نگاه

آسانی های انقلاب دو برابرسختی ها

تخریب دستاوردهای نظام اسلامی، سیاهنمایی، بی بندوباری در نقد، تهدید امنیت سیاسی و روانی مردم، بی تدبیری در اداره اقتصادی کشور و التهاب آفرینی در عرصه های اقتصادی و... به منظور پیشبرد اهداف سیاسی و انتخاباتی نوعی بی انصافی است که در بین برخی متداول شده است.امروز به جرات می توان گفت که آسانی های انقلاب اسلامی دو برابر سختی ها بوده است. در دل همین سختی ها نیز حلاوت یسر، فتح و پیروزی کام ملت ایران را شیرین کرده است.
صالح اسکندری- هیچ انقلابی بدون هزینه به پیروزی نرسیده است. اساسا هر انقلابی که در جهان صورت گرفته در پی یکسری دستاوردها، اهداف و آرمان هایی بوده که طبیعتا برای نیل به این دستاوردها ملت های انقلابی و رهبران آنها باید هزینه های بسیاری بپردازند. تاریخ انقلاب هایی نظیر انقلاب 1789 در فرانسه و یا انقلاب 1917 در روسیه یا انقلاب 1949 در چین به خوبی نشان دهنده این است که اگر این انقلاب ها دستاوردی برای بلشویک ها یا مائوئیست ها و یا انقلابیون فرانسه داشته، چه هزینه های گزافی هم پرداخته شده است. این هزینه ها خیلی اوقات انقلابیون را از تداوم مسیرشان ناامید کرده و چالشهای فرارو را برای آنها غیر قابل عبور کرده است. به عنوان نمونه در انقلاب فرانسه "الکسی دو توکویل" از اندیشمندان مهم این انقلاب، معتقد است که با وجود آن همه تلاش برای وقوع انقلاب، نتیجه کار دموکراسی نبود. توکویل برخلاف بسیاری، سال 1789 (شروع انقلاب) را سال پایان انقلاب می‌داند. و یا در انقلاب روسیه از اواخر 1918تا اواخر 1920 شوروی درگیر جنگ داخلی است و خونهای بسیاری از هر دو طرف ارتش سرخ و گاردهای سفید ضد انقلاب ریخته می شود. مائوئیست ها نیز تا اواسط دهه 60 تحت فشار روز افزون آمریکایی ها بودند و آمریکا به هیچ وجه نمی خواست سر سازگاری با انقلاب چین داشته باشد.
انقلاب اسلامی ایران پدیده منحصر به فردی در پایان هزاره دوم و آغاز هزاره سوم است که علی رغم هزینه ها و فشارهای فراوانی که بر آن وارد شده اما هنوز تازه نفس است و انقلابیون یک لحظه در آرمان ها و اهداف خود نه تنها تجدیدنظر نکرده اند بلکه در هزاره سوم این شعارها و آرمان ها را در افقی بالاتر از یک ملت و آن هم در سطح یک امت در حال مطرح کردن، هستند.  تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلاب ها در این است از آنجا که این انقلاب به نام خدا صورت گرفته هزینه هایی که برای رسیدن به دستاوردها شده هزینه های مقدسی است. شاید به همین خاطر است که مردم ما هیچ وقت از انقلاب خود خسته نشده اند. مثلا هزینه های سنگینی که برای رسیدن به این دستاوردها پرداختند مثل مشکلاتی نظیر خطر تروریسم در اوایل انقلاب، 8 سال جنگ تحمیلی و یا تحریم های اقتصادی و ... آنها را از پا درنیاورد. این سختی های مقدس ناشی از نوعی تفلسف غنی اسلامی است که در آن سختی مومن نیز آسانی و قداست می یابد. فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا *  إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا در واقع در اسلام آسانی دو برابر سختی است. بعد از هر عسری یسر است ودر هر عسری نیز آسانی است. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:" إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا" یعنی در دل سختی ها نیز آسانی است. امروز پس از گذشت 34 سال دشمنان انقلاب اسلامی بعد از امتحان کردن همه راه های دشمنی از کارساز نبودن تحریم ها نیز گیج شده اند، آنها بارها گفته اند که تحریم یک سیاست اصولی و نتیجه بخش در برابر جمهوری اسلامی نیست. آنها نمی دانند که این سختی برای ملت انقلابی ایران عین آسانی است همان‌طور که به تعبیر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی دفاع مقدس برای مردم ما یک نعمت بود.
