آرشیو نشریه

روند نزولی فرزندآوری در ۸ سال اخیر/نخست‌وزیر سابق قطر: به‌جای امریکا به ملت‌هایتان تکیه کنید/ خودروسازان: قیمت خودرو با افت دلار کاهش نمی‌یابد/ورود سازمان بازرسی به تخلف ۱۲۰ میلیاردی دانشگاه شهید بهشتی/استاد دانشگاه واشنگتن: راهبرد بایدن در قبال ایران تغییر نخواهد کرد/کمتر از ٨ میلیون تومان در حساب پرسپولیس! و...

روند نزولی فرزندآوری در ۸ سال اخیر

بررسی نمودارهای منتشره مرکز آمار ایران گویای نزولی بودن میزان فرزندآوری در ۸ سال اخیر است که کمترین آن مربوط به سال گذشته با تولد 1.2 کودک بود. میزان باروری در نیمه نخست دهه ٩٠ با شیب ملایمی رو به افزایش گذاشت، به‌گونه‌ای که از 1.75 فرزند در سال ٩٠ به حدود 2.07 فرزند در سال ٩٦ رسید، سپس این شاخص در سال ٩٨ به میزان 1.8 فرزند کاهش یافت.
مملکت را معطل بایدن نکنید
!

«مهدی رباطی»، مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران گفت: «چه ترامپ توسط دادگاه رئیس‌جمهور شود یا بایدن، تا استقرار دولت جدید در ایران یعنی مرداد ١۴٠٠ هیچ اتفاق جدی در روابط ایران و آمریکا رخ نخواهد داد. ٩ ماه تعلیق دیگر اقتصاد اضافه می‌شود به سه سال و نیم گذشته. برگشت به برجام هم در کار باشد یک سال دیگر استارت می‌خورد، مملکت را معطل نکنید
نخست‌وزیر سابق قطر: به‌جای امریکا به ملت‌هایتان تکیه کنید

«شیخ حمد بن جاسم آل ثانی»، نخست‌وزیر سابق قطر در صفحه توئیترش، از شورای همکاری‌ خلیج‌فارس و اتحادیه عرب خواست تا در سیاست‌هایشان که غالباً برای برنامه‌ها و مسائلی اتخاذ می‌شوند که منافع ملت و کشور خود را تأمین نمی‌کنند، تجدیدنظر کنند. وی همچنین تأکید کرد که کشورهای منطقه باید قدرت خود را از ملت‌هایشان بگیرند نه از ریاست جمهوری آمریکا، چه دموکرات باشد چه جمهوری‌خواه.

خودروسازان: قیمت خودرو با افت دلار کاهش نمی‌یابد

دبیر انجمن خودروسازان گفت: «با کاهش قیمت ارز هزینه‌های تولید هم کاهش یافته و خودروساز ابتدا از زیان خارج شده و شاید به سود حداقلی دست پیدا کند، اما این امر به معنی تغییر در قیمت کارخانه خودروها نیست. بسیاری از مردم برای سود بیشتر به خرید خودرو اقدام کرده بودند که با شرایط فعلی و کاهش قیمت‌ها در بازار مجبور به فروش خودروهای خود هستند و همین عرضه بیشتر باعث کاهش قیمت خودرو در بازار می‌شود».

