نگاه

آسیب شناسی وحدت اسلامی

علی‌رغم اینکه تعدد مذاهب در اسلام فی نفسه نمی‌تواند فاجعه و عامل اختلاف باشد(حجرات،13) ولی چنانچه جماعت مسلمانی با مستمسک قرار دادن مذهب درصدد سرکوب وتخریب دیگر مسلمانان و صاحبان مذاهب برآید این تعدد به اختلاف منجر خواهد شد.

حمیدرضا ترقی

امتی بودی امم گردیدهای

                          بزم خود را تو زهم پاشیدهای

آنچه تو با خویش کردی کس نکرد

                         روح پاک مصطفی آمد به درد

(اقبال لاهوری)

علیرغم اینکه تعدد مذاهب در اسلام فی نفسه نمیتواند فاجعه و عامل اختلاف باشد(حجرات،13) ولی چنانچه جماعت مسلمانی با مستمسک قرار دادن مذهب درصدد سرکوب وتخریب دیگر مسلمانان و صاحبان مذاهب برآید این تعدد به اختلاف منجر خواهد شد.

تاریخ ایران و جهان اسلام نشان می دهد که جنگهای بین مذاهب اسلامی ناشی از قدرتطلبی و یا وسوسه استعمارگران و بیگانگان بوده است.

علیرغم اینکه در کلمات بزرگان و پیشگامان فریقین نشانهای از تحقیر، تکفیر و تفسیق و تخریب دیگر مذاهب اسلامی مشاهده نمیشود ولی عالم نماهای متحجری هستند که متأثر از دشمنان اسلام دست به چنین اقداماتی زده و زمینه تخریب وحدت امت اسلامی را فراهم میسازند.

عارف شعرانی در بحث58 از کتاب الجواهر خود میگوید، شیخ شهاب الدین اذراعی از شیخالاسلام تقیالدین سبکی سئوال کرد،نظر شما در کافر دانستن اهل روافض چیست؟ گفت: بدان ای برادر، حکم کردن به کفر مؤمن بسیار مشکل است.

یا ابن العربی صاحب فتوحات گفته،بپرهیزید از دشمنی با اهل لا اله الا ا... زیرا چون دارای ولایت عامه هستند از دوستان خدا محسوب میشوند(موسی عاملی، ص59)

و رشید فاضل نویسنده المنار میگوید: بزرگترین مصیبتی که دامن گیر فرق اسلامی گردید آن بود که یکدیگر را فاسق و کافر خواندند با آنکه همگی از راه اعتقاد مذهبی خود طالب حق بودند – (همان، ص60)

بنابر این تردیدی نیست که عامل اصلی تفرقه در امت اسلامی و دست نیافتن به وحدت امت اسلامی؛

1- خیانت دولتهای دست نشانده آمریکا و اسرائیل در جهان اسلام

2- طراحی و دسیسه استعمارگران بویژه انگلیس در دامن زدن به اختلافات مذهبی بین شیعه و سنی

3- طراحی و دسیسه صهیونیسم علیه مسلمانان

4- خیانت علمای دست نشانده اسرائیل و آمریکا، صدور فتواهای اختلاف افکن در دو طرف شیعه و سنی و بازی آنها در میدان دشمن

- امروز کشتار انسانهای بی گناه در شهرهای سوریه توسط تکفیریهای مزدور عربستان و قطر و... و آوارهسازی میلیونها نفر از مردم سوریه و عراق و لبنان جز بازی در پازل دشمن صهیونیستی و کفر جهانی نیست، کسانی که در سوریه دست به این کشتارها میزنند وحدت و انسجام جهان اسلام را نشانه رفته و نمیخواهند این امت خداجوی صفوف خود را محکم و بنیانشان را مرصوص سازند. زیرا انسجام امت اسلامی و وحدت ملتهای اسلامی سرآغاز اقتدار و عظمت و مبدأ استقرار تمدن نوین اسلامی درجهان است و غرب از بازسازی تمدن نوین اسلامی در برابر تمدن فاقدزایش و ناتوان غرب دچار وحشت شده و لذا میخواهد با جلوگیری از وحدت و انسجام امت اسلامی و ایجاد جنگ و خونریزی در بین آنان انرژی و توان تهاجمی و اثباتی جهان اسلام را فشل ساخته و درصدد است با تضعیف مقاومت اسلامی زمینه تسلط بر جهان اسلام را دوباره فراهم سازد.

بیدار باشیم و با وحدت نقشه دشمن رانقش بر آب سازیم.
https://shoma-weekly.ir/gcjomL