نگاه

آثار بین المللی شعارمرگ بر آمریکا

اگرچه مرگ بر آمریکا عبارتی کوتاه با مضمونی عمیق است ولی شعار اساسی ملت و امام در درمسیر پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی تاکنون بودهاست. نقطه آمال تمام آزادیخواهان جهان و بسیاری ازروشنفکران معتقد به آرمانهای بشری آمده تا به سکوت مرگبار بشیریت در قبال غرور نظام سلطه پایان دهد.
دکترحسن لاسجردی- باتوجه به طرح مباحث و اقوال گوناگون در روزهای اخیر در خصوص شعار مرگ بر آمریکا و نگاه حضرت امام به حذف این شعار از زبان برخی شاگردان رهبر کبیر انقلاب اسلامی به نظر می رسد یکی از نکات مهم چنین فضایی درک افق تاثیرگذاری این شعار در عرصه بین المللی است.

در صورت درک دقیق شعار مرگ بر آمریکا بطور حتم می توان چنین استنباط کرد که حضرت امام (ره) به عنوان منادی بزرگ با نظام سلطه بطور حتم نمی توانسته نفی یا فراموشی این شعار استراتژیک را تائید یا تاکید نماید ولی با طرح این موضوع که در صورت تغییر رفتار دولت آمریکا و سیاستهای آن می توان این موضوع را مورد بررسی مجدد قرار داد موضوعی است که می تواند به عنوان یکی از مسائل حاشیه ای عرصه نظامات بین الملل مطرح شود.

سوال مهم مطرح در چنین شرایطی اینست که مگر شعار مرگ بر آمریکا چه تاثیراتی در نظام بین المللی داشته است و کدام نظامات قدرتهای بزرگ را زیر سوال برد که این چنین برای هر نوع تغییر و تحول شکلی و مفهومی در آن و آتش و همراهی ها صورت می گیرد.

بنظر می رسد شعار مرگ برآمریکا در عرصه بین الملل در نگاه اول مواجهه سیاسی و اقتصادی و فرهنگی مستقیم نظام جمهوری اسلامی ایران با سیاستها و خط مشی و اهداف حکومت آمریکاست که در تلاش برای تامین منافع خود چنبره همه جانبه ای بر تمامی انسانهای عالم داشته باشد و در چنین شرایط نظام اسلامی براساس مبارزه با ظلم و جور و سلطه ناپذیری در مقابل زیاده خواهی آن قد علم کرده است.

در نگاهی دیگر این شعار بنیادین پاسخی رسا و فریادی بلند به تمامی صداهایی است که توسط مثلث زور و زر و تزویر بدلایل و عوامل مختلف سرکوب شده واینک بر این باورند در پهنای جهان نظام سلطه گر جهان را به مبارزه طلبید و درمقابل زیاده خواهی آن مختلف را از طرفی دیگر بنظر می رسد شعار مرگ بر آمریکا اقدامی نمادین در برداشتن سپرده های ریا و تزویر لیبرالیستی است که تلاش می کند در سایه الفاظ و اصطلاحاتی اغواگر نحو ملت ها و دولت های دیگر را خاموش سازد و یا اینکه با یقین آنها زمینه سلطه گری بیشتر خود را فراهم آورد.

از زاویه ای دیگر شعار مرگ بر آمریکا می تواند اعتراض مصلحانه کسانی باشد که در مقابل اعضا و زنجیره قدرت پیروزان جنگ دوم جهانی ایستاده تا ثابت کند در رقابت درونی بین قدرتهای بزرگ و تعیین حوزه های نفوذ و اقتدار نباید ملت های دیگر خرد شوند و هزینه رقابت های آنها را دیگر ملت ها و واحدهای سیاسی کوچکتر بدهند.

در عین حال شعار مرگ برآمریکا در افق های جهانی به مجموعه اقدامات همگرایانه قدرتهای بزرگ توجه دارد که در سایه ایجاد رژیم های بین المللی خود ساخته در تلاشند تا بگونه ای تمامی اعمال و افعال خود و دیگران را نقد و اصطلاح نمایند به صورتی که همه تقابل برخاسته از اقدامات و اعمال طبق نظر و خواست آنها شکل گیرد و هر نوع تعددها و چندگانگی در تغییر تا آنجا محدود شود که آنها به خواسته خود برسند.

علاوه بر اینها می توان شعار مرگ بر آمریکا را به دوگانه بودن سیاستها و باور دولت واشنگتن مربوط دانست که هر جا پای منافع آنها به میان می آید تمامی مفاهیم انسان به یک باره رنگ باخته و تمامی مسائل در راستای مصالح قدرتها تاویل و تعبیر می شود.

همچنین باتوجه به خوی برتری خواهی مقامات و نظامات دولت آمریکاییها این مواجهه با زیاده طلبی کارتل ها وتراست های بین الملل عرصه تجارت و پول برای آنها همه چیز را مباح می سازد و راه را برای اقدامات آنها باز مینماید.

پایان سخن اینکه اگرچه مرگ بر آمریکا عبارتی کوتاه با مضمونی عمیق است ولی شعار اساسی ملت و امام در درمسیر پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی تاکنون بودهاست. نقطه آمال تمام آزادیخواهان جهان و بسیاری ازروشنفکران معتقد به آرمانهای بشری آمده تا به سکوت مرگبار بشیریت در قبال غرور نظام سلطه پایان دهد.

https://shoma-weekly.ir/cRQhm7