اخبار

اعتراف ظریف به ناکارآمدی

انتشار متنی از محمدجواد ظریف که اخیرا به عنوان معاون راهبردی رئیس جمهور منصوب شده بود، آن هم ساعاتی پس از معرفی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس، این ذهنیت را برای همگان ایجاد کرد که ظریف از معاونت رئیس جمهور استعفا داده است.استعفای با لحن به شدت عصبانی و ناراحت که موجب شد سوال شود چرا ایشان با سابقه فعالیت سیاسی اینطور مرتکب خطاهای سیاسی بزرگی شده است؛

۱. آقای دکتر ظریف، چند روز پس از پذیرش حکم معاونت رئیس جمهور، بجای آنکه استعفاء را به ریاست جمهوری بدهد آن را در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرده و برای مردم پیام فرستاده است که این عدم رعایت مسائل تشریفات قانونی و امور دیپلماتیک است.

۲. ایشان مسئول یک کارگروه مشورتی راهبری بود. بعد می‌نویسد من در ماموریتم موفق نبودم و به نتیجه نرسیدم. این اعتراف ناکارآمدی است.

۳. مشاور باید در مشورت کارآمد باشد و اگر در مشورت ناکارآمد شد، بدتر از ناکارآمدی در اجراست. این موضوع در کارنامه آقای ظریف ثبت شد و برای او آسیب‌آور بود.

۴. مشاور هرکه باشد، رئیس کسی که او را منصوب کرده نیست تا رئیس ملزم باشد نظرات او را اطاعت کند.او وظیفه دارد مشورتش را بدهد و تصمیم به عهده مسئول مشاور است. حالا آقای ظریف می‌نویسد که نتوانسته کارش را به نتیجه برساند. اگر کار ایشان مشورت بوده، مشورت را داده است. مگر اینکه ماموریت دیگری داشته و نتوانسته آن را به نتیجه برساند که ربطی به رئیس جمهور محترم ندارد. این نوشته، نقطه تاریکی در کارنامه سیاسی دکتر ظریف می‌ماند.

۵. آقای ظریف نوشته خود را اینگونه آغاز کرده است: «مردم بزرگوار و خطاپوش ایران»؛این اعتراف ایشان به خطایی است که مردم باید خطاپوشی کنند و نیازی به توضیح نیست.

۶. ایشان نوشته‌ است «از اینکه نتوانسته به شکل شایسته‌ای، نظرها را به نتیجه برسانم،شرمنده‌ام»آیا بعد از این هرگاه ایشان به پستی دعوت شود مخالفانش نمی‌گویند دیپلمات شرمنده؟

۷. ایشان از مردم بزرگ ایران برای ناتوانی خودش در پیگیری در دالان‌های سیاست داخلی، پوزش خواسته است. این اعتراف به ناتوانی است و «اقرارالعقلاء علی انفسهم جائز»!؟

۸. نوشته است: «نسبت به نگرش و نگرانی مردم، حساسیت فراوان دارد»پس قبول کرده که مردم در این ماموریت ایشان، نگرش و نگرانی داشته و ایشان هم نتوانسته نگرش مردم را لحاظ کند و مردم را نگران نکند.امید که ایشان برای کارهای آینده، با مشورت با مشاوران خبره قبول مسئولیت کند و در مشاوره هم کارشان به این قبیل نوشته‌ها نرسد.

https://shoma-weekly.ir/Vugato