آرشیو نشریه

بیکاری و مهاجرت گسترده در استان مستلزم تدبیر است

مصونیت از مرز مشترک با افغانستان مستلزم ارتقاء سطح آگاهی‌های عمومی جامعه و همکاری‌های مداوم با مسئولین مربوطه است.
دبیر حزب مؤتلفه اسلامی خراسان جنوبی گفت: استان خراسان جنوبی علیرغم وسعت زیاد و مرز مشترک گسترده با افغانستان یکی از امنترین استانهای کشور است که بخش عظیمی از این امر مرهون غنای فرهنگی مردم استان میباشد.

محمد قریب گفت: نرخ بالای مشارکت مردم در عرصههای اجتماعی و سیاسی مانند شرکت در راهپیمایی شکوهمند سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و انتخاباتهای مختلف طی سالیان گذشته نشان از باور و اعتقاد عمیق مردم به انقلاب و ارزشهای اسلامی است.

وی در ادامه فقدان زیرساختهای لازم جهت استقرار صنایع بزرگ و مادر و خشکسالیهای پیاپی که منجر به بیکاری و مهاجرت گسترده روستاییان و حاشیهنشینی شهر بیرجند گردیده را مهمترین چالش فرهنگی اجتماعی

پیش روی استان دانست که آسیب
های بسیاری همانند افزایش بیسابقه آمار طلاق و اعتیاد را در پی داشته است.

دبیر استان خراسان جنوبی مرز مشترک طولانی با کشور افغانستان که بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر در دنیا است و قرارگرفتن در مسیر ترانزیت آن را تهدیدی جدی دانست و یادآور شد: مصونیت از مرز مشترک با افغانستان مستلزم ارتقاء سطح آگاهیهای عمومی جامعه و همکاریهای مداوم با مسئولین مربوطه است.

وی، مهمترین مشکلات حوزه فرهنگ را در استان، کمبودهای منابع اعتباری عنوان کرد و افزود: این کمبود منابع اعتباری شاید فعالیتها را با چالش روبهرو کند. قریب با بیان اینکه فرهنگ منهای جهاد راه به جایی نخواهد برد، گفت: حتما فرهنگ را باید با عنصر جهاد پیش ببریم و بدون عنصر جهاد پیش برد امور فرهنگی امکانپذیر نخواهد بود. وی با اشاره به نقش برجسته حوزه خانواده، آن را یکی از حوزههای اثربخش بر جامعه امروزی ما دانست و خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم رویکرد برنامهمان را خانواده محور و با توسعه مفهومی تحکیم بنیان خانواده قرار دهیم، شاهد کاهش بخش عظیمی از آسیبهای اجتماعی خواهیم بود.

https://shoma-weekly.ir/f8JSe0