ادب و هنر

اهمیت به پژوهش مساوی با پیشرفت سیما

هر برنامه ای برای تأثیرگذاری و انتقال صحیح پیام به پشتوانه پژوهشی نیاز دارد که معمولا از سوی نویسندگان ‫یا کارشناسان برنامه ها صورت میپذیرد. متأسفانه وقتی سخن از پژوهشهای رسانهای به میان میآید، عمدتا ‫منظور پژوهشهای برنامهسازی است و در این حوزه نیز به دلیل شکاف موجود میان پژوهشگران در سازمان و ‫برنامهسازان وضعیت مطلوبی وجود ندارد و برنامهسازان ترجیح میدهند با روشهای سنتی خود به امر تحقیق برنامهسازی در برنامهها بپردازند. ‬‬‬‬
با توجه به نقش تلویزیون به عنوان رسانهای جمعی و نهادی اجتماعی با شعاع عمل گسترده و طیف وسیع ‫مخاطبان آن و با عنایت به ویژگیهای این رسانه که حامل پیامدهای مستقیم و غیرمستقیم و مطلوب و نامطلوب ‫بر افراد و فرهنگ جامعه است و نیز با توجه به اینکه میان فرهنگ و تلویزیون نوعی رابطه و تعامل وجود دارد، این  امر ‫مسئولیت برنامهریزان، سیاستگذاران و برنامه سازان را، بویژه در جامعه ما سنگینتر می کند و در نتیجه ضرورت ‫تفکر، تعمق و تأمل نسبت به هر نوع فعالیت و تصمیم گیری بر اساس مطالعات اهمیت بیشتری مییابد. مطالعات ‫حاصل از پژوهشهای کاربردی باید بر همه عناصر و عوامل مؤثر در فرایند تولید پیام و حیطه آنها اثر بگذارد و ‫ضمن بهره گیری مطلوب و بهینه از امکانات مادی، فنی و انسانی، پیام هایی متناسب با ارزش های فرهنگی جامعه ‫ارائه دهد. این موضوع بویژه با افزایش میزان و حجم تولید و پخش برنامههای تلویزیونی در شرایط امروز اهمیت ‫خاصی مییابد.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
‫صدا و سیما درصورتی میتواند از تحقیق به عنوان تنها امکان شناسایی و برنامهریزی معضلات جاری ‫خود بهره گیرد که علاوه بر گسترش فرهنگ تحقیقاتی، به امر ساماندهی نظام تحقیقاتی و علمی خود نیز بپردازد و تحقیق را به عنوان عنصری بنیادین سازماندهی کند. بنابراین هر برنامهریزی موفق منوط به سلسله پژوهشهای ‫کارآمدی است که در گرو برنامهریزی منسجم شکل میگیرد و در نهایت منتج به سازمان یافتن و  شکوفایی ‫«نهاد تحقیق» میشود.‬‬‬‬
‫‬‫با در نظر گرفتن تحول ایجاد شده در نظامهای ارتباطی و انتشاراتی از جمله تلویزیون، توجه به نکاتی تازه نیز در ارتباط با بخشهای پژوهش این نظام ها مطرح میشود. آنچه مسلم است، در تحقیقات رسانهای چون  تلویزیون، ‫که بخشهای تولید و تحقیق آن ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند، باید زمینههای پژوهش چنان فراهم گردند که ‫همبستگی لازم بین تحقیق و تولید را ایجاد کنند. بدیهی است که بخشی از نقش اساسی تلویزیون در چگونگی ‫برنامهسازی آن است. بدین لحاظ توجه به موارد زیر برای افزایش کاربری بیشتر پژوهشها در برنامهسازی پیشنهاد ‫میشود:‬‬‬‬‬
‫1. توجه به تازگی پژوهشها‬
‫2. تکرار پژوهشها‬
‫3. ضرورت نوآوری در پژوهشها‬
‫4. توجه به ویژگی اثر بلند مدت تلویزیون در پژوهش ها‬
‫5. توجه به نقش تلویزیون دولتی در پژوهش‬