وضعیت بحرانی اصلاحات از زبان اصلاحات

در روزهای گذشته «صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اذعان به کارنامه ضعیف دولت و سقوط پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان گفت: «اساساً اصلاح‌طلبان مثل تیمی می‌مانند که بازی را سه بر هیچ به حریف واگذار کرده‌اند و حالا با توانی بسیار اندک انتظار دارند در بازی برگشت که در زمین حریف هم برگزار می‌شود نتیجه را تغییر دهند؛ خب از حالا معلوم است که نمی‌توانند و هیچ شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارند و اینکه می‌گویم هیچ شانسی ندارند شامل کارگزاران و اعضایش ازجمله آقای مرعشی، آقای کرباسچی و در رأس آن‌ها آقای جهانگیری هم می‌شود و دیگر مهم نیست چه نیروهایی از سمت اصلاح‌طلبان نامزد می‌شود، مهم این است که پنج درصد از آن ۲۴ میلیونی که در سال ۹۶ به آقای روحانی رأی دادند، رأی نمی‌دهند. حتی اگر خود آقای خاتمی نامزد جبهه اصلاحات شود؛ بنابراین، جهانگیری که هیچ، خود خاتمی یا دیگر شخصیت‌های مطرح اصلاح‌طلب هم هیچ شانسی در انتخابات پیش‌رو ندارند». «محمدعلی وکیلی» نماینده لیست امید در مجلس دهم نیز در یادداشتی در روزنامه ابتکار نوشت: «اصلاح‌طلبان با انحلال نهادهای تصمیم گیر خود و عدم اقبال به هرگونه سازمان‌یافتگی، راه را بر انشقاق و تشتتِ بی‌مهار باز کردند. جریان اصلاح‌طلب اکنون در غیبتِ نهادها و با بحران مقبولیتِ نمادهایش، گرفتار بحران رهبری شده است... اصلاح‌طلبان به بی تصمیمی مبتلا شده است. چندین وقت است که این جریان دچار بحران شده اما تصمیم سرنوشت‌ساز و استراتژیک از آن برنمی‌خیزد». وکیلی در ادامه تأکید کرد: «اصلاحات امروز دچار چهار بحران جدی است. بحران موقعیت، بحران توجیه، بحران ایده حکمرانی و بحران مزیت، گریبان اصلاح‌طلبی را گرفته است».

چرا دیپلماسی اقتصادی الزام‌آور نداریم؟

«محمد امینی رعیا»، مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی گزارش داد: «طبق آمار سال ۹۷، صادرات ما به جیبوتی و سودان بیشتر از انگلیس و فرانسه است! حالا کدام برای ما مهم‌ترند؟ همچنین صادرات ما به کشورهای منطقه ۲۰ برابر کل اتحادیه اروپاست و کیفیت بهتری هم دارد؛ اما چون دیپلماسی اقتصادی الزام‌آور نداریم، سلیقه وزیر خارجه ما را از این فرصت‌ها محروم کرده! از سال ۹۴ تا ۹۹ تعداد رایزنان بازرگانی ما در کشورها از ۲۰ به ۵ نفر رسیده! یعنی وزارت خارجه دیپلماسی اقتصادی مشخصی برای توسعه تجارت نداشته. سالی ۱۰۰ هزار یورو (حدود ۲.۵ میلیارد تومان) هزینه رایزن را بهانه کردیم برای حذف این ظرفیت که می‌توانند صدها برابر برای کشور آورده داشته باشند».
آمادگی بنیاد شهید در تعیین وضعیت شهدای سلامت

سومین نشست کمیته ملی تعیین مصادیق شهدای مدافع سلامت دیروز با حضور رئیس بنیاد شهید، وزیر بهداشت، نماینده سازمان اداری و استخدامی و نماینده سازمان برنامه‌وبودجه برگزار شد. «سعید اوحدی» معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید در این نشست ضمن تأکید بر لزوم تسریع روند تشکیل و تکمیل پرونده شهدای سلامت؛ همکاری و همدلی بنیاد شهید، وزارت بهداشت، سازمان برنامه‌وبودجه و سازمان امور استخدامی به‌عنوان اعضای کمیته ملی تعیین مصادیق شهدای مدافع سلامت را در تسریع بررسی این پرونده‌ها مؤثر و لازم خواند.

فکر نکن می‌توانی بر روی جامعه اروپا اثر بگذاری!

«احسان منصوری»، تحلیلگر مقیم اروپا نوشت: «فرانسه نپذیرفتن دکتر جنس مخالف را جرم دانسته و ۷۵ هزار یورو جریمه تعیین کرده. می‌دانم شمای ایرانی خودت را اروپایی می‌دانی و نسبتی با مراکشی و پاکستانی مسلمان نداری؛ اما مع‌الأسف فرانسوی‌ها متوجه این موضوع نیستند و اسلام‌ستیزی‌شان همان نفرت از غیرسفیدها و خاورمیانه‌ای‌هاست.» منصوری افزود: «قانونی گذاشته‌اند به‌قصد آزار اقلیت مسلمان. اگر گوشت خوک برای یهودیان حرام نبود، احتمالاً نخوردن خوک را هم جرم اعلام می‌کردند. حالا ما توقع داریم ویدئوهای کودکان ای‌بی و بیماران سرطانی روی این جامعه تأثیر بگذارد و از دولتش بخواهد تحریم اعمال نکند

