نگاه

آزمون بزرگ موتلفه برای سه وظیفه برجای مانده

ینک هنگامه انتخاب اعضای حزب موتلفه اسلامی است که با گزینش خویش، افرادی را برای مرکز تصمیم گیری حزب برگزینند که توان انجام این سه وظیفه برجای مانده را داشته باشند. این آزمونی است که امیدواریم با عبور هوشمندانه حزب از آن شاهد یک رشد تشکیلاتی برای حزب موتلفه اسلامی و برداشتن گامهایی استوار به سوی چشم انداز ترسیم شده برای این حزب در سال 1404 باشیم.
حبیب الله عسگراولادی - بحمدالله حزب موتلفه اسلامی در آستانه آزمون دهمین مجمع عمومی خویش قرار دارد. حادثه ای که نشان از پویایی و پایایی حزب دارد. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای؛ سومین دبیر کل حزب جمهوری اسلامی همزمان با نخستین کنگره آن حزب که یادگاری از شهیدانی همچون بهشتی و باهنر بود؛ درباره هدف از تشکیل مجمع عمومی را چنین بیان کردند که " کنگره به معنای ارتباط کادرهای تصمیم گیرنده با افراد و اعضای حزب است؛ در حقیقت کنگره به معنای ریشه‌دار شدن و ریشه‌دار بودن حزب و نفوذ در اعماق جامعه است... کنگره در حقیقت بخشی از حیات حزب و وسیله‌ای برای تداوم حزب محسوب می‌شود."
حزب جمهوری اسلامی در شرایط خاص زمانی شکل گرفت و رشد کرد و پرفروغ ظاهر شد و با رفع برخی نیازها و نیز برخی مشکلات و ضرورتهای جدید، از فضای سیاسی کناره گرفتو اما به نظر می رسد سه وظیفه از وظایفی که بازوان امام در تاسیس  آن در نظر داشتند، برای حزب موتلفه اسلامی به قوت خویش باقی است.
نخستین وظیفه بر جای مانده، کادرسازی برای آینده خویش و آینده کشور است. حزبی که کادرسازی جوانگرایانه نکند مرگ خود را امضا کرده است، میانگین سنی حزب موتلفه اسلامی کمتر شده است و ترکیب اعضای شورای مرکزی، اعضای هیات اجرایی این حزب نشان می دهد ما به سمت جوانگرایی حرکت کرده ایم.
وظیفه دیگر حزب کانال کشی فکری میان اعضای حزب است. این خصیصه بارها مورد تاکید ویژه مقام معظم رهبری قرار گرفته است؛ به عنوان نمونه در سفر کرمانشاه ایشان در مهرماه سال گذشته خاطرنشان کردند که حزبی که کانال‌کشى براى هدایتهاى فکرى جامعه را داشته باشد بخواهد جامعه را به یک سطحى از معرفت، به یک سطحى از دانائى سیاسى و عقیدتى برساند؛ چیز خوبى است و  البته به طور طبیعى در انتخابات هم آنها صاحب رأى خواهند شد؛ لیکن این پیروزی هدف حزبشان نیست.
وظیفه برجای مانده سوم تولید فکر و برنامه ریزی برای اداره کشور است. افراد در عرصه سیاسی طول عمری کوتاه دارند و اگر متکی به یک پشتوانه حزبی نباشند، کشور شاهد یک ثبات در برنامه ریزی و سو گیری سیاسی نخواهد بود و هر روز مبتلا به ورود افرادی به عرصه است که قصد آزمون و خطا برای کسب تجربه را دارند. در حالی که حزبی که با یک خرد جمعی به تولید فکر و برنامه پرداخته، با امتداد دیدگاه های خویش و ارائه این برنامه در انتخاباتها و کسب رای مردم می تواند از بسیاری از مشکلات حاصل از آزمون و خطاهای مکرر بکاهد.
اینک هنگامه انتخاب اعضای حزب موتلفه اسلامی است که با گزینش خویش، افرادی را برای مرکز تصمیم گیری حزب برگزینند که توان انجام این سه وظیفه برجای مانده را داشته باشند. این آزمونی است که امیدواریم با عبور هوشمندانه حزب از آن شاهد یک رشد تشکیلاتی برای حزب موتلفه اسلامی و برداشتن گامهایی استوار به سوی چشم انداز ترسیم شده برای این حزب در سال 1404 باشیم.

https://shoma-weekly.ir/v0RNXm