‫6. توجه به رقابت بین تولید کنندگان در پژوهش‬
‫7. توجه به تأثیر سایر عوامل در پژوهش، مانند آموزش و تقویت توان علمی پژوهشگر به عنوان یکی از ‫عناصر، در  کنار آموزش صحیح و کارا برای تمامی سطوح تولید (مانند تهیه کنندگی و مدیریت)، باید در نظر ‫گرفته شود. بدون شک افزایش آگاهی و بینش نسبت به نقش پژوهش در برنامهسازی، فضای مناسبتری ‫را برای فعالیتهای پژوهشی و بویژه در جهت ارتقای سطح کیفی برنامه فراهم میکند. در شرایط موجود، ‫تعداد افرادی که عنوان شغلی پژوهشگر دارند، در بخش تولید اندک است، در حالی که این عنوان شغلی ‫در تولید حذف شده است و پژوهشگران فضای چندان مناسبی برای فعالیت پژوهشی در اختیار ندارند. لذا ‫به نظر میرسد، بازنگری نسبت به این موضوع و تعیین نقش و جایگاه پژوهشگر و پژوهش در تولید نوعی ‫ضرورت است.‬‬‬‬‬‬‬‬ ‫توجه به روند صحیح برنامهسازی و آموزش و تشویق برنامهسازان برای استفاده هر چه بیشتر و بهتر از تحقیق در ‫فرایند تولید، تقویت نظام های ارزشیابی به منظور تصحیح اشکالات تحلیل محتوا، تعمق و تأمل نسبت به شرایط ‫موجود و بها دادن به ارزشهای برنامهریزی و آیندهنگری در سطوح مختلف تولید، تشویق پژوهشگران و تعبیر نظام ‫های تشویقی در این زمینه مانع از بروز بسیاری از نابسامانیها میشود. تعریف و تبیین پژوهش، چرایی ضرورت ‫تحقیق و حیطه آن در ساخت برنامهها، جایگاه محقق و نوع ارتباط آن با سایر عوامل و عناصر تولید و باور این مهم ‫که پژوهش جزء جدا نشدنی برنامهسازی و از عناصر اصلی تولید است، از نکات مهم برای دستیابی به پژوهشی ‫مطلوب در برنامهسازی است.‬‬‬‬‬‬‬‫با وجود اینکه در حال حاضر، شاهد فعالیتهای تحقیقاتی متعددی هستیم، اما هنوز هماهنگی لازم برای ‫اجرای تحقیقات برنامهای کاربردی، در سطوح مختلف برنامه سازی در شبکهها انجام نگرفته و ردپای پژوهش ‫به معنای علمی و اصولی آن کمرنگ است و خلا تحقیقات بیش از همیشه در برنامهسازی مشهود به چشم ‫میخورد.‬‬‬‬ ‫مروری بر وظایف تعیین شده برای مراکز تحقیقاتی نشان میدهد که تمامی آنها با هدف غنیسازی محتوای  برنامه ‫ها و برآورده ساختن نیازهای پژوهشی، بویژه در حیطه تولید برنامه و برنامهسازی، شکل گرفتهاند، اما ضعف تحقیق ‫و پشتیبانی تحقیقاتی در بیشتر برنامهها، بویژه کارهای مستند نمایشی، مشاهده میشود و در  این زمینه هماهنگی کافی ‫میان واحدهای تولیدی و این مراکز تحقیقاتی وجود ندارد.‬‬‬‬
‫هر برنامه ای برای تأثیرگذاری و انتقال صحیح پیام به پشتوانه پژوهشی نیاز دارد که معمولا از سوی نویسندگان ‫یا کارشناسان برنامه ها صورت میپذیرد. متأسفانه وقتی سخن از پژوهشهای رسانهای به میان میآید، عمدتا ‫منظور پژوهشهای برنامهسازی است و در این حوزه نیز به دلیل شکاف موجود میان پژوهشگران در سازمان و ‫برنامهسازان وضعیت مطلوبی وجود ندارد و برنامهسازان ترجیح میدهند با روشهای سنتی خود به امر تحقیق برنامهسازی در برنامهها بپردازند. ‬‬‬‬

https://shoma-weekly.ir/oYNFUo