ورود سازمان بازرسی به تخلف ۱۲۰ میلیاردی دانشگاه شهید بهشتی

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جمع خبرنگاران، به خبر حاشیه‌ساز تخصیص اعتبار چندین میلیارد تومانی به یکی از دانشکده‌های دانشگاه شهید بهشتی، گفت: «بررسی‌ها و پیگیری‌های سازمان بازرسی روشن کرده که این تخصیص به‌صورت غیرقانونی و از محل اعتبار یک میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا صورت گرفته است. پس از پیگیری‌های این سازمان محل تخصیص این اعتبار تغییر کرده و از محل حساب خاص در اختیار ریاست جمهوری تأمین شده است که البته پیگیری تخلفات احتمالی در تخصیص جدید نیز در دستور کار قرار گرفته است».
عصا زیر بغل گردن‌شکسته نگذارید
!

بعد از افتضاحی که آمریکایی‌ها در انتخابات به عمل آوردند، کسانی در داخل اصرار دارند عصا زیر بغل کدخدای گردن‌شکسته بگذارند و درماندگی او را به‌عنوان نقطه قوت برای مردم ما فاکتور کنند. این در حالی است که از کل تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، ۲۲ فقره در دولت‌های دموکرات‌ و ۷ مورد در دوره جمهوری ‌خواهان تصویب شده و در این میان، دولت دموکرات اوباما و معاون اولش بایدن با ۱۳ تحریم، رکورددار هستند. قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت که در حمایت از فتنه سبز تصویب شد، شدیدترین فشارها را در زمینه انرژی، دسترسی ایران به منابع مالی و کشتیرانی و حمل‌ونقل هوایی ایجاد می‌کرد. اوباما در ژوئن ۲۰۱۰ هم تحریم‌های جامع (سیسادا) را امضا کرد که فشار گسترده‌ای را در حوزه نفت، پتروشیمی و مبادلات بانکی تحمیل می‌کرد.

ورق بورس برمی‌گردد؟!

«حمید اخوان‌دوست» کارشناس حوزه بورس، در یادداشتی نوشت: «دلیل ریزش‌های اخیر انتخاب ترامپ یا بایدن نیست، ریزش‌های اخیر ناشی از عدم قیمت‌گذاری صحیح بورس و سهام توسط بسیاری از معامله‌گران و جوسازی‌های دلالان و سودجویان برای خرید در قیمت‌های بسیار مفت است. بسیاری از نمادهای بورس در زمان حاضر صف‌های فروش دارند، اما حجم معاملات بسیار ناچیز و یا حتی به‌اندازه حجم مبنا نیست و ریزش چندانی ندارند و فقط به سبب جو منفی حاکم به‌اجبار در صف‌های فروش هستند. علت صف نشستن‌های اخیر بسیاری از معامله‌گران ترس از ریزش سهام دلاری نظیر گروه‌های پالایشی، پتروشیمی، فولادی، معدنی و غیره است درحالی‌که بورس مدت‌ها قبل قیمت دلار را در خود تعدیل کرده است. کل بازار و حتی سهام دلاری نیز با افزایش قیمت دلار حتی تا ۳۲ هزار تومان، رشد چندانی نکرد و تعدیل قیمت‌ها با دلار حدود ۱۸ هزار تومان صورت گرفته است».
ارتباطات مخفیانه غرب‌گرایان داخلی با بایدن

«مالک شریعتی» نماینده مجلس در توئیتی نوشت: «ان‌شاءالله به‌زودی جزئیات دقیق‌تری درباره گروگان‌گیری معیشت مردم توسط غرب‌گرایان به ملت خواهیم گفت. به‌شرط حیات، طراحی و ارتباطات مرموز و پیام‌های مخفیانه ردوبدل شده میان دلالان وطن‌فروش با کدخدای جدید رسوا خواهد شد؛ همان‌ها که سال ۱۳۷۹ "دیک چنی" را مخفیانه به تهران آوردند و...»

