نگاه

آهنگ رحمهًْ‌للعالمین در برابر ریزش‌ها

اصولگرایان باید بدون نگرانی از ریزش‌ها به فکر خلق حماسه سیاسی جدید باشند و ما باید کوشش کنیم و راه را برای مفتون ها وفتنه زده ها باز کنیم و سختگیری هارا با آهنگ رحمه‌للعالمین جبران و بگوییم همه بیایید که رهبرعزیز ما وارث رحمه للعالمین است وخداوند برای کسانی‌که توجه کنند غفار است وفرموده است: وَ إِنِّی لَغَفَّارٌ لِمَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَى (3) و شرط غفران پروردگار توجه و تجدید ایمان و کردار صالح و هدایت جویی است. اللهم وفقنا للتوبه و الایمان والعمل الصالح و الاهتداء آمین یا رب العالمین.
حبیب‌الله عسگراولادی- یکی از نگرانیها در هر نهضت، رسالت، انقلاب و نظامی، ریزشها و رویشهاست. در نهضتی که یک پیامبر برپا میکند، حرکتی که یک رسول میکند یا جهشی که در مردم بهوسیله انقلابی انجام و همچنین نظامی که تشکیل میشود، نگرانی ریزش وجود دارد. در روزهای اول رویش هست. همانطور که در سوره مبارکه نصر در قرآن می‌‌خوانیم که میفرماید: «إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا».(1) یعنی وقتی نصر خدا و فتح آورد، میبینی که مردم فوجفوج به دین خدا وارد میشوند، یعنی رویش، اما همینکه نبوت یا رسالت با منافع انسانها اصطکاک مییابد، ریزش شروع میشود و این ریزش هم کم شدن عدد است که خودش اثراتی دارد و هم کاهش روحیه و ضعف در ایمان سستایمانها میشود و ... اول کاهش در عدد و تعداد پیش میآید و دوم در روحیه دیگران ریزش رخ می دهد. این آسیب زمانی که دشمن یا دوستان نادان، این را بد تبلیغ کنند، اثر بیشتری خواهد داشت و حتی اینطور نیست که در روحیه قویالایمانها هم اثر نگذارد. خداوند تسلی میدهد؛ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلا یَخَافُونَ لَوْمَهَ لائِمٍ ذَلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ. (2) که میفرمایند هرکس ارتداد پیدا کند ـ در شرایط ایمانی، ارتداد یک بخش مهم از ریزش استـ نگران نباشید. اگر اینها با کمایمانی یا محبتناشناسی، در ریزش شرکت کردند، خدا رویشهایی را پدید میآورد که نهتنها این ریزشها جبران میشوند، بلکه چند برابر این ریزش، رویش پدید میآید. انسانهایی که خدا را دوست دارند و خدا هم آنها را دوست دارد. اگر آن گروه آدمهای سرکشی بودند و ریزش کردند، اینها نسبت به اهل ایمان فروتن هستند اما بسیار در مقابل کافرین مقاوم و عزیز هستند، این تسلی در ریزش، تسلی بسیار مؤثری است که ذات اقدس حق به پیامبر(ص) و مؤمنین میدهد.به عنوان نمونه ریزش 88 ریزش خشن و آزاردهندهای بود، اما رهبری از همین تسلی خدا به پیامبر(ص) استفاده کرد و از مؤمنین خالصی که ماندند استقبال کرد و خداوند در 9 دی نشان داد که بندگانی را در صحنه میآورد که «یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ». اینها در 9 دی بدون هیچ سفارشی با خیزش و حرکتی خودجوش نشان دادند که در صحنه هستند. آیه نمیفرماید پیغمبر(ص) تو باید مردم را دعوت کنی که بیایند، بلکه خدا خواهد آورد. رهبری هم خط رسول مکرم(ص) را در آن ارتدادهای دستهجمعی پی گرفتند و واقعاً خدا 9 دی را فرستاد.من چه در 9 دی واقعاً یافتم و مییابم که خدا مردم را آورد، نه اعلامیه، نه احزاب و حتی نه رهبران اسلامی. واقعاً عشق آنها را آورد و فقط دو تا عکس هم داشتند، امام(ره) و مقام رهبری. کسی هم اعتبار نگذاشته بود که این تصویرها را چاپ کند، اما مردم با ساماندهی خدا آمدند. چرا؟ چون خدا قول داده است که هر رسالتی که از ریزش نگران نشود و به خداوند پناه ببرد، خدا قومی را میآورد. از این رو است که معتقدیم 9 دی یکی از ایامالله است.

