نگاه

روزهای پیروزی انقلاب

از زمان دوازدهم بهمن 57 یعنی طلوع فجر تا حداقل سه ماه بعد از آن که رویکردها به سمت استقرار نهادهای نظام یعنی نهادهای اداری، سیاسی، نظامی و اقتصادی بوده است موتلفه اسلامی با استفاده از تجربه تشکیلاتی و انسجام ارتباطی خود و شناسایی خیل عظیمی از نیروها پا به پای امت مسلمان و سایر انقلابیون و در ارتباط با امام راحل و کسب اجازه از ایشان نقش تعیین کننده‌ای داشت.
نصر عزیزی- در روزهای پیروزی اگرچه امام(ره) و امت وسط میدان بودند و ضریب هوشیاریها چندین برابر گردید و دولت بازرگان فقط با چند نفر اعضای کابینه و بدون هیچ امکان و اطلاعات مورد نیاز اداره نظام مستقر گردیدند، ولی آشفتگیها و به هم ریختگیها و ناامنیها و بلاتکلیفیها با وجود سرعت پیروزی در اوج خود بود. دولت بازرگان نیروهای زیادی برای تشکیل هستههای اولیه مدیریت کشور را در اختیار نداشت و از طرفی انقلابیون مسلمان و متدین هیچگونه تجربه اداره امور را نداشتند. مزید بر این مشکلات که عوامل و بقایای رژیم در سطح کشور حاکم بودهاند، گروهکهای کمونیستی و تودهایها و سازمان منافقین به سرعت درصدد جمعآوری سلاح و امکانات بیتالمال و تسخیر برخی مکانهای دولتی و یا در معرض مصادرهای بودهاند.

طبیعی است در چنین شرایطی برای رهبری انقلاب مهمترین موضوع حفظ امنیت و بازگرداندن نظم به امور اداری و اقتصادی و تولیدی و حذف بقایای رده دو و سه نظام قبلی بوده است.

در دهه فجر یعنی روز ورود حضرت امام(ره) تا روز پیروزی حساسیتها و مشکلات و حفاظت از جان حضرت امام(ره) و تنظیم ارتباط با مردم و تداوم برنامهها برای ضربه آخر صد چندان بود. در این شرایطی که روزانه هزاران انسان عاشق و شیفته امام(ره)راهی مدرسه رفاه و مدرسه علوی میشدند، اگر هماهنگی و مدیریت صحیح و نظم و برنامهریزی اطرافیان امام(ره) نبود، حوادث غیرقابل پیشبینی و کنترل شده به وقوع میپیوست کما اینکه برای این کار برنامهریزیهایی از طریق دشمنان و مخالفان صورت گرفته بود.

در این میان انسجام و هماهنگی مؤتلفهایها در همراهی با بزرگان روحانیت کارساز نبود. برخی از آنها نظیر شهید عراقی که در پاریس مستقر بوده و نقش تدارکاتی و مهمانداری سیل عظیم مشتاقان را بعهده داشتف تصور یک لحظه جدایی از امام(ره) را حتی تا مرز شهادت به خود راه نمیداد. همین وضعیت و نقشآفرینی که بیشتر در حوزه مسائل سیاسی و انقلاب اثرگذار بود، برای یار با وفای امام(ره)راحل یعنی جناب آقای عسگراولادی که بعد از سیزده سال از زندان آزاد گردید، تعریف شده بود.

در مدارس استقرار و روزهای پیروزی دهها نفر از سران مبارز موتلفه اسلامی همچون پروانههایی گرد شمع وجود امام(ره) میچرخیدند بعضی وظیفه تدارکات را بعهده داشتند. برخی ملاقاتها را تنظیم میکردند. بعضی امنیت و حفاظت بیت و اطراف آن را مدیریت مینمودند. بعضی در شناسایی و دستگیری سران فاسد رژیم و اعدام انقلابی آنها فعال بودند. برخی مدیریت زندانها و حفاظت از بازداشتیها را بعهده گرفتند. بعضی در کمیتههای انقلاب برای تحویل سلاح از مردم مشارکت داشتند. بعضی در تنظیم روابط دولت بازرگان با سازمانها و غیره به استقرار دولت کمک نمودند بعضی در دادگاههای انقلاب مستقر شدند و جنایتکاران دستگیر شده را به سزای اعمالشان رساندند. بعضی به سامان دادن بازار و باز شدن مغازهها و فعالسازی اصناف برای تأمین نیازهای مردم تلاش کردند.

بنابر این اگر از زمان دوازدهم بهمن 57 یعنی طلوع فجر تا حداقل سه ماه بعد از آن که رویکردها به سمت استقرار نهادهای نظام یعنی نهادهای اداری، سیاسی، نظامی و اقتصادی بوده است موتلفه اسلامی با استفاده از تجربه تشکیلاتی و انسجام ارتباطی خود و شناسایی خیل عظیمی از نیروها پا به پای امت مسلمان و سایر انقلابیون و در ارتباط با امام راحل و کسب اجازه از ایشان نقش تعیین کنندهای داشت. بنظر میرسد این اشاره به نقش تاریخی موتلفه اسلامی صرفاً مطلبی برای تحقیق و مطالعه و تدوین کتاب قطور وظایف و تکالیف الهی و تعیین کننده و مؤثر این جریان خدمتگزار مردم میباشد.لازم بهذکراست بیان خدمات موتلفه در مقاطع مختلف فنی خدمات ارزنده بسیاری از شخصیتهای مبارز و مؤثر و انقلابی نیست که هر کدام به نحوی به خدمت مشغول بودهاند. ولی نباید تردید داشت که انسجام تشکیلاتی با اعتقاد به تبعیت محض از امام راحل در بسیاری از مقاطع در رأس هرم تصمیمسازیها چارهساز و کارساز بود.

https://shoma-weekly.ir/gZDCRg