نگاه

آخرین ضربات دشمن

تجربه تاریخی نشان داده هرگاه ملت ایران و انقلاب اسلامی در حوزه‌ای خاص تحریم شده به قدرت بیشتر و مستقل تری در آن حوزه دست یافته و همچنین هرگاه که ملت ایران در حال کسب افتخار و رشد در حوزه خاصی بوده است با شدید‌ترین تحریم‌ها در آن حوزه مواجه شده که البته غالبا به سختی اما با افتخار تازه آن می دان به درآمده است.
سید محمد صادق شیرازی- تا حالا از یک سربالایی نفس گیر بالا رفته‌اید؟ حتما حداقل یک بار در زندگی برای هر کدام ما پیش آمده است. اما این مساله چه ارتباطی دارد به اقتصاد ایران؟ بله اگر اندکی دقت کنید همیشه در آخرین مراحل بالارفتن از سربالایی بیشترین خستگی و فشار وارد می ‌شود به گونه‌ای که ناظر بیرونی می ‌پندارد فردی خسته و فرسوده در حالا از دست دادن رمق خود می ‌باشد حال آنکه آن همه خستگی و عرق نتیجه پیمودن راهی است که تا دقایقی دیگر به رسیدن شما به نقطه اوج سربالایی و سپس افتادن در یک مسیر هموار و راحت سرپایینی منجر خواهد شد.
یک نگاه بیرونی به اقتصاد ایران نیز دقیقا چنین شرایطی را نشان می ‌دهد: اوج گرفتن دور جدید تحریمهای اقتصادی؛ خروج سرمایه گذاران اروپایی از میادین نفتی وگازی؛ تحریم شدید بانکی و در آستانه اجرا بودن تحریم بانک مرکزی؛ آغاز تحریم نفتی؛ اوج گرفتن تورم داخلی و رشد قیمت ارز در کنار افزون شدن مبلغ مطالبات دلاری ایران در کشور‌های مشتری که امکان انتقال آن‌ها به ایران نیست؛ نمایان شدن مضرات حاصل از طرح هدفمندی که البته تا حدودی قابل پیش بینی بود و...
حقیقتا نگاه ناظر بیرونی که به تحلیل وضعیت کشور ایران در پروسه میان مدت و بلند مدت نمی ‌پردازد وضعیت وخیمی  را نشان می ‌دهد اما نکته عمی ق اینجاست که این رویارویی چندم استکبار جهانی با ملت ایران است که باز هم با سرافرازی ملت ایران پایان خواهد یافت.
دشمنان انقلاب اسلامی  و ملت ایران در ابتدا موج تجزیه طلبی و کودتا از درون را آغاز کردند که نتیجه‌ای جز افزایش همبستگی ملی و طرد جدایی طلبان از سوی ملت را نداشت. سپس با نشان دادن چراغ سبز به صدام و کمک همه جانبه به وی جنگ تمام عیار نظامی  را آغاز کردند که در کنار تحریم کامل نظامی  ایران امروز ثمری جز قوی‌ترین نیروی نظامی  منطقه و خودکفایی در صنایع دفاعی را برای ملت ایران نداشته است.
سپس موج تحریم دیپلماتیک و جنگ سرد علیه نظام جمهوری اسلامی  و ملت ایران آغاز شد که نتیجه آن افزایش روز افزون تاثیرگذاری ایران در سیاست کشور‌های خاورمیانه چون عراق؛ لبنان؛ بحرین؛ یمن؛ افغانستان؛ فلسطین، حتی کویت، عربستان، مصر و تونس بود.
پس از آن موج تحریم فناوری‌های نوین ایران آغاز شد اما این مساله هم به افزایش رشد علمی  ایران در صنایع دارو سازی همچون ساخت داروی ضد بیماری ایدز برای اولین بار در جهان؛ دست یابی به فناوری ساخت سلول‌های بنیادی وهمچنین رشد و پیشرفت در دانش هسته‌ای علیرغم همه تحریم‌ها انجامی د تا جایی که چاره‌ای جز ترور دانشمندان هسته‌ای کشور در برابر خود ندیدند.
تجربه تاریخی نشان داده هرگاه ملت ایران و انقلاب اسلامی  در حوزه‌ای خاص تحریم شده به قدرت بیشتر و مستقل تری در آن حوزه دست یافته و همچنین هرگاه که ملت ایران در حال کسب افتخار و رشد در حوزه خاصی بوده است با شدید‌ترین تحریم‌ها در آن حوزه مواجه شده که البته غالبا به سختی اما با افتخار تازه آن می دان به درآمده است.
بیاد بیاوریم که رهبر انقلاب در سال گذشته رسما تعبیر قرار داشتن در شرایط شعب ابیطالب را رد کرده و فرمودند امروز ملت ایران در شرایط بدر و احد قرار دارد. جنگ هایی که در هر دو عده مسلمین بسیار کمتر بود و دشمنان و متحدانشان قوی‌تر اما در هر دو نبرد در عین ناباوری نتایج بسیار بزرگی برای مسلمین به دست آمد.
بدانیم که اگر در شرایط بد اقتصادی قرار گرفته‌ایم و دشمنی‌ها به اوج خود رسیده است؛ از این روست که دشمنان، ایران را در حال دست یابی به قدرت بزرگی در این زمینه دیده‌اند و این بار حداکثر فشار‌ها را در حوزه اقتصاد وارد می ‌کنند.
اگر مضرات طرح هدفمندی اقتصاد را مشوش کرده این در کوتاه مدت است و در می ان مدت آثار جدی این مساله در افزایش بهره وری داخلی و کاهش هزینه‌های کشور نمایان می ‌گردد. اگر اروپایی‌ها می ادین نفتی وگازی و پروژه‌های پایین دستی ایران را تخلیه کرده‌اند علت این است که بزرگ‌ترین پروژه‌ها در این عرصه در سطح جهانی در کشور ما در حال اجراست.
چه کسی است که نداند نفت همه مخازن جهان جز مخازن خلیج فارس در ۱۵ سال آینده رو به اتمام است و آن زمان اهمیت این کانون استراتژیک انرژی صدچندان می ‌گردد. حال این را اضافه کنیم به بزرگ‌ترین ذخایر نفت جهان پس از خلیج فارس که در حاشیه جنوبی خزر قرار داشته و ایران فرآیند اکتشاف و استخراج آزمایشی آن را به تازگی آغاز کرده است و باز هم اضافه کنیم به تبدیل شدن ایران به تنها کشور نفتی- گازی- هسته‌ای خاور می انه و باز اضافه کنیم به همه رشد‌های اقتصادی فناوری اخیر ایران که در حال تکامل و رسیدن به مرحله تولید صنعتی است. مسلم است که چنین ایرانی از لحاظ اقتصادی بسیار خطرناک است آنهم برای جهان سرمایه داری که کلیت خود را در اقتصاد تعریف می ‌کند.
طبیعی است که بزرگ‌ترین مانع‌ها را پیش روی دست یابی این ملت به چنین جایگاه رفیع اقتصادی و اولین قدرت اقتصادی منطقه خاورمیانه و آسیای صغیر قرار دهند؛ اما این عوامل دشوار نشانه‌های ضعف ملت ایران در اقتصاد نیست؛ بلکه آخرین ضربات مهلک دشمن در حال شکست خوردن است؛ بر پیکر خسته اما استوار مبارزی که با پیروزی بزرگ چند قدمی  بیشتر فاصله ندارد!

https://shoma-weekly.ir/afzFOs