استاد دانشگاه واشنگتن: راهبرد بایدن در قبال ایران تغییر نخواهد کرد

«شیرین هانتر» استاد دانشگاه جرج تاون واشنگتن در گفتگو با رسانه داخلی اصلاح‌طلب، در پاسخ به اینکه بایدن در سیاست خارجی دست به چه اقدام‌هایی خواهد زد، تصریح کرد: «به نظرم نباید انتظار تغییرات بنیادین در سیاست خارجی آمریکا داشت. این موضوع، به‌خصوص در مورد خاورمیانه روشن و معلوم است. بایدن هم سیاست حمایت همه‌جانبه از اسرائیل را ادامه خواهد داد؛ باید توجه داشت که راهبرد بایدن در اصل تفاوت زیادی با ترامپ نخواهد داشت. مثلاً نباید انتظار بازگشت فوری آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها را داشت. بایدن هم اصرار خواهد داشت که توافق‌نامه جدیدی با شرایط سخت‌تر تدوین شود. او همچنین خواستار تغییر سیاست‌های منطقه‌ای تهران خواهد شد؛ به‌خصوص اینکه در وضعیتِ فعلی منطقه، بحث کاهش خصومت ایران با اسرائیل را پیش خواهد کشید. لحن بایدن نرم‌تر خواهد بود اما در مطالبات آمریکا از تهران تغییری حاصل نخواهد شد».
کاسه زیر نیم‌کاسه انتخابات آمریکا

خبرنگار بی‌بی‌سی در واشنگتن درباره وضعیت جامعه آمریکا پس از انتخابات و اعلام پیروزی جو بایدن نوشت: «انبوه طرفداران پرشمار ترامپ در شهرهای مختلف آمریکا در حال تجمع هستند. افرادی که شمارشان بسیار بالاست و احساس می‌کنند کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه رسانه‌هاست که از آغاز کار با ترامپ مشکل داشته‌اند. جامعه آمریکا بیش از هر زمان دیگری دوپاره به نظر می‌رسد. مهم‌ترین کار پیش روی رئیس‌جمهوری آینده، ایجاد اتحاد در این جامعه است».

پیشنهادی برای موضوع مغفول مانده حجاب

«زهره الهیان»، نماینده مجلس پیشنهاد داد: «اگر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه حجاب قابلیت اجرا ندارد، آن را تبدیل به قانون کنیم تا امکان نظارت مجلس بر حسن اجرای آن بیشتر شود. وی با اشاره به کم‌کاری دستگاه‌های متولی در امر حجاب، گفت: «موضوع عفاف و حجاب مستقیم به متولیان فرهنگ و سیاست‌گذاری‌های کلان نظام واگذار شده که متأسفانه در دولت‌های گذشته و کنونی مغفول واقع شده است، درحالی‌که باید در زمینه عفاف و حجاب، بستر انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی به نسل جدید را آسیب‌شناسی کنیم و این اتفاق باید درون خانواده‌ها رخ دهد، اما متأسفانه این‌گونه نبوده و موضوع حجاب و عفاف مدنظر قرار نگرفته است».

کمتر از ٨ میلیون تومان در حساب پرسپولیس!
مشکلات مالی باشگاه پرسپولیس در چند هفته اخیر به حدی رسیده که حالا در حساب بانکی این باشگاه کمتر از ٨ میلیون تومان وجود دارد. مهدی رسول‌پناه در زمان جدایی‌اش از پرسپولیس همه تلاشش را انجام داد تا با اتکا به موجودی حساب باشگاه و قرض مبلغ قابل توجهی، مطالبات برانکو ایوانکوویچ را بپردازد. از این روی، پیش از ترک باشگاه، عملا حساب بانکی پرسپولیس خالی شده بود. تنها منبع درآمد پرسپولیس پرداخت‌های کارگزار است که آن طبق تعهد خود، تا پایان آذر پولی پرداخت نخواهد کرد. طبق جدول تعهد کارگزار، آنها قرار است سی ام آذر ۵ میلیارد تومان، ٣٠ بهمن ٧ میلیارد تومان و ٢۵ اسفند ٨ میلیارد و ۵٠٠ میلیون تومان به پرسپولیس پرداخت کنند

اخبار کوتاه:

* وزیر خارجه سابق لبنان که به‌تازگی از سوی آمریکا تحریم شده، گفت: «ایالات‌متحده پیش از اینکه من را تحریم کند خواسته بود روابط خود را با حزب‌الله قطع کنم؛ من قبول نکردم و آن‌ها من را تحریم کردند».

