اخبار موتلفه

رئیس جمهور و مجلس در اولین آزمون انتخاب وزرا

هرچه زودتر کابینه‌ی پیشنهادی، حالا بعد از کارهایی که باید انجام بگیرد تصویب بشود و دولت مشغول کار بشود برای کشور بهتر است. منتها در این زمینه، هم شما، هم رئیس‌جمهور منتخب محترم، مسئولیت‌هایی سنگینی دارید.(مقام معظم رهبری 1/5/1403 )

هرچه زودتر کابینه‌ی پیشنهادی، حالا بعد از کارهایی که باید انجام بگیرد تصویب بشود و دولت مشغول کار بشود برای کشور بهتر است. منتها در این زمینه، هم شما، هم رئیس‌جمهور منتخب محترم، مسئولیت‌هایی سنگینی دارید.(مقام معظم رهبری 1/5/1403 )

 

              مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی انتخاب وزرای هیئـت دولت که نقش تعیین کننده ای دراداره  مطلوب 

کشور دارد توسط دوقوه مجریه و مقننه شکل میگیرد .

انتقال قدرت از دولتی به دولت دیگر درکشورها همیشه با چالشهای اجتماعی و سیاسی روبرو بوده است .در آمریکا ی

مدعی دموکراسی دوران انتقال قدرت از ترامپ به بایدن یعنی جمهوری خواهان به دموکراتها با تصرف کنگره وشورش طرفداران ترامپ و بهم زدن امنیت شهر ها ایالات مختلف آمریکا روبرو شد .

اما در ایران بخاطر وجود ولایت فقیه و رهبری مقتدر و هوشمند آن این انتقال قدرت علی رغم رقابتهای جدی انتخاباتی 

بجز فتنه 88 که اصلاح طلبان نتنیجه انتخابات را مثل طرفداران ترامپ نپذیرفتند بقیه با آرامش وتدبیر صورت گرفته است .

      اینک پس از انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم این انتقال قدرت از چند ویژگی برخوردار است 

1- رئیس جمهور دولت سیزدهم به افتخار شهادت درحین خدمت نائل آمده ودرانتقال قدرت حضور ندارد

2- رئیس جمهور دولت چهاردهم زودهنگام و قبل از اتمام دوره چهار ساله دولت قبل برگزیده شده

3- حامیان دولت قبل و رقیب فرد منتخب بالغ بر 45 درصد کل رای دهندگان را بخود اختصاص داده اند 

4- رئیس جمهور منتخب برای دوران انتقال شورای راهبری ای ایجاد کرده که مسئولیت چیدمان وزرا وبرنامه های انتقالی را بعهده دارد .

5- چون رئیس جمهور منتخب تا تنفیذ رای مردم توسط رهبری همچنان نماینده مجلس است در اولین دیدار نمایندگان دوره دوازدهم در جمع  آنها نیز حضور داشته تا راهبردهاوشاخصها ی رهبری در انتخاب وزرا و همکاران دولت را دوقوه بشنوند و برای عملی کردن آن هم افزائی نمایند .

6- تا کنون سرپرست ریاست جمهوری و وزرای دولت سیزدهم و فرماندهان سپاه و ارتش و مسئولین نهادهای انقلابی با رئیس جمهور منتخب دیدار و برنامه های دیدگاههای خود را مطرح کرده اند .

7- شورای راهبردی ار احزاب و نخبه گان سیاسی کشور برای معرفی افراد واجد شرایط برای مسئولیت در دولت چهاردهم استعلام کرده است .

8- شورای راهبردی برای انتخاب همکاران رئیس جمهور شاخصهایی را تعیین و اعلام نموده است  . 

مقایسه شاخصهای رهبری با شورای راهبردی دولت چهاردهم در انتخاب کارگزاران

      شورای راهبردی

      اعتقاد به قانون اساسی و اسناد بالادستی، اشتهاربه پاکدستی، صداقت و شجاعت که مبنای کار دکتر پزشکیان است. نگرش ملی به دور از گرایش‌ها قومی، مذهبی، جناحی و منطقه‌ای، همراهی و وفاداری به گفتمان و رویکرد رئیس‌جمهور که آن را در مراحل انتخابات به خوبی شنیده‌اید. عدالت‌گرایی، صدای بی صدایان بودن، حقوق و مطالبات جوانان و زنان، تعامل فرهنگی و اجتماعی، احیای کرامت و شخصیت فرهنگیان، هم گرایی و وفاق داخلی، تخصص‌گرایی و شایسته سالاری، مقاومت و انعطاف و تعامل خارجی شاخص های گفتمان رئیس جمهور هستند.

