نگاه

آتش به قاچاق؛حیات‌بخش تولید ملی

ثبات اقتصادی و میزان سرمایه ملی و تولید ناخالص ملی، یکی از فاکتورهای مهم ایجاد این پیشرفت در جامعه است که در بسیاری از موارد توسط قاچاق کالا تهدید می‌شود.
حمیدرضا ترقی- پیشرفت اقتصادی یکی از مولفه‌های اقتدار ملی ومهم‌ترین عرصه‌های اجتماعی است که تأثیر بسزایی در شکوفایی و بالندگی وقدرت ملی ورشد وتعالی جامعه دارد.

ثبات اقتصادی و میزان سرمایه ملی و تولید ناخالص ملی، یکی از فاکتورهای مهم ایجاد این پیشرفت در جامعه است که در بسیاری از موارد توسط قاچاق کالا تهدید می‌شود. قاچاق کالا بر اقتصاد و سیاست‌های اجرایی دولت وشاخص‌های پیشرفت کشورضربه وارد کرده و موجب:

1-کاهش تولید داخلی

2- افزایش بیکاری

3-رکود اقتصادی کشور

خواهد شد که آثار منفی آن بر سلامت جامعه و مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان داخلی بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

یکی از دشواری‌های مبارزه با قاچاق کالا در جوامع، انتخاب شیوه‌های مناسب فرهنگی مبارزه با آن است که نیازمند:الف)برنامه‌‌ریزی صحیح و بسیار دقیق درکنترل ومدیریت واردات

ب) پیشگیری یا کاهش قاچاق کالا با یک حرکت انقلابی ومقتدرانه و بسیج ملی

ج) تعیین الگوی مصرف مناسب و ترویج آن در سطح جامعه

د)آموزش و فرهنگ‌سازی و آماده‌کردن مردم برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مصرف کالاهای داخلی و کاهش تقاضای کالاهای خارجی. است

در این راستا. رسانه ملی وصداوسیما ومطبوعات،نخبگان علمی، فرهنگی و اجتماعی و دینی به ویژه مراجع عظام تقلید، ائمه محترم جمعه و جماعات، روحانیون و مبلغین به دلیل ایفای نقش هدایتی و الگوسازی برای جامعه اسلامی و تربیت نیروهای فکری و تأثیرگذار در عرصه‌های مختلف جامعه، جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ‌سازی برای اقشار مختلف مردم دارند و بدین سبب هرگونه سرمایه‌گذاری فرهنگی در این بخش، تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای جامعه وتحقق موارد فوق خواهد داشت.

لذااگر آگاهی و توجه و حساسیت رسانه ملی ونخبگان علمی، دینی، فرهنگی و اجتماعی بیش از گذشته نسبت به موضوع قاچاق کالا معطوف شود؛ زمینه برای فرهنگ‌سازی گسترده‌تر و مؤثرتر در حمایت از کار و سرمایه ایرانی و ترغیب به تولید و مصرف کالای داخلی و تقبیح قاچاق کالا فراهم می‌گردد.

دغدغه‌های امام خامنه‌ای وتذکرات ایشان به مسئولان در رابطه با قاچاق کالا

بیانات در دیدار جمعی از کارگران سراسر کشور(۰۹/۰۲/۱۳۹۴) «مصلحت کشور، مصرف تولید داخلی است، کمک به کارگر ایرانی است»

(یکی دیگر از ارکان، دستگاه مبارزه با قاچاق است. مسئله مبارزه با قاچاق را این همه ما تأکید کردیم؛ دولت‌های مختلف از سال‌ها پیش همین‌طور مرتّب آمده‌اند رفته‌اند؛ خب، این کار یک کاری است که باید تحقّق پیدا کند و این هم ممکن است. جلوی قاچاق را به طور قاطع بگیرند. بنده یک وقتی گفتم فقط سرِ مرز دنبال قاچاق نروید.»«رقم‌های گزافی گفته می‌‌شود دارد صرف جنس قاچاق می‌‌شود. قاچاق را از لب مرز و از پیش از مرز تا داخل مغازه دنبال کنید. این‌، یک قلم بسیار مهم است؛ یک کار بسیار مهم است و آن کسانی که این کار را بکنند، آنها هم دارند مجاهدت می‌کنند، آنها هم دارند عبادت می‌کنند؛‌ این هم حسنه است)