* حکم التزام عملی نداشتن به دستورات ولی‌فقیه چیست؟ پاسخ: ازآنجایی‌که ولایت‌فقیه به معنای حاکمیت مجتهد جامع­الشرایط در عصر غیبت است و شعبه­ای است از ولایت ائمه اطهار (علیهم‌السلام) که همان ولایت رسول‌الله (صلی‌الله علیه واله) می­باشد، اطاعت نکردن از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین که نشانگر عدم التزام به آن است، غیرمجاز می­باش

*ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درصدد است که مراکز نوآوری را در استان‌های ساحلی ایجاد کند. در حال حاضر ۵۰ شرکت دانش‌بنیان و صنایع نرم و خلاق در حوزه دریایی کشور فعالیت می‌کنند. سواحل کشور، صنایع بومی دارند که با ایجاد این مراکز، شرایط برای رشد و بالندگی آن‌ها فراهم می‌شود. همچنین داغ شدن بازار بهره‌گیری از ذخایر موجود در دریا هم یکی دیگر از پیامدهای مثبت این کار است. اتفاقی که بازار داخلی را متنعم و خودکفا می‌کند. بازاری پرسود و بومی.

* حجت‌الاسلام هادی صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف در نشست خبری دیروز به بیان خدمات این مرکز پرداخت و گفت: «۱۹۷ محکوم به قصاص طی شش‌ماهه اول سال جاری از چوبه دار نجات پیدا کردند. حدود ۲۰ هزار پرونده در زندان‌ها بررسی شده و ۱۲ هزار مورد آن‌ها مورد صلح و سازش قرار گرفته و بیش از ۵ هزار زندانی نیز آزاد شده‌اند».
* بر اساس نتایج مطالعه، دانشمندان آمریکایی بر این باورند ویروس «نیپا» که از خفاش‌ها به انسان منتقل می‌شود، می‌تواند منجر به شیوع یک بیماری کشنده جدید شود.کارشناسان هشدار دادند که در بنگلادش و هند، جایی که هر ساله مبتلایانی به این عفونت شناسایی می‌شوند، این بیماری با سرعت بیشتری در حال ظاهر شدن و پیدا شدن تعداد بیشتر مبتلایان است.ویروس نیپا می‌تواند التهاب مغز یا بیماری‌های تنفسی را تحریک کند. این بیماری به افرادی که میوه با بزاق حیوان آلوده می‌خورند منتقل می‌شود
* رئیس کانون انجمن جایگاه داران سوخت: مصرف بنزین در کشور کاهش پیدا کرده است و با عدد
۸۵ میلیون لیتر در روز بهمن ماه سال گذشته فاصله دارد. بعد از شیوع کرونا مصرف بنزین به ۷۰ میلیون لیتر در روز رسید که نشان می‌دهد مصرف این سوخت ۲۰ درصد کمتر شده، این در حالی است که با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و میزان فوتی‌ها، مراجعه به جایگاه‌های سوختگیری کمتر شده است. با افزایش قیمت سوخت در کشور، مصرف CNG از ۲۰ میلیون متر مکعب به ۲۵ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.
* حساب توییتر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بار چندم تعلیق شد. پس از ایجاد محدودیت و تعلیق چندباره حساب اینستاگرامی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام این بار توییتر بدون هرگونه توضیحی (نقض قوانین شبکه توییتر) حساب شخصی محسن رضایی را با
۱۴۴ هزار عضو، مسدود کرد. پیگیری‌ها و مکاتبات با توییتر تاکنون منجر به دریافت پاسخ قانع‌کننده‌ای نشده است.



https://shoma-weekly.ir/TlwQT0