نگاه

قتلگاه فکه

شهدا به معنای واقعی از سرور و سالار شهیدان پیروی کردند و بعضی از آنها نحوه شهادتشان هم شبیه به مولایشان بود. یادداشت‌های باقی مانده از یکی از شهیدان گردان حنظله گواه این موضوع است: «امروز روز پنجم است که در محاصره هستیم. آب را جیره‌بندی کرده‌ایم. نان را جیره‌بندی کرده‌ایم. عطش همه را هلاک کرده است، همه را جز شهدا که حالا کنار هم در انتهای کانال خوابیده‌اند. دیگر شهدا تشنه نیستند. فدای لب تشنه‌ات پسرفاطمه(س).»
فکه منطقه مرزی است که چهار عملیات در آن انجام شده است. والفجر مقدماتی (بهمن 61)، والفجر یک(فروردین62)، ظفر چهار(تیر63) و عاشورای سه (مرداد 63) نامهای این عملیاتها است که اکثراً به شکست منجر شد. رزمندگان غیور هشت تا چهارده کیلومتر با پای پیاده از میان رمل و ماسههای روان این منطقه گذشتند. وزن تقریبی تجهیزاتی که در دست داشتند دوازده کیلو بود. پس از طی این مسیر تازه به مجموعهای از سیمهای خاردار، کانالها و میادین مین که بعضی از آنها تا چهار کیلومتر امتداد داشت، رسیدند. ناگفتههای فکه زیاد است و یکی از آنها نحوه شهادت اسرا و مجروحان است. گروه تفحص در فکه به سیمهای تلفنی رسیدند که از خاک بیرون زده بود. رد سیمها به یک دسته از شهدا میرسید که دست و پایشان با همین سیمها بسته شده بود. این دسته از شهدا زنده به گور شده بودند.

شهدا به معنای واقعی از سرور و سالار شهیدان پیروی کردند و بعضی از آنها نحوه شهادتشان هم شبیه به مولایشان بود. یادداشتهای باقی مانده از یکی از شهیدان گردان حنظله گواه این موضوع است: «امروز روز پنجم است که در محاصره هستیم. آب را جیرهبندی کردهایم. نان را جیرهبندی کردهایم. عطش همه را هلاک کرده است، همه را جز شهدا که حالا کنار هم در انتهای کانال خوابیدهاند. دیگر شهدا تشنه نیستند. فدای لب تشنهات پسرفاطمه(س).»

https://shoma-weekly.ir/Fd5jRB