سنجه بعدی ما شناخت ماموریت و توانایی حل مسئله است.  مدرک مهم است. افرادی که حاضر می شوند باید مدرک قابل قبولی مانند کارشناسی ارشد یا بالاتر داشته باشند. تجربه مدیریت مهم است. حالا نه در سطح وزیر و عضو کابینه اما باید افراد سابقه ای داشته باشند که قابل دفاع باشد. امام مهم تر از آن نوآوری هستند. بتوانند نوآوری داشته باشند. درگذشته گیرنباشند بلکه به آینده فکر کنند. نگرش و رویکرد راهبردی داشته باشند. مهارت کار جمعی و اعتقاد به کار کارشناسی که یکی از مهم ترین موضوعات انتخاباتی دکتر پزشکیان بوده است‌. نهایتا باید مقبولیت داشته باشند در دستگاهی که قرار است خدمت کنند. یکی از ضرورت‌های کمیته‌ها این است که افرادی را معرفی کنند که از دستگاه برآمده باشد از خارج از دستگاه مربوطه نباشند.

شاخصهای مورد تاکید رهبری 

آن کسی را باید میدان‌دار کرد که «امین» باشد، «صادق» باشد، «متدیّن» باشد، از بُن دندان «معتقد به جمهوری اسلامی و به نظام اسلامی» باشد. «ایمان» یک شاخص مهم است. «امید به آینده»، نگاه مثبت به افق، یکی از شاخصهای مهم است. به آنهایی که افق به نظرشان تاریک است و [معتقدند] کاری نمیشود کرد، نمیشود مسئولیّتهای اساسی و کلیدی داد. «تشرّع»، متشرّع بودن، یکی از معیارهای مهم است. «اشتهار به پاک‌دستی و صداقت» یک معیار است«سابقه‌ی سوء» نداشته باشند؛ این یک معیار است. «نگرش ملّی» داشته باشند؛ یعنی غرق در مسائل جناحی و سیاسی و مانند اینها نشوند، نگاه ملّی به کشور داشته باشند. «کارآمد» باشند. اینها را با تحقیق [میشود فهمید]. البتّه کارآمدی را غالباً بعد از اشتغال به کار میشود فهمید، امّا با تحقیق، با نگاه کردن به سوابق، با شنیدن حرفها میشود کارآمدی را هم تشخیص داد. اینها لازم است.متدین و بدرد بخور و انقلابی سرکار بیایند. 31/4/1403

موارد تفاوت شاخصهای رهبری با شورای راهبردی که زیر آن خط کشیده شده نشان میدهد که این شورا باید شاخصای خود را تکمیل کند 

وظیفه مشترک دولت و مجلس:

 استراتژی:   

          یکی از کارهای مهمّتان مسئله‌ی تعامل است. من توصیه‌ی مؤکّدی که دارم ، تعامل سازنده‌ی با دولت جدید است. همه کمک کنند که رئیس‌جمهور منتخب بتواند وظایفی را که در قبال کشور دارد، انجام بدهد. اگر ما توانستیم جوری رفتار کنیم که رئیس‌جمهور موفّق بشود، این موفّقیّت همه‌ی ما است؛ اگر او در اداره‌ی کشور، در پیشبرد اقتصاد کشور، در مسائل بین‌المللی کشور، در مسائل فرهنگی کشور به موفّقیّت دست پیدا کند، همه‌ی ما به موفّقیّت دست [پیدا] کرده‌ایم؛ پیروزی او پیروزی همه‌ی ما است؛ این را باید واقعاً از بن دندان باور کنیم.

خط مشی : 

        رعایت شاخصها ی مورد تاکید در انتخاب وزرا بدون هیچ گونه کوتاهی و اغماض اگر دراین اولین آزمون دولت و مجلس ملت ایران شاهد موفقیت و رعایت اصول فوق باشند باید امیدوار بود که  قوادر 

مسیر بهبود شرایط کشور قرار گرفته است .

https://shoma-weekly.ir/Xvg3XT