ملت ایران در دل همین سختی ها مرزهای دانش را یکی پس از دیگری
می پیماید. ایران قدرت اول علمی منطقه، جهان اسلام و در رتبه 16 دنیا قرار دارد. در عرصه های استراتژیک نظامات دانش جهانی نظیر هوافضا، سلول های بنیادین، نانوتکنولوژی، داروهای نوترکیب، هسته ای، نفت و گاز و پتروشیمی و ... هر روز شاهد انتشار یک خبر غرورآفرین توسط دانشمندان جوان این مرز و بوم هستیم. به لحاظ سیاسی و امنیتی کشور بحمدالله از نعمت ثبات و امنیت برخوردار است. از نظر بین المللی درخت انقلاب اسلامی ایران روزی نهالی نوپا بود که توسط امام راحل و عزیزمان غرس شد امروز به یمن خون هزاران شهیدی که پای آن ریخته و دلسوزی و پاسبانی باغبان ولایت و بصیرت ملت بیدار با عبور از توفان‌هایی سهمگین به درخت تنومندی تبدیل شده است که در دهه چهارم عمر خود
شاخه هایش به حیاط همسایه سرک کشیده و در حال شکوفه دادن در دل کشورهای خاورمیانه و حتی فراتر از آن است.
عوامل اصلی پیدایش انقلاب اسلامی به عنوان موتور محرک حرکت اسلامی و استمرار آن یعنی ایمان الهی، روحیه امید به آینده و روحیه کار و تلاش را بیش از پیش تقویت نمود. راز ماندگاری انقلاب اسلامی حفظ و تقویت روحیه ایستادگی و پایبندی به شعارها و آرمانهای انقلاب و منطق امام خمینی(ره) است و امروز کشور در شرایطی است که همه باید ضرورت این ایستادگی را درک کنند. پایبندی به شعارها و آرمانهای انقلاب اسلامی نیز صرف اکتفا به حرف نیست، مسئولان در عمل باید ثابت کنند که به انقلاب اسلامی وفادارند. اتفاقاتی که روز یک‌شنبه در مجلس شورای اسلامی رخ داد نشان داد که برخی تجانسی با گفتمان انقلاب ندارند. این اتفاق نامیمون به هیچ وجه با منطق و اصول انقلاب اسلامی سازگار نبود. انقلاب اسلامی بر اساس اخلاق اسلامی، فقه اسلامی و عرفان اسلامی شکل گرفته است. آیا قابل تصور است که کارگزاری در این نظام اخلاق و فقه اسلامی را پای منافع سیاسی و انتخاباتی ذبح بنماید. مثل این است کسی سر شاخ نشسته باشد و بن ببرد! صیانت از نظام اسلامی و در عین حال کارآمدی آن در حل مشکلات کشور بسته به اعتقاد و ایمان مسئولین به محتوا و اصول انقلاب اسلامی است.امروز قطار انقلاب اسلامی با قدرت و شتاب مطلوبی در حال حرکت رو به جلو است بر این اساس هر نهاد و جریان سیاسی و اجتماعی که در رویکرد و رفتار خود به اصول و مبانی انقلاب اسلامی لطمه بزند خیانت است.
امروز جامعه به شدت نیازمند تقویت امید به آینده در میان مردم بخصوص جوانان است.
جای بسی شگفتی دارد که برخی با حاشیه سازی در عرصه های سیاسی و اقتصادی این‌گونه منافع حزبی و گروهی خود را بر اولویتهای سیاسی، فرهنگی و مصالح کشورترجیح می دهند.
تخریب دستاوردهای نظام اسلامی، سیاهنمایی، بی بندوباری در نقد، تهدید امنیت سیاسی و روانی مردم، بی تدبیری در اداره اقتصادی کشور و التهاب آفرینی در عرصه های اقتصادی و... به منظور پیشبرد اهداف سیاسی و انتخاباتی نوعی بی انصافی است که در بین برخی متداول شده است.
روشن است آنچه می تواند یک جامعه را در برابر آفتها و آسیبهای گوناگون مصون سازد، وفاق اجتماعی، وحدت ملی در مواضع اصولی و تقویت روحیه امیدواری مردم نسبت به آینده و کارآمدی نظام اسلامی است.
امروز به جرات می توان گفت که آسانی های انقلاب اسلامی دو برابر سختی ها بوده است. در دل همین سختی ها نیز حلاوت یسر، فتح و پیروزی کام ملت ایران را شیرین کرده است.

https://shoma-weekly.ir/k4GJbt