینما هم مجوز اکران نداشته و بعد از گذشت چند سال روی پرده آمدند از دیگر اقدامات رسانه ملی در دوره حکومت آقای ضرغامی است.

البته که نمیتوان به تعبیری یک طرفه به قاضی رفت و گفت همه عملکرد مهندس ضرغامی راه نادرست و یا همراه با اشکال بوده است. برای مثال اقداماتی که در خصوص تأسیس شبکههای مستقل و ماهوارهای در دوره خدمت ایشان افتاد ار جمله موارد مهم و تأثیرگذار بود، راهاندازی شبکههایی مانند: آیفیلم، تماشا و .... که در مقابل با شبکههای مستقل ماهوارهای که از ابزار فیلم و سریال استفاده مینمودند. شروع و پخش سریالهای مذهبی و اثرگذار مانند: یوسف پیامبر، مختارنامه و فیلم زندگی پیامبر اعظم.

با همه این اوصاف، به نظر شما آیا خواستهای که رهبری از رسانه ملی داشتند، محقق شده است؟

https://shoma-weekly.ir/VEzRIW