ادب و هنر

آخرین اطلاعات اختصاصی و مهم از فیلم های متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر

در حالی که ظاهرأ حدود هشتاد فیلم در حال پیش تولید، تولید و نیز گذراندن مراحل فنی می باشند و به گفته مدیران جشنواره حضور تمامی آنها در جشنواره نیز محتمل می باشد! نگاهی به برخی از این آثار و حاشیه های مربوط به آنها می تواند شمایی از وضعیت فعلی سینمای ایران و جشنواره آتی فیلم فجر را در معرض دید علاقمندان و پیگیران جدی سینما قرار دهد.
مولوی - در حالی که ظاهرأ حدود هشتاد فیلم در حال پیش تولید، تولید و نیز گذراندن مراحل فنی می باشند و به گفته مدیران  جشنواره حضور تمامی آنها در جشنواره نیز محتمل می باشد! نگاهی به برخی از این آثار و حاشیه های مربوط به آنها می تواند شمایی از وضعیت فعلی سینمای ایران و جشنواره آتی فیلم فجر را در معرض دید علاقمندان و پیگیران جدی سینما قرار دهد.

  چ چمران و بازگشت ژنرال   
فیلم چ چمران که تهیه کننده آن بنیاد سینمایی فارابی می باشد به علت ناکارآمدی و ضعف شدید مدیرفارابی که به جرئت می توان آن را ضعیف ترین مدیریت این بنیاد در طول سه دهه گذشته دانست، تاکنون با حاشیه های زیادی همراه بوده که از جمله می توان به تغییر تهیه کننده اولیه و سپس اختلاف شدید فریبرز عرب نیا و مدیران این پروژه اشاره کرد تا جایی که عرب نیا در واپسین سکانس های این فیلم از حضور در صحنه خودداری کرده و آن رانیز ناشی از اتمام قرار داد خود عنوان نمود.
بدیهی است هر چند که برخی سعی دارند تا این مشکل را به اختلاف میان حاتمی کیا و عرب نیا مرتبط سازند، اما شکی نیست که ضعف اساسی در این زمینه به مدیریت فارابی بر میگردد که نتوانست این مشکل را جمع نموده تا جایی که در روزهای آخر فیلمبرداری این مسئله به اوج خود رسید و تبعاتی منفی را برای این فیلم به همراه داشت.
با اینحال علی رغم اینکه مشتاقان سینمای ابراهیم حاتمی کیا که از او به عنوان ژنرال سینمای دفاع مقدس یاد می کنند، بی صبرانه منتظرند تا آخرین اثر این این فیلمساز بزرگ سینمای ایران را در جشنواره به تماشا نشینند و نیز با وجود اینکه مدیران سینمایی سعی دارند تا با حضور این فیلم در جشنواره آتی، از انتقادات روزافزون مردم و اندیشمندان نسبت به خود بکاهند، اما یک منبع موثق به ما اعلام نمود که احتمال آماده شدن این فیلم برای جشنواره فیلم فجر به نسبت یک به صد می باشد.
ای کاش مدیریت فارابی با مدیرتی بهتر می توانست فضای بهتری برای این فیلم که به یکی از بزرگترین قهرمانان این دیار می پردازد، فراهم می ساخت و چنین اثری را قبل از اکران شهید نمیکرد.
در خصوص مدیریت ناکارآمد بنیاد سینمایی فارابی در یکی دوشماره آتی تحلیلی تفصیلی و خواندنی را تقدیم خوانندگان خواهیم نمود.
در هر صورت ما نیز امیدواریم که بزودی شاهد آخرین اثر ابراهیم حاتمی کیا باشیم، یعنی تنها فیلمسازی که در کارنامه خود هیچ فیلم بدی ندارد و در هر اثرش حرف های زیادی برای مخاطبان خود دارد.

  رسوایی و خداحافظی ده نمکی با اخراجی ها
مسعود ده نمکی سرانجام از اخراجی ها فاصله گرفت و رسوایی را ساخت. رسوایی داستان پیرمردی روحانی و عارف است که نقش آن را اکبر عبدی ایفا نموده و پیش بینی می شود از فیلم های دیدنی امسال باشد.
حضور رسوایی را در جشنواره فیلم فجر امسال میتوان قطعی دانست، زیرا مراحل تولید این فیلم در فضایی آرام شکل گرفت و در فرصتی فراخ نیز مراحل فنی آن طی گردید تا کارگردان فیلم بدون دغدغه  اثر خویش را کامل نموده و با خیالی آسوده تر منتظر نمایش و واکنش مخاطبان در جشنواره باشد.
رسوایی از معدود فیلم هایی که سال آینده خواهد توانست مخاطبان قابل توجهی را به سالنهای سینما هدایت نماید. هر چند که سال 92 بی شک سینمای ایران به اوج بحران خود خواهد رسید و باید منتظر دولت بعدی و تمهیداتش برای احیای دوباره آن نشست.

