آرشیو نشریه

واشنگتن و منامه، یک بام و دو هوای حقوق بشری - تسلیحاتی

همزمان با سفر سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد بحرین به واشنگتن، دولت آمریکا فروش تسلیحات به دولت بحرین را ازسر گرفت

در پی سرکوب گسترده مخالفان حکومت بحرین به وسیله نیروهای امنیتی و ارتش این کشور، آمریکا فروش بعضی از تجهیزات نظامی و تسلیحات را به این متحد خود در خلیج فارس متوقف کرده بود تا نمایش تبلیغاتی تمام عیاری برگزار کرده باشد. ارزیابی ایالات متحده این بود که رژیم آل خلیفه به تنهایی قادر به سرکوب اعتراض های مردمی است و واشنگتن می تواند از قبل عدم همراهی با سرکوب خونین مردم خود را طرفدار دمکراسی معرفی کند. عدم توفیق آل خلیفه و نیروهای اشغالگر سعودی در سرکوب مردم، آمریکا را ناگزیر کرد به طور مستقیم وارد عمل شود، اگرچه هنوز هم تردیدهای جدی در موفقیت سیاست سرکوب وجود دارد.
شبکه بی بی سی در خبری اعلام کرد که همزمان با سفر سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد بحرین به واشنگتن، دولت آمریکا فروش تسلیحات به دولت بحرین را ازسر گرفته است. بحرین مقر ناوگان پنجم دریایی آمریکا در خلیج فارس و یکی از متحدان نزدیک ایالات متحده در منطقه است.
براساس این گزارش، ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بدون اشاره به فهرست تسلیحات فروخته شده به بحرین، گفت که تجهیزات و خدمات ارائه شده با هدف ارتقای توان دفاعی خارجی در اختیار این کشور قرار خواهد گرفت.
این در حالی است که  'هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با سلمان بن حمد آل خلیفه گفته است که برای برطرف شدن موارد نقض حقوق بشر در بحرین به تلاش بیشتری نیاز است.
روزنامه الیوم السابع مصر به نقل از یک مسوول در وزارت خارجه آمریکا که نامی از وی نبرده است، نوشت: واشنگتن در حالی فروش سلاح را به بحرین ازسر می گیرد که هنوز نگرانی ها درباره اوضاع حقوق بشری در این کشور ادامه دارد و با گذشت بیش از یک سال از اعتراضات در این کشور همچنان اصلاحات عملی نشده است.  این اقدام آمریکا برای فروش تسلیحات بیشتر به رژیم آل خلیفه درحالی است که رسانه های عربی و غربی گزارش دادند تنها در درگیری های شبانه پنجشنبه گذشته در راستای درخواست های مردمی برای آزاد سازی نبیل رجب فعال بحرینی ده ها تن از بحرینی های معترض به ضرب گلوله و گاز اشک آور به شدت مجروح شده اند.

https://shoma-weekly.ir/iEFgXk