- 9 دی ما و همچنین 22 بهمن هر سال به ویژه سال 91 نشانه این است که ذات اقدس حق در این انقلاب رویشهایی را پدید میآورد و بیش از ریزشها، رویشها متجلی میشوند.

 در 9 دی سال 88 حضور مردم همه آلودگیها را شست. بنده در روز انتخابات از یکی از خیابانهای فرعی ولیعصر میخواستم وارد خیابان اصلی شوم. ترافیک خیلی سنگین بود. وقتی وارد خیابان شدیم، عدهای جوان برای اینکه از رئیسجمهور مورد نظرشان حمایت کنند، ضد نظام شعار میدادند، نگاه که میکردم هیچکدام از آنها تصنعی و سیاسی نبود و از اعماق وجودشان داد میزدند. یک ریزش بسیار گسترده بود، اما در روز 9 دی جمعیتی بیرون ریخت که اینها در میان آنها گم شدند. البته تعدادی از خود اینها هم به هوش آمده و همراه رویش شده بودند.

ما در چنین مواقعی باید نگران درست انجام دادن وظایف خود باشیم. یکی از سخنانی که از امام(ره) به یاد داریم این است که شما وظایفتان را انجام بدهید، نگران نتیجه نباشید. ما را بیصاحب رها نکردهاند. ما صاحبی داریم که عجلالله تعالی فرجه الشریف است.

اگر راه ما درست باشد، ریزشها نباید در ما اثر منفی بگذارند. اما رسالت پیامبر مکرم(ص) یک رشته گسترده رحمه للعالمین است و نمیخواهد هیچ ریزشی را رها کند. میخواهد هم این را بگیرد و هم به دشمن اجازه سربازگیری ندهد. امام(ره) هم در این مسیر بودند. در دوره تبعید امام شخصیتی از ایران همراه یک کادر نسبتاً معتبر مجاهدین خلق به نجف رفتند و آنجا خدمت امام(ره) رسیدند؛  آن شخصیت، این کادر مجاهدین را خدمت امام(ره) معرفی کرد. کادر مجاهدین گفت: «آقا! در ایران همه ما را تأیید کردهاند، الا شما. شما ما را تأیید کنید و بگذارید ریشه این رژیم کنده شود». امام(ره) نگاهی به او کردند و قریب به مضمون گفتند: «خیلی از من متشکر باشید که شما را نمیکوبم، ولی چرا شما را نمیکوبم؟ چون تعدادی جوان همراه شما هستند و ما باید این جوانها را نجات بدهیم».

این فرهنگ رسالت رحمه للعالمین است. وقتی شاه مرد، از پسرش یک چیزهایی در دنیا منتشر شد. امام(ره) فرمودند اصلاً اینکه این پسر آن جنایتکار است، مطرح نیست، خوب است او برود و درسش را بخواند. مواظب باشد او را بازی ندهند. یعنی امام(ره) راه را باز کرد که حتی فرزند شاه به ایران برگردد، اما وقتی خود او آگاهانه همراه عوامل استکبار قرار گرفت، طبیعتاً موضوع تغییر کرد. رحمه للعالمین این است. رهبری هم در ماجرای فتنه گذشته چنین رفتار کردند که این خود موجب رویش شد.

در چنین شرایطی وظیفه ما متفاوت از رسالت رهبری است. اصولگرایان باید بدون نگرانی از ریزشها به فکر خلق حماسه سیاسی جدید باشند و ما باید کوشش کنیم و راه را برای مفتون ها وفتنه زده ها باز کنیم و سختگیری هارا با آهنگ رحمهللعالمین جبران و بگوییم همه بیایید که رهبرعزیز ما وارث  رحمه للعالمین است وخداوند برای کسانیکه توجه کنند غفار است وفرموده است: وَ إِنِّی لَغَفَّارٌ لِمَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَى (3) و شرط غفران پروردگار توجه و تجدید ایمان و کردار صالح و هدایت جویی است. اللهم وفقنا للتوبه و الایمان والعمل الصالح و الاهتداء آمین یا رب العالمین.

  پی‌نوشت‌ها:

1-      قرآن کریم، سوره نصر، آیات 1 و 2.  

2-      قرآن کریم، سوره مائده، آیه 54.

3-       قرآن کریم، سوره طه آیه82.

https://shoma-weekly.ir/n0TMVG