نگاه

آقای احمدی نژاد، اندازه نگهدار که ...

به دلیل جایگاه رفیع ولایت در نظام اسلامی و بدنه فراخ وسعت نظر معظم‌له به‌نظر می‌رسد که شایسته است مقامات مسئول در فضایی حرکت کنند که همچنان چتر حمایت ایشان برای تداوم مسئولیت خود را همراه داشته باشند و اندازه و دامنه حرکات نیز بر اساس استانداردهای تعریف شده نظام سامان جدی بیابد.
دکتر حسن لاسجردی- در ماههای گذشته همزمان با طرح مباحث مختلف مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آینده برخی از چهرههای سیاسی موضوع رابطه با آمریکا را نیز بار دیگر مطرح نموده و به میان افکار عمومی آوردند. طرح این موضوع با توجه به حساسیت مرتبط با نوسانات آن و همچنین اهمیت افکار عمومی برای این مسئله که هر چند یکبار بروز و ظهور میکند سبب شد تا برخی گمان کنند که یادآور شدن مسئله رابطه با آمریکا به دلیل تغییر برخی شرایط و بهوجود آمدن تغییر و تحول در دو طرف این معادله است. این صحنه در حالی قابل درک بیشتر است که در طرف دیگر این موضوع، دولت تازه شکل گرفته آمریکا نیز در یک اقدام برخلاف مشی گذشته با طرح موضوعاتی جدید زمینه ایجاد درگیریهای جدیدی را به اذهان متبادر نمود تا آنجا که از زبان برخی چهرههای جدید دولت دوم اوباما نزدیکی با تهران و تغییر شرایط روابط و حل مشکلات باقی مانده تا سر حد سفر یک چهره بلندپایه به ایران در معرض افکار عمومی قرار گرفت.
در چنین شرایطی که زمینه
سازی افکار عمومی توسط هیأت حاکمه واشنگتن با حمایت ماشین رسانهای غرب در حال سامانیابی بود بیانات رهبر معظم انقلاب دور باطل خواب جدید سیاستمداران کاخ سفید را درهم پیچید و معظمله با تشریح دلایل اصرار سیاستمداران آمریکا در شرایط فعلی به مذاکره به نکاتی اشاره فرمودند که مدار جدید تحرکات مردان تازهوارد به کاخ سفید را نشانه رفته است و در عین حال رؤیای خوش برخی عناصر داخلی و خارجی مبنی بر تغییر روابط با هدف بهرهگیری از فضای تلطیف روابط را نیز دگرگون ساخت.در چنین فضایی جامعه شاهد ورود مجدد به این موضوع توسط ریاست محترم جمهوری و آن هم درجشن پیروزی انقلاب اسلامی(22بهمن) بوده است تا آنجا که وی ضمن اشاره به فشارهای غرب درموضوع هستهای اعلام کرد «اگر اسلحه را از سوی ملت ایران بردارید، من خودم گفتگو میکنم».
پس از رهنمودهای مجدد رهبری در 28 بهمن ماه و تبیین مجدد مضرات رابطه با آمریکا در این مقطع نیز در یک اقدام دیگر
در پایان مسابقات جام جهانی کشتی در تهران آقای احمدینژاد ضمن حضور در بخش پایانی این مسابقه جهانی در ذیل پرچم آمریکا با اعضای تیم کشتی این کشور عکس یادگاری گرفت و درعین حال با اعضای این تیم خوش و بش نمود که این موضوع نیز با واکنش خارجی فراگیری مواجه گردید و یک نشانه شناخته شد. جدای از تمامی مسائل مربوط به سیاستهای آمریکا در طول بیش از سه دهه از حیات نظام جمهوری اسلامی این موضوع امروزه در نگاه جامعهجهانی و همچنین از منظر درونی قابل دقت است که موضوع ایران اینک یکی از اصلیترین موضوعات آمریکا در عرصه بینالملل است که میتواند به نوعی حیثیت ساختار نظام سیاسی در واشنگتن را به چالش بکشد و در عین حال با توجه به نوع نگاه حاکمیت در ایالاتمتحده و جایگاه آن، این موضوع میتواند بارقه امید جهش کشورهای مختلف برای حضور و بقا در عرصه بینالملل در شرایط سخت فشارها و هجمههای جهانی باشد.

در عین حال علاوه بر جایگاهخواهی آمریکا در سلسله مراتب جهانی، این موضوع از نگاه داخلی کشورمان نیز قابل دقت است و آن اینکه در سیاست کلی نظام، رهبر معظم بهعنوان قطبنمای حرکت جامعه اسلامی پرچمدار اصیل این نظام مقدس است که چشم بسیاری از مبارزان و انقلابیون جدید و قدیم بدان دوخته شده است. اینک بر ملازمان نظام جمهوری اسلامی است که در این عرصه حرکتی بر خلاف خواست عمومی و مصالح ملی ننمایند. در عین حال تعدد و تفرق و در عین حال پژواک نامناسب منطقهای را بهدنبال دارد چرا که موضوع رابطه با آمریکا همچنانکه در بیان بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب بدان تأکید شده همانند رابطه گرگ و میش است که آن گرگ با دست چدنی مزین به مخمل در تلاش برای ارتباطگیری است و برای همین کفایت دارد تا مقامات نظام اسلامی در برابر سوگند یاد شده حافظ اسلام و منافع نظام باشند.

سخن آخر اینکه به دلیل جایگاه رفیع ولایت در نظام اسلامی و بدنه فراخ وسعت نظر معظمله بهنظر میرسد که شایسته است مقامات مسئول در فضایی حرکت کنند که همچنان چتر حمایت ایشان برای تداوم مسئولیت خود را همراه داشته باشند و اندازه و دامنه حرکات نیز بر اساس استانداردهای تعریف شده نظام سامان جدی بیابد.

https://shoma-weekly.ir/qZSaQd