«یکی هم مسئله مسئولیت دستگاه‌های تبلیغی و رسانه‌ها است. رسانه‌ها هم همین جور؛ صداوسیما، دیگران، بایستی روی مسئله مصرف داخلی و تولید داخلی به معنای واقعی کلمه کار کنند؛ اینها تأثیر می‌گذارد.»

بیانات در حرم مطهر رضوی(۰۱/۰۱/۱۳۹۴)

«سرمایه‌گذاری بر روی تولید داخلی،‌ همه تلاش‌ها از سوی همه باید برای تقویت تولید داخلی بسیج بشود. از همه مسئولانی که در زمینه‌های اقتصادی فعالیت دارند و از همه آحاد مردم باید مطالبه بشود که به مسئله تقویت تولید داخلی کمک کنند. یکی از کارهای اساسی مبارزه با قاچاق است. «همه سعی بکنند محصولات داخلی را مصرف بکنند، کارگر ایرانی را حمایت بکنند، کارگاه تولیدی داخلی را با مصرف کردن(محصول) آن رونق بدهند.»

بیانات در دیدار مردم آذربایجان(۲۹/۱۱/۱۳۹۴)

«محصولات داخلی را مردم مصرف کنند؛‌ نروند دنبال این نشانه‌ها. حالا مُد شده است بگویند«بِرَند» است، بِرَند فلان؛ بِرَند چیست! بروید سراغ مصرف تولیدات داخلی، آن چیزهایی که مشابه داخلی دارد، متعصّبانه و با تعصّبِ تمام، ملّت ایران، خارجیِ آن را مصرف نکنند.»

«دولتی‌ها هم در مصارف دولتی، در اشیاء مصرفی‌ای که در ساختمان‌ها، در چیزهای گوناگون مصرف می‌کنند، حتما ملاحظه کنند تولید داخلی را.»

«مبارزه جدّی با قاچاق از جمله کارهای لازم در اقتصاد کشور است.»

بیانات در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت روز ملّی مهندسی(۰۶/۱۱/۱۳۹۳)

«به بهانه این که قاچاق نشود، پس ما راه را باز کنیم که از طریق قاچاق نیاید، از طریق گمرکات بیاید که ما بتوانیم سودی هم ببریم؛ این به نظر من منطق قوی نیست؛ کاری کنید که محصولات کشور مقهور واردات نشود.»

بیانات در دیدار کارگران و فعالان بخش تولید کشور(۰۷/۰۲/۱۳۹۲)

«من تأکید می‌کنم،‌ اصرار می‌کنم، از همه ملت ایران درخواست می‌کنم بروید به سمت مصرف تولیدات داخلی

این یک کار بزرگ است البته از این طرف هم از تولیدکننده داخلی ـ چه آن مدیر، چه آن کارگر، چه آن سرمایه‌گذار‌ ـ خواسته می‌شود و اصرار می‌شود که کار را تمیز، درست و کامل ارائه دهند….»

بیانات در جمع اقشار مختلف مردم 11/5/95

به مردم عزیز کشورمان می‌گویم، بروید سراغ مصرف تولید داخلی، کارگر ایرانی را ترویج کنید، کار ایرانی را ترویج کنید. متأسفانه واقعیت قضیّه این‌جور نیست. در بخش‌های مختلف -فرض کنید در وسایل زندگی منزل- کارخانه‌های داخلی مشغول کارند، جنس مرغوب و خوب و برابر با جنس خارجی، گاهی هم بهتر از جنس خارجی، تولید می‌کنند؛ اما بازار که شما می‌روید، می‌بینید همه‌اش جنس خارجی است؛ چرا؟ اینها از کجا می‌آید؟ تأکید بنده بر روی اینکه جلوگیری از واردات محصولاتی که مشابه داخلی دارد، به‌خاطر این است؛ راه این است.

