ادب و هنر

بازگشت رسانه روباه پیر؟

عملکرد بی‌بی‌سی نشان می‌دهد این بنگاه خبری دولتی انگلیس، با استخدام و هدایت نیروهای محلی تحت پوشش تهیه خبر و ساخت برنامه مستند، عملا به سازماندهی فعالیت‌های ضد امنیتی در کشور می‌پردازد، موضوعی که در سال ۸۸ و در جریان فتنه انگلیسی آن سال با دستگیری حسین رسام، کارمند ایرانی سفارت انگلیس در جریان درگیری‌ها افشا شد.
سید حسین قائمی- چندی قبل در خبرگزاریها خبری مبنی بر درخواست، بیبیسی که از طریق وزارت خارجه تحویل مسئولین وزارت ارشاد کرده است، خواستار بازگشایی مجدد دفتر در ایران شده است. بر اساس درخواست مسئولین «بیبیسی»، تهران، اصفهان و ساری، شهرهایی هستند که این رسانه انگلیسی خواستار گشایش دفتر خود در آنها شده و در این درخواست تأکید شده است که ایجاد این دفاتر به صورت تدریجی و با استفاده از نیروهای محلی خواهد بود.

نکته قابل توجه آنجاست که عملکرد بیبیسی نشان میدهد این بنگاه خبری دولتی انگلیس، با استخدام و هدایت نیروهای محلی تحت پوشش تهیه خبر و ساخت برنامه مستند، عملا به سازماندهی فعالیتهای ضد امنیتی در کشور میپردازد، موضوعی که در سال ۸۸ و در جریان فتنه انگلیسی آن سال با دستگیری حسین رسام، کارمند ایرانی سفارت انگلیس در جریان درگیریها افشا شد.

ماجرای ممنوعیت

ماجرای ممنوعیت فعالیت بیبیسی به دیماه 1387 برمیگردد؛ در آن زمان صفار هرندی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با رسانهها از تعطیلی دفتر بیبیسی در تهران خبر داد. وی دلیل این تصمیم را تخلفات و خطاهای تعمدی این بنگاه رسانهای در پوشش اخبار مربوط به ایران عنوان کرده بود. اینگونه بود که کرکره فعالیتهای رسمی بیبیسی در ایران پایین آمد. بالا رفتن تعدادی از دانشجویان از دیوار سفارت انگلیس در غروب یکی از روزهای آذرماه 1390 هم کافی بود تا تنش در روابط سیاسی ایران و انگلیس بعد از چند سال به اوج و به قطع کامل برسد. اینگونه بود که هر تلاشی برای فعالیت رسانهای رسمی انگلیسیها در ایران به در بسته خورد. دری که البته ظاهرا در دولت یازدهم قرار نیست بسته بماند. دفتر بیبیسی در الهیه از آن زمان تا امروز توسط چند کارمند محلی اداره میشود. فعالیتهایش هم محدود به گزارشهای ورزشی و مسائل مربوط به آب و هوا خلاصه شده است.

دولت یازدهم

چند ماه بعد از روی کار آمدن آقای حسن روحانی، طلسم قطع ارتباط دیپلماتیک در اول مهرماه سال 1392 و در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل شکسته شد. جایی که محمدجواد ظریف و ویلیام هیگ وزیر امور خارجه وقت انگلیس با یکدیگر توافق کردند تا سفارتخانههای 2 کشور مجددا بازگشایی شود. هیگ در تماس تلفنی 2 هفته بعد خود به ظریف پیشنهاد داد مقدمات این بازگشایی با تعیین کارداران غیرمقیم شکل بگیرد. سطح خاصی از فعالیت دیپلماتیک که فرد دیپلمات در محل مأموریت خود اقامت نداشته و صرفا هر از چندی برای پیگیری وظایف محوله، بهطور مأموریتی به محل مأموریت رفته و مجددا به کشورش بازمیگردد. اینگونه بود که آقای محمدحسن حبیبالله زاده، با سمت کاردار غیرمقیم ایران در لندن برای نخستین مأموریت خود در بیستم آذرماه 1392 راهی لندن شد. حبیبالله زاده از آذرماه 92 تا شهریورماه 94 که سفارتخانههای 2 کشور بهطور رسمی بازگشایی شدند، نقش کاردار غیرمقیم را برای سفارت ایران در لندن ایفا میکرد. او هر از چندی با سفر به لندن، مسائل و موضوعات کنسولی و دیپلماتیک سفارتخانه را پیگیری میکرد. در یکی از همین سفرها هم بود که برای دیدار با تعدادی از مسئولان BBC راهی ساختمان مدیریت این بنگاه خبری در خانه رسانه لندن شد و با مسئولانش به گفتگو نشست.

واکنش آقای وزیر

اخیرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درباره این موضوع سخن گفته و جملاتی به زبان رانده است که معنادار جلوه میکند. آقای علی جنتی در گفتگو با «مهر» ضمن منتفی دانستن صدور مجوز برای تلویزیون بیبیسی فارسی اما از قابل مطالعه بودن درخواست مسئولان بیبیسی جهانی برای راهاندازی دفترشان در تهران سخن گفته است: «امکان چنین چیزی وجود دارد، چراکه نوع برخوردشان اصولا با ایران متفاوت است و نوع کارشان با بیبیسی فارسی کاملا فرق میکند. » اینکه دفتر این رسانه انگلیسی بعد از سالها کشوقوس آیا در تهران مجددا بازگشایی میشود یا نه سؤالی است که احتمالا در آینده نزدیک بتوان برای آن پاسخ مناسب و قطعی یافت. با همه این موارد این سؤال مطرح میشود که با توجه به سابقه غیر قابل انکار این رسانه چه ضرورتی وجود دارد که بازگشایی این رسانه معلومالحال در کشور با این حجم از بازتاب رسانهای و واکنش در حد وزیر ارشاد و وزیر... انجام شود؟

https://shoma-weekly.ir/UkcEAW