  روز رستاخیز به روایت درویش
احمد رضا درویش سازنده آثاری همچون کیمیا، دوئل و... دو سه سالی است که مشغول ساخت فیلم روز رستاخیز میباشد که به فرازی از حماسه عاشورا می پردازد.
در این فیلم درویش به زندگی پسر جوان حربن ریاحی پرداخته که همراه وی در صحرای کربلا حضور داشته و در رکاب پدر بوده است. شنیده های موثق حاکی از این است که فیلم از صحنههایی بسیاز زیبا و تأثیرگذار برخوردار است و فصلی تازه را در سینمای ایران از نظر محتوایی و فنی خواهد گشود.
درویش تاکنون برای آمادهسازی این اثر عظیم و با ارزش زحمات زیادی را متحمل شده و با اینکه گفته میشود فرم حضور روز رستاخیز در جشنواره فیلم فجر نیزتکمیل شده است، اما شنیده های ما از منابع موثق حاکی است که احتمال حضور فیلم در جشنواره در حد صفر  بوده و مخاطبان این اثر با ارزش باید چشم انتظار دیدن آن در جشنواره بعدی فیلم فجر باشند.

  حوض نقاشی با حضور بهترین تهیه کننده ایران
مازیار میری در کارهای قبلی خود نشان داده که زبان سینما را خوب میداند و در بهرهگیری از مولفهها سینمایی با وسواس و دقت برخورد میکند. بنابراین حوض نقاشی از فیلمهایی است که در جشنواره امسال اگر نتواند داوران را راضی کند!!؟ اما با توجه به پیشینه و شناختی که از آثار قبلی این فیلمساز وجود دارد، قطعأ خواهد توانست مخاطبان اثر را راضی نموده و به تأمل وادارد. به همه اینها اضافه کنید تهیه کنندهای مانند منوچهر محمدی را که به جرئت میتوان ادعا نمود برترین تهیه کننده سینمای ایران است، تهیه کنندهای که نه تنها هیچ فیلم بدی را در کارنامهاش ندارد، بلکه چند فیلم شاخص و بیادماندنی سینمای ایران از کارهای اوست.
  در خلاصه داستان فیلم آمده است: مریم و رضا با آدمهای دیگر فرق دارند، آن هم نه یک فرق ساده، بلکه بسیار بزرگ و آنها باید تلاش کنند تا به دیگران ثابت کنند این تفاوت بزرگ را با معجزه عشق حل کردهاند.
«نگار جواهریان» در نقش «مریم» و «شهاب حسینی» در نقش «رضا» در این فیلم به ایفای نقش پرداختهاند و این در حالی است که این بازیگران برای اولین بار در مقابل یکدیگر در این فیلم به ایفای نقش میپردازند. نام فیلم برگرفته از شعر عامیانه و معروف «گنجشگک اشی مشی» است و در داستان فیلم به شعر و مفهوم آن اشاره شده است. «حوض نقاشی» با سرمایهگذاری حوزه هنری ساخته میشود و در راستای سیاستهای این حوزه جهت توجه به کانون عاشقانه و گرم خانواده است.

  برف و خاکستر، نقد اجتماعی بدون سیاه نمایی
در حالی که طی دو سه سال اخیر و به علت سیاست های غلط حمایتی و هدایتی بعضی از دستگاه های سینمایی بسیاری از فیلمسازان فیلم اولی کار نخست خود را با فیلمی تلخ و سیاه نما آغاز نموده تا با خیال خود اثری جنجالی را رقم زده و با استقبال مخاطبان داخلی و جشنواره های خارجی روبرو شوند، اما چند نفر از چهره های فرهنگی و سینمایی کشور که تاکنون برف و خاکستر را به کارگردانی روح الله سهرابی به تماشا نشسته اند، به این نکته صحه گذاشته اند که کارگردان این فیلم در نخستین تجربه سینمایی خود گرچه به نقد بعضی مناسبات و رفتارهای اجتماعی می پردازد، اما این نقد با نگاهی سازنده انجام گرفته و فرآیند نهایی آن پاسداشت ارزش ها می باشد. همچنین با اینکه فضای این فیلم در شمال کشور اتفاق می افتد اما کارگردان و فیلمبردار مقهور فضای زیبا و کارت پستالی شمال کشور نشده و بلکه با به تصویر کشیدن فضایی ابری و طوفانی و پرهیز از قاب بندی های شیک، تلاطمی را که در میان شخصیت ها و ماجرا وجود دارد، بخوبی به تماشاگر منتقل می کنند.  بعضی منابع موثق که موفق به دیدن این فیلم شده اند، گر چه معتقدند فیلمنامه این کار  جای کار بیشتری داشته که رفع آنها می توانست بر ارزشهای فیلم بیافزاید، اما بازی غیر منتظره برخی از بازیگران برف و خاکستر را جبرانی بر این چاله ها دانسته و معتقدند این بازی های متفاوت، می تواند حرف و حس اثر را به مخاطبان منتقل نماید.

https://shoma-weekly.ir/PaVLEU