(در موضوع) قاچاق، بنده به مسئولین گفته‌ام که آقاجان! وقتی شما آن باند قاچاقچی را پیدا میکنید و آن جنس کلان قاچاق را که چند هزار تُن وزن آن است، وارد کشور می‌کنید، این جنس را جلوی چشم همه آتش بزنید؛ ضربه بزنید به قاچاقچی، به جنس دارای مشابه داخلی. خب معلوم است وقتی‌که جنس خارجی وارد شد -چه از مبادی ورودی قانونی مثل گمرک و امثال اینها، چه از مبادی قاچاق که متأسفانه خیلی هم زیاد است- تولید داخلی می‌خوابد. وقتی تولید داخلی خوابید، همین وضعی پیش می‌آید که امروز هست: جوان ما بیکار می‌شود، اشتغال ما کم می‌شود، رکود بر کشور حاکم می‌شود، وضع زندگی و معیشت مردم دشوار می‌شود. اینها را که دیگر از طریق ارتباط با آمریکا و با اروپا نمی‌شود حل کرد، اینها را خودمان باید حل بکنیم. اینها کارهایی است که به عهده‌ خود ما است؛ راه این است.

راه این است

بنابراین امام خامنه‌ای پس از چندین سال توصیه و تذکر و نصیحت در خصوص جلوگیری از قاچاق کالاهای دارای مشابه تولید داخلی که امروزه حداقل به 25 میلیارد دلار یعنی 50% تجارت خارجی کشور رسیده و ده‌ها هزار کارخانه و کارگاه تولیدی داخل را ورشکست و عده زیادی را بیکار کرده است در این می‌بینند که قوانین و مجازات‌هایموجود بازدارنده نیست و تا کالا در بدو ورود قاچاق نابود نشود و قاچاقچی به‌جرم خیانت به تولید داخل و ضربه به استقلالاقتصادی کشور تنبیه و خسارت نبیند، نمی‌توان جلو آنرا گرفت.

افزایش قدرت درونی مستلزم نابودی قاچاق است

سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بر تقویت زیر ساخت‌های داخلی و سیاست خود اتکایی

تنظیم شده تا کشور با کمترین تغییرات منطقه‌ای و جهانی دستخوش تکانه و تحول نشده و استقلال ملی و اقتصادی در ذیل این سیاست حفظ شود.

امروز تمام ظرفیت‌های طبیعی و اکتسابی و نیروی کار جوان کشور و خلاقیت‌ها و ابتکارات نخبگان و دانشمندان و تولیدکنندگان کشور و استعدادهای متنوع و شگرف ملی ما با قاچاق کالاها و تولیدات خارجی که مشابه آن درداخل تولید می‌شود یا می‌تواند تولید شود در معرض نابودی و ضایع‌شدن است؛

بی شک کسانی که موجب چنین خسارتی به اقتدار اقتصادی کشورمی‌شوند واقتصاد کشور را به نقطه آسیب‌پذیری برای دشمن رسانده‌اند که بتواند با تحریم اقتصادی بر ما فشار وارد سازد، دستشان در دست دشمن و خائن به کشور واستقلالآن هستند و این آسیب به کل جهان اسلام و مقاومت اسلامی سرایت می‌کند و جرم قابل بخششی نیست؛ لذا آتش‌زدن کالاهای قاچاق کمترین ضربه به دشمن و این توطئه‌گران است.

دیگر وقت آن رسیده است که از دل‌خوش کردن و امید داشتن به بیرون دست برداریم و نگاه خودمان را به درون و ظرفیت‌های داخلی متمرکز کنیم، چون راه نجات کشور در گرو تحقق این امر است.

https://shoma-weekly.ir/ubtwrm